مقالات

فیوز شیشه ای چیست؟

فیوز شیشه ای چیست؟

tel:09121006436

فیوز یک وسیله الکتریکی است. وظیفه آن محافظت از مدارها و دستگاه های الکتریکی می باشد و زمانی که مدار در جریان غیر طبیعی قرار می گیرد جریان مدار را کنترل کرده تا وسیله الکتریکی مورد نظر آسیب نبیند. فیوزها در طرح ها و شکل های متفاوتی وجود دارند که هر کدام برای محافظت از یک مدار یا وسیله ی الکتریکی مشخصی طراحی شده اند. از پرکاربردترین انواع فیوز می توان به فیوزهای شیشه ای اشاره کرد. اما فیوز شیشه ای چیست؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل به کاربرد فیوز شیشه ای بپردازیم.

فیوز شیشه ای چیست؟

فیوز شیشه ای همان تعریفی که در مورد فیوز دربالا به آن اشاره کردیم است با این تفاوت که روی کلاهک فلزی فیوز های شیشه ای نوشته ای وجود دارد که مشخصات فیوز را نشان می دهد. فیوزهای شیشه ای در مسیر برق ورودی دستگاه های الکتریکی قرار میگیرند برای محافظت از مدارها و همچنین برطرف کردن ایراداتی که ناگهانی به وجود می آید. فیوز های شیشه ای در مسیر اصلی منبع تغذیه دستگاه های برقی قرار می گیرند.

کاربرد فیوز شیشه ای برای محافظت از دستگاه الکتریکی در زمانی که جریان مدار به صورت غیر منطقی بالا رفته و احتمال آسیب زدن به دستگاه های برقی را دارد، می باشد. توضیحاتی که در بالا به آن اشاره کردیم همه چیز به صورت خلاصه در مورد فیوز شیشه ای و کاربرد فیوز شیشه ای است.

ظرفیت شکست فیوز به حداکثر جریانی که فیوز بدون اتصال کوتاه می تواند در مقابل آن انجام دهد و مدار مورد نظر را باز کند بستگی دارد.

شاید برای شما جالب باشد: آشنایی با نام قطعات الکترونیکی

کار فیوز شیشه ای چیست

 

برای مطالعه:

آشنایی با تجهیزات فیبر نوری

علامت های مربوط به سرعت واکنش در فیوز های شیشه ای

  • FF فیوز فوق العاده سریع
  • F فیوز های سریع
  • M فیوز های سرعت متوسط
  • T فیوز های تاخیری
  • TT فیوز های بسیار کند

چرا از فیوز استفاده می کنیم؟

همانطور که گفتیم از فیوز برای مدارهای الکتریکی در جریان بالا استفاده می کنیم که بجای آسیب دیدن دستگاه برقی فیوز قطع شود.

استفاده از فیوز یک راه مقرون به صرفه و راحتی برای تاسیسات الکتریکی است که از آسیب رساندن به اجزا و سیم ها،  تا حد ممکن جلوگیری کند و مانع آتش سوزی شود. هر بار که یک فیوز در جریان بالا ذوب شود باید بلافاصله با فیوزی با مشخصات مشابه تعویض شود که مطمئن شویم از دستگاه محافظت می کند. همچنین تعویض فیوز کار آسان و راحتی است به جز فیوز هایی که دارای برد های پایه دار هستند که به آنها لحیم شده اند و تعویض کردن آن بسیار دشوار است.اغلب فیوزها را می توانیم در هر شرایط الکتریکی بدون نیاز داشتن به تخصصی آن را به راحتی تعویض کرد.

برای تصمیم گیری در مورد اینکه به هنگام تعویض کدام فیوز مشابه را با مشخصات فیوز قبلی استفاده کنیم باید فاکتور های زیادی را مانند سرعت، واکنش المنت، ولتاژ، جریان نامی ، دمای محیط، فضای موجود و موارد دیگری را در نظر بگیریم.

سرعت یک فیوز مدت زمانی است که در زمان اتفاق افتادن یک جریان اضافه طول می کشد تا فیوز مدار را باز کند. سرعت مدار به وسیله ای که در المنت فیوز استفاده شده با توجه به جریان اضافه بار و دمای محیط کاری بستگی دارد.

فیوزهای فوق العاده سریع به دماهای بالاتر برای کارکردن احتیاج دارند، اغلب استفاده از آلیاژهایی با نقطه ذوب پایین در ساخت فیوزها غیر ممکن است.

از انواع فیوز ها میتوان به فیوز حرارتی، فیوزRadial ، فیوز فشنگی، فیوز مینیاتوری و فیوزهای شیشه ای اشاره کرد. البته فیوز های شیشه ای پرکاربرد هستند.

بیشتر بدانید: شناخت قطعات الکترونیکی روی برد

کار فیوز شیشه ای چیست

 

تفاوت بین فیوز های شیشه ای و گچی

در فیوز های شیشه ای المان، فیوز قابل مشاهده است در صورتی که در فیوز های گچی این المان فیوز قابل مشاهده نیست و به صورت مات است.

ظرفیت قطع فیوزهای شیشه ای خیلی پایین است و در جریان و ولتاژ بالا، به راحتی المان فیوزهای شیشه ای ذوب می شود. در صورتی که فیوز های گچی در ظرفیت بالایی از ولتاژ و جریان ساخته می شوند که برای استفاده در وسایل و تجهیزاتی که جریان و ولتاژ بالایی دارند قابل استفاده است و انتخاب مناسب تری است. در صورتی که فیوز های گچی با استفاده از قدرت ظرفیت بالا بسیار پرکاربرد و مناسب تر است و احتمال آسیب رساندن به دستگاه یا وسیله ی برقی را به صفر می رساند.

بعضی از فیوزهای گچی Hrc می توانند تا 300 کیلو آمپر را به طور مطمئن قطع کنند در صورتی که فیوزهای شیشه ای با قابلیت قطع پایین فقط می توانند تا 15 کیلو آمپر را کنترل و قطع کنند.

فیوزهای شیشه ای در برابر حرارت پایداری کمی دارند و تحت شایط در دماهای زیاد به راحتی می شکنند و به دستگاه مورد نظر آسیب می رسانند، در صورتی که فیوز های گچی در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارند و پایداری حرارتی بالاتری دارند و به راحتی قابل شکستن نیستند.

بدنه ی فیوزهای گچی از یک ماده ی پر کننده مانند شن پر شده که زمانی که المان فیوز ذوب شده و تبخیر می شود روی بدنه ی فیوز به صورت یک غشاء نشست می کند و باعث قطع فیوز می شود، در صورتی که در فیوز های شیشه ای بدنه،  شروع به گرم شدن می کند و به گرم شدن ادامه می دهد تا این غشاء وسیله الکتریکی را هدایت کند پس قطع فیوز در این حالت تاثیری ندارد.

شن پر شده در بدنه ی فیوز های گچی باعث جذب انرژی می شود و به همین دلیل است که از گرم شدن و هدایت فیوز جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

همه چیز در مورد فیوز شیشه ای

 

جمع بندی

در مطالب بالا در مورد فیوز شیشه ای، انواع فیوز ها، کاربرد فیوز شیشه ای و علامت های مربوط به سرعت واکنش در فیوز های شیشه ای صحبت کردیم و اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همچنین در مورد تفاوت های بین فیوز شیشه ای و فیوز گچی به صورت کامل توضیحاتی را ارائه دادیم.

و در آخر بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل الکتریکی در جریان و ولتاژ های بالا از فیوز مناسب استفاده شود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

امیدواریم مطالب بررسی شده برای شما عزیزان قابل توجه و اساسی باشد و بتواند اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهد و به طور کامل با فیوز شیشه ای،کاربرد و انواع آن آشنا شده باشید.

برای اطلاعات بیشتر و خرید فیوز شیشه ای با شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

شرکت های الکترونیکی در تهران

ترایاک چیست

انواع سلف

 

 

کلیک کنید.!

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “فیوز شیشه ای چیست؟

  1. خلیفه گفت:

    من از این محصول برای یکی از پروژه هام استفاده کردم کیفیتش خیلی بالاست
    من از مشتری های همیشگیتونم
    چون کاراتون عالی

  2. علی گفت:

    سلام ازین فیوزها در فازمتر استفاده میشه کرد؟
    و اینکه ایا فیوز ها دارای مقاومت هستند و برای فازمترچند امپر باید باشذ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *