مقالات

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی یکی از بهترین و پرسودترین تجارت‌ها در حوزه الکترونیک به حساب می‌آید. صنعت واردات و صادرات علاوه بر سود مالی، زندگی شخصی و اجتماعی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تاثیر وابسته به وجود برد الکترونیکی در انواع دستگاه‌های ساده و پیشرفته است.

در این مطلب، مجموعه ما، ریز موج الکترونیک رسام، قصد دارد به بررسی بردها و قطعات الکترونیک بپردازد. همچنین مزایای انواع این بردها و معیار تقسیم‌بندی آنها را بررسی کند. ما در انتها نیز به قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها اشاره‌ای خواهیم کرد.

شناخت قطعات الکترونیکی روی برد، به عنوان یک مهارت کلیدی در واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی، نقش بسزایی در ارتقای کیفیت، سرعت و دقت این فرآیند ایفا می کند. با اتکا به این شناخت و استفاده از راهکارهای مناسب، می توان به طور موثری در مسیر واردات قطعات مورد نیاز گام برداشت و به نیازهای بازار داخلی پاسخ داد.

آشنایی ابتدایی با این موضوعات، پله اول برای واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی به صورت عمده یا تک است. همراه با مجموعه ما باشید تا الفبای واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی و دیگر لوازم پیشرفته را بیاموزید.

معرفی برد الکترونیکی

بردهای الکترونیکی به مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی گفته می‌شود که روی یک تکه برد از جنسی خاص مونتاژ می‌شوند. سطحی که قطعات را روی آن مونتاژ می‌کنند فیبر مدار چاپی یا pbc یا به زبان ساده برد خام نام دارند. این بردهای خام عملا هیچ فایده‌ای ندارند مگر اینکه قطعات با قواعد و آرایش خاصی کنار هم قرار بگیرند.

واردات قطعات لوازم خانگیبردهای الکترونیکی در اندازه و انواع مختلف

هر گونه مونتاژ، نوع مختلفی از بردهای الکترونیکی را به دست می‌دهد. شریان‌های اتصال دهنده این قطعات به هم، ترک‌های مسی نام دارند. شیوه اتصال این ترک‌ها روی برد فیبری، نقش متفاوتی را برای برد ایجاد می‌کند.

برد الکترونیکی و انواع آن

دسته‌بندی بردهای الکترونیکی بر دو اساس صورت می‌گیرد. بردها بر اساس تعداد لایه و بر اساس نوع و جنس فیبر طبقه‌بندی می‌شوند. بر اساس لایه، از نوع تک لایه یا یک رو، دولایه یا دو رو و چند رو هستند. هر یک کاربرد و نقش خاصی را ایفا می‌کنند.

برای فهم بهتر این مطلب،pcb  یا برد خام را در نظر بگیرید. این برد مسی دو لایه می باشد و یا به عبارتی دو سطح بالا و پایین دارد. با توجه به وجود قطعات در یکی یا هر دوی این سطوح، نوع برد الکترونیکی متفاوت خواهد بود. در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

برد الکتریکی یک رو

این نوع از pbc ها، لایه نازکی از جنس مس هستند. این بردها ساده و قیمت پایین به حساب می‌آیند. از لحاظ مونتاژ کاری یا اسمبل، تمام قطعات در یک سمت برد خام سوار می‌شوند. این نوع از بردهای الکترونیکی ساده هستند و طبعا در دستگاه‌های ساده هم کاربرد دارند. جالب است بدانید، گاهی متریال آلومینیوم و فایبرگلاس هم جایگزین مس در طراحی و تولید می‌شوند.

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی؛ برد دو لایه

برد الکتریکی دو لایه (Double layer pcb) نوع دیگری از بردهای الکترونیکی هستند. این نوع بردها یک لایه نازک مس در هر دو طرف فیبر دیده می‌شوند. در این نوع از بردها، مونتاژ انواع قطعات الکترونیکی روی هر دو طرف بردها انجام می‌شود.

واردات قطعات لوازم خانگی از چینقطعات در انواع برد تک لایه یا چند لایه

بردهای الکترونیکی دو لایه برای دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته و امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساختار این نوع از بردها، سوراخ‌های متالیزه‌ای وجود دارند که منجر به ارتباط بین دو سوی فیبرهای چاپی می‌شوند. این حفره‌ها فضای خالی برای چیدن قطعات برد ایجاد می‌کند.

بردهای الکترونیکی چند لایه (Multi layer pcb)

در این نوع از بردها، سه لایه یا بیشتر از سه لایه، فیبر مسی قرار داده می‌شود. ارتباط بین این لایه‌های مسی از طریق حفره‌های موجود در هر لایه صورت می‌گیرد. طبعا این نوع از بردها، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر هستند و در دستگاه‌های الکترونیکی فوق پیشرفته کاربرد دارند. قیمت این نوع از بردها بالاتر است.

انواع برد الکترونیکی؛ جنس فیبر

بردها بر اساس جنس فیبر یا به عبارتی تراکم فیبر به سه دسته تقسیم می‌شوند: بردهای الکترونیکی انعطاف پذیر، بردهای الکترونیکی سخت یا محکم و بردهای الکترونیکی منعطف سخت. هر یک از این نوع فیبر به چه شکل هستند؟

واردات قطعات الکترونیک از چینانواع بردهای الکترونیکی از نوع استحکام

بردهای pcb سخت

این بردها با معادل انگلیسی Rigid Flex PCB در تجارت بین‌الملل شناخته می‌شوند. ویژگی واضح این نوع از فیبرها، استحکام و دوام بسیار بالای آنهاست. متریال مورد استفاده در بردهای سخت یا محکم، معمولا آلومینیوم، فایبرگلاس و نیم فایبر هستند. همین ویژگی استحکام زیاد، آنها را در تولید لوازم با ارتعاشات بالا و نوسان زیاد پر کاربرد کرده است.

بردهای الکترونیکی منعطف

این بردها با نام Flexible PCB شناخته شده و در دنیای واردات و صادرات داد و ستد می‌شوند. بردهای منعطف وزن پایین و انعطاف‌پذیری نسبتا بالایی دارند. جنس و متریال استفاده شده در ساخت آنها از نوع فایبرگلاس و تک لایه پلیمری است. تک لایه پلیمری، نقش عایق در ساختار برد را ایفا می‌کند. قطعات smd هم دقیقا روی همین لایه از جنس پلیمر مونتاژ می‌شوند.

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی به صورت عمدهبرد الکترونیکی منعطف

 انعطاف بالای این بردها، ویژگی متمایزکننده نسبت به بقیه بردها است. به طوری که در همه انواع لوازم الکترونیکی کاربرد دارند. هنگام واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی به نوع و جنس فیبر برد دقت کنید؛ چراکه هر جنسی، کاربرد خاص خود را دارد. نکته قابل توجه در مورد وزن پایین این بردها، استفاده از تکنولوژی روز دنیا است. این تکنولوژی فوتولیتوگرافی نام دارد. سیم‌های مدور از قطعات پراستفاده در بردهای انعطاف پذیر هستند.

بردهای الکترونیکی منعطف سخت

شاید به نظر برسد که بردهای منعطف سخت، استحکامی کمتر از فیبر سخت و بیشتر از فیبر منعطف دارند، اما این طور نیست. بردهای الکترونیکی سخت منعطف یا منعطف سخت شامل یک قسمت فیبر سخت و یک قسمت فیبر منعطف می‌شوند. این نوع از بردها، قطعات قابل مونتاژ روی فیبر سخت را دارند. علاوه بر این، قطعات قابل مونتاژ روی فیبر منعطف را هم در بر می‌گیرند.

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی خارجی در ایرانصنایع رباتیک و صنایع نظامی از این نوع بردها نهایت استفاده را دارند.

قطعات برد الکترونیکی

واردات کدام یک از قطعات برد الکترونیکی رواج بیشتری دارد؟ رایج‌ترین آنها کدامند؟ هر یک چه کاربردی دارند؟ آیا می‌دانید خازن الکترولیتی چیست؟ یا  ترانزیستور چیست؟ قبل از انجام واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی، باید با این قطعات و کاربردشان آشنا شوید. در ادامه به این قطعات و کابردشان اشاره می‌کنیم.

قطعات موجود در بردهای الکترونیکی لوازم خانگی

  • باتری: انرژی لازم برای مدار را تامین می‌کنند.
  • مقاومت الکترونیکی: کنترل جریان الکتریکی مدار و موجود در تمامی بردها و از نوع معمولی و فیوزی (سیمی) هستند.(نحوه خواندن مقاومت)
  • ترانزیستور برد: در سه نوع ترانزیستور NPN، ترانزیستور PNP و فوتو ترانزیستور دیده می‌شوند. نقش تقویت، قطع و وصل کردن بار الکتریکی را بر عهده دارند.
  • خازن برد: در دو نوع سرامیکی و الکترولیتی هستند. نگهداری بار الکتریکی را بر عهده دارند.
  • LED ها: عبور جریان در یک جهت و روشن شدن چراغ را انجام می‌دهند.
  • دیودهای الکترونیکی: در سه شکل دیود نوری، دیود زنر و دیود حساس به نور هستند. دیودها با نام یک سو نیز شناخته می‌شوند. علت این نوع نامگذاری به کاربرد آنها مربوط است. دیودها مسیر جریان الکتریکی را یک طرفه و طرف دیگر را مسدود می‌کنند.
  • سوئیچ برد: روشن یا خاموش شدن انها، عبور جریان الکتریکی را مسدود یا باز می‌کند. در سه نوع Push Switch، Push to Break Switch و Single Pole Single Through Switch هستند.
  • رله الکترونیکی: تنها کاربرد این قطعات الکترونیکی در مدار ولتاژ بالا و قدرت بالا است. از نوع کلید الکترومکانیکی هستند و داخل محفظه‌ای پلاستیکی قرار دارند.
  • فیوز الکترونیکی: مشخصاتی مشابه فیوز باتری خودرو دارند.

اهمیت واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی

شرکت‌های بسیاری در ایران به تولید لوازم خانگی مشغول هستند و از آنجا که هر روز قوانین جدیدی برای حمایت از تولیدات داخل وضع می‌شود، به تجارتی پرسود تبدیل شده‌اند. اما برای ساخت این لوازم خانگی، همه قطعات در کشور ما ساخته نمی‌شود.

در اینجاست که بحث واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی خارجی به میان می‌آید. با این حال واردات این قطعات به این سادگی‌ها هم نیست. درواقع شما باید در کشور مبدا با فروشندگان معتبر ارتباط داشته باشید و این قطعات اصل را وارد کنید. به همین خاطر بهتر است برای واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی عمده به دنبال واسطه‌ای مطمئن بگردید. واردات قطعات الکرونیک لوازم خانگی در ایران به کمک شرکت های واسطه ساده تر و مطمئن تر است. به این ترتیب دیگر دغدغه‌ای از بابت تقلبی بودن قطعات یا پرداخت هزینه گزاف بابت آنها نخواهید داشت.

شاید این مطلب برای شما جالب باشد: سلف چیست

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی چگونه انجام می شود؟

به منظور واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی و واردات قطعات صنعتی در وهله اول باید منبع یابی کنید. پیدا کردن فروشنده‌ای منصف که قطعات باکیفیت را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار دهد کار ساده‌ای نیست.

از این گذشته برای واردات این قطعات باید فرایندهای گمرکی و ترخیص کالا نیز صورت بگیرد که خود فرایندی پیچیده و زمان‌بر است. بیشتر افراد به دلیل نداشتن تخصص در این حوزه، با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. به همین خاطر کمک گرفتن از شرکت واسطه‌ای که در این زمینه تجربه کافی دارد، می‌تواند به نفع تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران باشد.

آشنایی با: بهترین شرکت های الکترونیکی ایران

کلام آخر

واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی به تجارتی پرتقاضا تبدیل شده است. واردکنندگان این قطعات تمام تلاش خود را برای حفظ اصالت و کاربرد حداکثری قطعات دارند. مجموعه ریز موج الکترونیک رسام به واردات قطعات لوازم خانگی از چین و دیگر کشورها مشغول است. برای تهیه و آشنایی بیشتر با این قطعات و راهنمایی برای خرید، با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

3 دیدگاه در “واردات قطعات الکترونیک لوازم خانگی

  1. حسین زاده گفت:

    سلام مجوز واردات خود لوازم خانگی از خارج از کشور رو هم دارید؟

  2. هادی نیا گفت:

    باسلام
    به یک سری برد الکترونیکی دارم در حدود 2 تن میخام بدونم شرایط برای واردات به چه صورت است؟؟؟

    1. مدیرسایت گفت:

      سلام وقت بخیر مشخصات برد ها و پکینگ و اینویس بفرستید اعلام قیمت میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *