GPIO زبان صحبت برنامه نویس و کامپیوتر است. ما با کد نویسی به به پین ها دستور می دهیم تا سیگنال های دیجیتال را وارد (ورودی) یا از دستگاهی خروجی را کنترل کند.
فرض کنید می خواهیم بنویسیم سلام، در دنیای واقعی کلمه را روی کاغذ مینویسیم اما در دنیای GPIO، کد ما به پین ها دستور روشن و خاموش شدن می دهند و کلمه سلام روی پنل LED نمایش داده میشود
در واقع GPIO ، به کاربر اجازه می دهد تا با اتصال و ارتباط با اجزای مختلف سیستم، کنترل و تعامل کند. از جمله کاربردهای رایج GPIO می توان به کنترل موتورها، رله ها، نمایشگرها، دکمه ها و سنسورها اشاره کرد.در ادامه، به مزایا و معایب استفاده از GPIO پرداخته می شود.
GPIO چیست؟
GPIO مخفف General Purpose Input/Output است و به معنای ورودی/خروجی همه منظوره می باشد.به زبان ساده GPIO پین هایی روی میکروکنترلر یا برد هستند که می توان از آن ها به عنوان ورودی و خروجی استفاده کرد.
این پین ها می توانند به عنوان ورودی، سیگنال های دیجیتالی را از دستگاه ها و سنسورها دریافت کنند، یا به عنوان خروجی سیگنال های دیجیتالی را به دستگاه ها و قطعات خارجی ارسال کنند.

به عنوان مثال :
- با اتصال یک دکمه به یک پین ورودی، وقتی که دکمه فشرده می شود، یک سیگنال دیجیتالی (معمولاً 0 یا 1) به سیستم ارسال می شود و سیستم می تواند بر اساس آن وضعیت دکمه را تشخیص دهد.
- و یا با اتصال یک موتور به یک پین خروجی، سیستم می تواند سیگنال های دیجیتالی (معمولاً 0 یا 1) را به موتور ارسال کند و سرعت و جهت چرخش موتور را کنترل کند.
چرا به GPIO می گیم همه منظوره ؟
چون برخلاف پینهای خاص مثل RESET که وظیفهٔ ثابتی دارند، gpio ها کاربرد مشخصی ندارند.بلکه میتوان آنها را با برنامهنویسی به صورت ورودی (Input) یا خروجی (Output) دیجیتال دلخواه و مورد نیاز تنظیم کرد؛ مثلاً برای خواندن وضعیت یک دکمه یا روشن و خاموش کردن یک LED.
I/O چیست و چه تفاوتی با GPIO دارد؟
I/O مخفف Input/Output است.یک اصطلاح کلی برای هر ورودی یا خروجی در سیستمهای کامپیوتری است.
به عنوان مثال:
-
کیبورد یک ورودی است
-
مانیتور یک خروجی است
- موس یک ورودی است
| I/O | GPIO |
|---|---|
| یک اصطلاح کلی است | یک نوع خاص از I/O است |
| میتواند دیجیتال یا آنالوگ باشد | معمولاً دیجیتال است |
| شامل پورتهای تخصصی هم میشود | همهمنظوره و قابل تنظیم است |
GPIO چه کاربردهایی دارد ؟
برخی از رایجترین دستگاهها و سیستمهایی که از GPIO استفاده میکنند عبارتند از:
- بردهای توسعه (آردوینو، رزبری پای):برای کنترل LED، تشخیص ورودی دکمه، هدایت موتور در رباتها یا دریافت داده از سنسور دما.
- سیستمهای تعبیهشده در خودرو:برای خواندن اطلاعات سنسور دما یا فشار و فعالسازی چراخهای هشداردهنده.
- تجهیزات خانه هوشمند:برای روشن و خاموش کردن چراغها، فعالسازی رله یا تشخیص وضعیت کلیدهای هوشمند.
- سنسورها و محرکها:برای دریافت سیگنال حرکت از سنسور و راهاندازی موتورهایی مثل بازکننده در یا فن.
- آزمایشگاه و تحقیق:برای اندازهگیری لحظهای دما و رطوبت و ثبت دادهها توسط میکروکنترلر یا کامپیوتر.

استفاده از GPIO چه مزایایی دارد؟
| ویژگی | توضیح |
|---|---|
| انعطافپذیری بالا | امکان ارتباط و کنترل انواع سنسورها |
| اتصال ساده | اتصال مستقیم به سنسورها و دستگاهها از طریق پروتکلهای استاندارد مانند I2C، SPI، UART یا پینهای دیجیتال |
| کنترل سریع | توانایی پاسخدهی سریع به رویدادها؛ مناسب برای سیستمهای بلادرنگ مانند رباتها یا دستگاههای اندازهگیری |
| هزینه کم | بیشتر میکروکنترلرها و بردهای دارای GPIO قیمت پایینتری نسبت به سیستمهای پیچیدهتر دارند |
| دسترسی آسان به قطعات | امکان واردات راحت قطعات و ماژولهای سازگار از دبی، چین و سایر کشورها با هزینه مناسب |

معایب استفاده از GPIO
| عیب | توضیح |
|---|---|
| تعداد محدود پینها | هر میکروکنترلر یا سیستم فقط تعداد مشخصی پین GPIO دارد که ممکن است برای پروژههای بزرگ کافی نباشد. |
| مصرف انرژی | استفاده زیاد از پینهای GPIO باعث افزایش مصرف باتری میشود. |
| تداخل سیگنال | در صورت استفاده همزمان از پینهای نزدیک به هم، امکان بروز نویز و اختلال در عملکرد سیگنالها وجود دارد. |
جمع بندی
همان طور که توضیح دادیم GPIO (General Purpose Input/Output) یک فناوری است که امکان ارتباط و کنترل بین سیستم ها یا میکروکنترلرها و دستگاه های خارجی را فراهم می کند. با این حال، برخی محدودیت ها نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرند؛ مانند تعداد محدود پین های موجود، مشکلات پایداری و تداخل سیگنال، نگرانی های مصرف انرژی و غیره. قابلیت چند منظوره و هزینه کم آن باعث شده است که این فناوری در کاربردهای مختلفی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.
سوالات متداول
در کدام بردها پورت gpio وجود دارد؟
در بسیاری از بردهای الکترونیکی و میکروکنترلرها مانند:Raspberry Pi 4،Arduino Uno،STM32 Nucleo وESP32 وجود دارد.
چگونه میتوان تعداد محدود پینهای GPIO را افزایش داد؟
با استفاده از مالتیپلکسرها، توسعهدهندههای GPIO یا ماژولهای ارتباطی مانند I2C.
آیا GPIO میتواند سیگنال آنالوگ را پردازش کند؟
خیر، اما میتوان با استفاده از مبدلهای آنالوگ به دیجیتال (ADC) این کار را انجام داد.
برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید!
میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 2
تاکنون هیچ رأیی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز میدهد.
دیدگاه های شما
سلام چطور میتونم قیمت پین های GPIO رو داشته باشم؟
برای اطلاع از قیمت ها به این صفحه مراجعه کنید. https://microwaveelectronic.com/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b3%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b4-3/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa/
مقاله خیلی خوب و مفیدی بود! خیلی از جنبههای کاربردی GPIO و استفادههای مختلف اون توی پروژههای مهندسی و الکترونیک رو به خوبی توضیح دادهاید. در آینده میخواهم پروژهای با استفاده از Raspberry Pi راه بندازم، این اطلاعات به من کمک زیادی کرد. منتظر مطالب بیشتر درباره کاربردهای عملی GPIO در پروژههای مختلف هستم. 👍
مرسی از اینکه وقت گذاشتید و نظر دادید! خیلی خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده و به پروژههاتون کمک کرده. قول میدیم در پستهای آینده نمونههای عملی بیشتری از GPIO و Raspberry Pi براتون بذاریم تا راحتتر بتونید ایدههاتون رو اجرا کنید.
ممنون از اطلاعات کامل و مفید شما. برای پروژههای اینترنت اشیاء و رباتیک این پینهای GPIO چقدر کاربردی هستند. امیدوارم مطالب بیشتر و پیشرفتهتری دربارهی نحوه اتصال ماژولهای مختلف به GPIO و نحوه کنترل دقیق سیگنالها منتشر کنید. 🔧📡
خیلی خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده! پینهای GPIO در پروژههای IoT و رباتیک واقعاً کاربرد زیادی دارن. حتماً سعی میکنیم در مطالب بعدی، راهنمای اتصال ماژولها و کنترل دقیق سیگنالها رو هم بهصورت عملی و قابل استفاده ارائه کنیم.
سلام
مدت زیادیه با آردوینو کار میکنم ولی هنوز به طور کامل مطمئن نیستم استفاده از GPIO دقیقاً چه محدودیتهایی داره؟ مثلاً آیا همه پینهای GPIO در آردوینو قابلیت PWM دارن یا فقط برخی؟ و آیا میتونیم همزمان چند ورودی و خروجی رو بدون نویز کنترل کنیم؟ چون تو یکی از پروژههام دیدم سیگنال خروجی با ورودی تداخل داشت. اگر کسی تجربه مشابهی داشته ممنون میشم راهنمایی کنه که چطور میتونم بهترین عملکرد رو از پینهای GPIO بگیرم.