مقالات

راهنمای جامع واردات آی سی

واردات آی سی

اگر شما هم دستی در پروژه‌های الکترونیکی داشته باشید حتما می‌دانید که آی سی یکی از قطعات بسیار کاربردی در صنعت است و بدون آن عملا هیچ پروژه الکترونیکی به سرانجام نمی‌رسد. تقریبا تمام آی سی‌های مرغوب بازار تولید خارج از کشور هستند و این اهمیت پرداختن به واردات آی سی را دو چندان می‌کند.

خوشبختانه در کشور ما صنایع کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارند که برای فعالیت‌های خود به آی سی نیازمند هستند و ورود به بازار واردات این قطعه ارزشمند می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. آی سی‌ها انواع گوناگونی دارند و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع، کاربردها و شرایط واردات این قطعه الکترونیکی بیشتر آشنا کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه واردات کالا از هنگ کنگ با شماره 02122920838 تماس بگیرید. 

شرکت ریز موج الکترونیک رسام واردکننده انواع قطعات الکترونیکی و صنعتی از خارج از کشور

واردات آی سی به ایران

انواع آی سی را بشناسید

آی سی‌ها یکی از قطعات پرکاربرد الکترونیکی هستند که نسبت به بسیاری از قطعات صنعتی پیشینه کوتاه‌تری دارند. این قطعه می‌تواند از تعداد بسیار زیادی ترانزیستور، خازن و مقاومت ساخته شده باشد که به صورت بسیار  فشرده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یک مدار داخلی بسیار کوچک را به وجود آورده‌اند.

بیشتر بدانید: خواندن مقاومت

از آی سی معمولا به عنوان نوسان‌ساز استفاده می‌شود و اگر آی سی وجود نداشت برای جبران آن گاهی لازم می‌شد که هزاران قطعه اضافی را به هم متصل کرد تا همان کارایی را داشته باشد. این مسئله اهمیت واردات آی سی را برای کشور ما بیشتر روشن می‌کند. آی سی‌ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال ساخته می‌شوند که به معرفی ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم.

آی سی آنالوگ

تقسیم‌بندی آی سی‌ها غالبا بر اساس نوع سیگنال ورود و خروج آن‌ها انجام می‌شود. آی سی آنالوگ را در دسته آی سی‌ها خطی قرار می‌دهند که به آن آی سی rf نیز گفته می‌شود. از آن‌ها غالبا برای تقویت یا فیلتر کردن سیگنال‌ها استفاده می‌شود. این قطعه کاربرد زیادی در پروژه‌های الکترونیکی دارند و واردات آن بسیار ضروری است.

آی سی دیجیتال

آی سی دیجیتال بر خلاف آی سی آنالوگ از سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌کند. این قطعه به نسبت جدیدتر است و کارایی بیشتر و متنوع‌تری در صنعت ارائه می‌دهد. از مزیت‌های این آی سی‌ها برنامه پذیری آن‌ها است و در تولید وسایل الکترونیکی هوشمند استفاده می‌شوند.

با اجزای برد الکترونیکی آشنا شوید.

واردات ic

مراحل واردات آی سی به ایران

آی سی از قطعات صنعتی مهم به شمار می‌رود و می‌توان گفت که یک کالای استراتژیک در جهان به شمار می‌رود. به همین دلیل معمولا واردات آن تابع قوانین سختگیرانه‌ای است. برای واردات آی سی به ایران لازم است که شما مراحل خاصی را طی کنید که شامل موارد زیر است:

  • دریافت کارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • انتخاب حوزه وارداتی (تجهیزات الکترونیکی)
  • انتخاب کشور مبدا واردات
  • انتخاب شرکت تولید کننده یا واسطه آن
  • دریافت پیش فاکتور از شرکت مبدا
  • ثبت سفارش در سایت ثبت سفارش وزارت صنعت به همراه پیش فاکتور و دریافت تاییدیه
  • دریافت ارز دولتی در صورت امکان
  • واردات کالا به گمرک ایران
  • انجام فرایند ترخیص کالا از گمرک

در اولین واردات قطعاتی مثل آی سی و یا واردات خازن شاید انجام مراحل فوق قدری زمان‌بر و سخت باشد. اما در دفعات بعد به مراتب حجم کار کاهش خواهد یافت و آسان‌تر خواهد شد.

واردات آی سی چین

به علت بسیاری از مشکلات تجارت ایران با دنیا و تحریم‌هایی که کشور ما به آن دچار است، واردات انواع قطعات الکترونیکی در بسیاری موارد به کشور چین محدود شده است. خوشبختانه چین جایگاه خوبی در زمینه تولید قطعات الکترونیک دارد و نه تنها ایران که بسیاری از کشورهای جهان ترجیح می‌دهند که چنین تجهیزاتی را از چین وارد کنند.

در ایران اغلب صنایع بزرگ مثل خودروسازی‌ها، تولیدکنندگان لوازم خانگی، تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری و سایر صنایعی که به آی سی نیاز دارند معمولا نیاز خود را از چین تامین می‌کنند. علاوه بر صنایع بزرگ، کارگاه‌های کوچک و حتی تعمیرگاه‌های لوازم خانگی از محصولات چینی استفاده می‌کنند. حجم واردات آی سی چین روز به روز در حال گسترش است و شما نیز اگر قصد ورود به این بازار را دارید توصیه ما این است که یکی از شرکت‌های چینی را شناسایی کنید و به واردات محصولات آن اقدام کنید. برای اطلاع از شرایط حمل کالا از چین و حواله دلار به چین می توانید با ما تماس بگیرید.

واردات انواع آی سی(IC)

واردات آی سی از آمریکا

کشور آمریکا مهم‌ترین تولید کننده آی سی در جهان است و در کنار چین ۹۰ درصد از بازار آی سی جهان را در اختیار دارند. شرکت‌های آمریکایی آی سی‌های بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند که البته قیمت آن نسبت به نمونه‌های چینی بالاتر است.

متاسفانه به دلیل تحریم شرکت‌های آمریکایی حاضر به هیچ‌گونه مبادلات تجاری با ایران نیستند و عملا راه قانونی واردات IC از آمریکا مسدود است. البته شرکت‌هایی وجود دارند که به‌طور واسطه و با دور زدن تحریم‌ها اقدام به وارد کردن آی سی از آمریکا می‌کنند. اگر به تهیه آی سی آمریکایی اصرار دارید می‌توانید با این شرکت‌ها ارتباط بگیرید. برای اطلاع بیشتر از شرایط حواله دلار از ایران به امریکا با ما تماس بگیرید.

مشکلات واردات آی سی

قطعا واردات انواع آی سی(IC) نیز مثل بسیاری از واردات دیگر مشکلات خاص خود را خواهد داشت. اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی ایران وارد کردن قطعات استراتژیک مشکلات دوچندانی خواهد داشت. در ادامه به بررسی بعضی از این مشکلات می‌پردازیم.

واردات قطعات الکترونیک آی سی

تحریم‌های اقتصادی

قطعا بزرگ‌ترین مشکل سر راه واردات تمام محصولات تجاری در ایران تحریم‌های اقتصادی است. بسیاری از شرکت‌های باکیفیت و بزرگ در در سراسر جهان وجود دارد که به دلیل تحریم حاضر به همکاری با ایران نیستند. در سال‌های پیش از تحریم شرکت‌های فرانسوی و آلمانی سهم قابل توجهی در بازار آی سی ایران داشتند؛ اما بعد از شدت گرفتن تحریم‌ها به مبادلات به حداقل رسید. البته باید خوشحال باشیم که روابط ما با چین همچنان برقرار است و چین جایگاه خوبی در تولید این محصولات دارد.

شرکت‌های نامعتبر | واردات آی سی

شرکت‌های بسیاری در حال تولید قطعات الکترونیکی هستند. اما باید گفت که تمام آن‌ها معتبر نیستند و بسیاری از شرکت‌های به صورت کارگاه‌هایی فعالیت می‌کنند که استانداردهای لازم در آن‌ها رعایت نمی‌شوند. در هنگام انتخاب شرکت مبدا تحقیقات کاملی انجام دهید و برندهایی را انتخاب کنید که در بازار شناخته شده باشند یا دست‌کم از داشتن نشان‌های استاندارد در این شرکت‌ها اطمینان حاصل کنید.

کیفیت پایین یا تقلبی بودن یا سوختگی

متاسفانه بسیاری از آی سی‌های موجود به صورت تقلبی ساخته می‌شوند و به همین دلیل کیفیت پایینی دارند. حتی در بسیاری موارد پیش می‌آید که می‌بینید که آی سی در همان ابتدا سوخته است و کار نمی‌کند. تقریبا تمام برند‌های معروف نمونه‌های تقلبی نیز دارند که در کارگاه‌های زیر زمینی تولید می‌شوند. خرید مستقیم از شرکت‌ها معتبر، توجه به هولوگرام و بسته بندی می‌تواند باعث شود که از خرید جنس اصلی و با کیفیت مطمئن شوید.

آی سی‌ها کمیاب

متاسفانه تمام آی سی‌ها به فراوانی در بازار وجود ندارند و شما هنگام تلاش برای واردات آی سی ممکن است نمونه‌های مورد نظر را پیدا نکنید. اگر بتوانید به طور مستقیم با تولیدکنندگان ارتباط بگیرید شانس شما برای پیدا کردن آی سی افزایش می‌یابد. در غیر این صورت می‌توانید از شرکت‌های واسطه کمک بگیرید.

جمع‌بندی

آی سی یکی از قطعات مهم صنعتی است که بدون وجود آن تقریبا تمام پروژ‌ه‌های الکترونیکی با مشکل مواجه خواهند شد. از آنجا که فقط کشورهای محدودی توان تولید آی سی را دارند، خرید آی سی و واردات برای اغلب کشورها از جمله کشور ما کاری اجتناب ناپذیر است. واردات قطعات الکترونیکی از چین مانند آی سی تابع شرایط خاصی است و اگر قصد واردات مستقیم را دارید نیاز به داشتن کارت بازرگانی و ارتباط با یک شرکت خارجی دارید.

وارد کردن آی سی می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها برای ایران وجود تحریم‌های اقتصادی است. در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع آی سی، کاربرد آن در صنعت و شرایط واردات آی سی صحبت کنیم. در صورتی که قصد خرید و فروش و واردات آی سی و قطعات الکترونیکی و یا انواع خازن های اس ام دی دارید یا نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه دارید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

شرکت های الکترونیکی در تهران

ترانزیستور چیست

نماد ترایاک

کلمه کلیدی:

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “راهنمای جامع واردات آی سی

  1. محمدولی گفت:

    شما مشاوره هم در این زمینه میدین ؟

  2. Neeazi گفت:

    باسلام
    واردات آی سی از هنگ کنگ هم دارید؟؟ و مدت زمانی که برای واردات طول میکشه چقد است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *