مقالات

دیود زنر چیست؟ چه کاربردی دارد؟ روش خواندن آن، تفاوت با زنر معمولی

دیود زنر چیست

در میان قطعات الکترونیکی،  انواع دیود زنر Zener diode  به عنوان یک قطعه از قطعات الکترونیکی است که به جریان برق اجازه می دهد در دو جهت رو به جلو و یا برعکس حرکت نماید. اما اینکه دیود زنر چیست باید گفت که این قطعه به همراه خصوصیات و اصول کار دیود زنر یک محصولی کاربردی و پراهمیت به شمار می رود. برای پاسخ به این سوال که کار دیود زنر چیست در ادامه با ما همراه باشید تا بهتر با این بخش از قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها و همچنین انواع قطعات الکترونیکی آشنا شویم. انواع دیود زنر به عنوان یک قطعه الکترونیکی، جهت جریان را به سمت مشخصی هدایت می نماید اما خصوصیت و ویژگی منحصر به فرد آن این است که زمانی که ولتاژ برق به ولتاژ مشخص یا همان ولتاژ شکست می رسد به جریان برق این امکان را می دهد که در سمت معکوس حرکت نماید.

دیود زنر چیست؟

خصوصیات دیود زنر در سال 1915 به وسیله کلارنس زنر کشف شد و دیودهای زنری تولید شدند. این همان دلیل نامگذاری دیود زنر است. انواع دیود زنرZener Diode  در بایاس معکوس استفاده می شود و برای کنترل و تنظیم ولتاژ مورد استفاده قرار میگیرد. پارامتر اصلی دیود از نوع زنر، ولتاژ آنها است. برای تشخیص انواع دیود زنر باید گفت که این محصول یک قطعه الکترونیکی است که نقش شیر یکطرفه در برق را بر عهده دارد. گاهی اوقات برای اینکه از ورود جریان برق به داخل مدار جلوگیری کنیم تا آسیبی ایجاد نشود، کاربرد دیود زنر به خوبی احساس می شود.

شاید خواندن این مقاله برای شما مفید باشد: آشنایی با قطعات برد الکترونیکی

انواع دیود

انواع دیود در بخش قطعات الکترونیکی متنوع بوده و در تنوع بالایی تولید و استفاده می شود که در زیر با آنها آشنا می شویم.

  • دیود معمولی
  • دیود نورانی
  • دیود شاتکی
  • دیود زنر

در توضیح تفاوت، خصوصیات و اصول کار دیود زنر و فرق دیود زنر با معمولی باید گفت که دیود زنر همانند هر دیود دیگر وظیفه یکسو کردن جریان را بر عهده دارد اما برعکس دیود معمولی و دیگر دیودها، انواع دیود زنر یک مشخصه مهم دارد که شامل حفاظت از بردهای الکترونیکی می شود. دیود زنر همانند یک دیود معمولی بوده که مهم ترین وجه تمایز آن ولتاژ شکست مشخص و بالا است.

خصوصیات و اصول کار دیود زنر

کاربردهای دیود زنر

آیا می دانید که کار دیود زنر چیست؟

انواع دیود زنر به عنوان مرجع ولتاژ به شمار می روند. این محصول در کنار انواع دیود خازنی، در پایدارسازهای ولتاژ یا تنظیم‌کردن آن ها نقش مهمی ایفا می کند. عملیات کلیدزنی (سوئیچینگ) از خواص این محصول است. عموماً دیود زنر در مدارهای برشگر و گیرشی (جهشی) و در مدارهای حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقش دیود زنر در حفاظت ولتاژی به قدری است که ولتاژهای متفاوت را به یک ولتاژ ثابت و مشخص به خوبی و با ایمنی بالا تبدیل میکند. سه مورد از کاربردهای مهم انواع دیود زنر شامل تنظیم ولتاژ، برش دهنده شکل موج و انتقال دهنده (سطح) ولتاژ است.

خصوصیات دیود زنر به عنوان تنظیم کننده ولتاژ به این صورت است که این قطعات به ولتاژ ثابتی وابسته هستند و به طور مستقل از تغییرات جریان منبع و جریان بار مجزا می باشند. عملکرد اصلی این دیود زنر، به وجود آوردن ولتاژ خروجی ثابت برای جریانی موازی است که تغییری در انرژی جریان بار ایجاد نمی نماید.

دیود زنر چیست

دیود زنر به عنوان صافی ولتاژ

دیود زنر یک صافی ولتاژ است که این قطعه الکترونیکی شبیه باتری عمل می کند. زمانی که ولتاژ کم می شود از مدار تغذیه می کند و ولتاژ را صاف می نماید. نوسانات ولتاژ برای قطعات الکترونیکی خطرناک است. تجهیزاتی که با ولتاژ ثابت و مستقیم فعالیت دارند با کوچکترین نوسان دچار سوختگی می شوند.

از جمله دیگر قطعات الکترونیکی می توان به انواع ترانزیستور؛ انواع سلف و … نیز اشاره کرد که پیشنهاد می شود حتما قطعات مورد نیاز خود را از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران تهیه کنید تا از اصالت آن اطمینان داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “دیود زنر چیست؟ چه کاربردی دارد؟ روش خواندن آن، تفاوت با زنر معمولی

  1. shayan گفت:

    سلام ممنون میشم توضیحی کوتاه در رابطه با تفاوت دیود زنر با شاتکی بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *