مقالات

دیود شاتکی چیست؟

دیود شاتکی چیست

tel:09121006436

دیود شاتکی یک قطعه‌ پر کاربرد در مدار‌های الکترونیکی است و نام آن برگرفته از سازنده‌ی او یعنی والتر شاتکی می‌باشد. اما خواص دیود شاتکی با دیود‌های PN معمولی متفاوت می‌باشد. ساختار دیود شاتکی متشکل از فلز نیمه رسانا است. اگرچه پیوند آن نیز مانند دیود معمولی دارای P و N است، اما عملکرد دیود شاتکی کاملا متفاوت می‌باشد. خواص دیود شاتکی به عنوان یک سوئیچینگ بسیار عالی است و افت ولتاژ در آن به حد‌اقل می‌رسد؛ اما میزان جریان الکتریسیته در آن محدود شده است. در ادامه به آشنایی با دیود شاتکی و پاسخ به این سوال که دیود شاتکی چیست می‌پردازیم.

خصوصیات دیود شاتکی

دیود شاتکی به دلیل وجود فلز در بخش P جریان را در خود نگاه نمی‌دارد و به همین دلیل در عبور جریان ولتاژ کمتری را دفع می‌کند. همین ویژگی باعث می‌شود که در عبور جریان سرعت بالایی داشته باشد و برای سوئیچینگ بسیار مناسب باشد.

به دلیل اینکه یک قسمت دیود شاتکی نیمه هادی است، این قطعه‌ی الکترونیکی را تبدیل به یک قطعه‌ی الکترونیکی تک قطبی تبدیل کرده است.

شاید برایتان جالب باشد: آشنایی با نام قطعات الکترونیکی

خصوصیات دیود شاتکی

 

نحوه‌ی عملکرد دیود شاتکی

عملکرد دیود شاتکی در سه حالت مختلف انجام می‌شود که به حالت‌های مختلف آن بایاس گفته می‌شود.

1.  عملکرد بدون بایاس دیود شاتکی

عملکرد دیود شاتکی بدون بایاس در حالتی انجام می‌شود که پیوند نیمه‌ هادی با فلز پیوند بخورد. هنگامی که این اتفاق بیافتد، الکترون‌های آزاد موجود در پیوند نیمه هادی جذب فلز شده و به سمت آن حرکت می‌کنند و در نتیجه جریان در حالت تعادل قرار می‌گیرد.

حرکت الکترون‌ها به سمت فلز باعث ایجاد الکترون اضافی برای اتم‌های آن می‌شود. در عین حال اتم‌های نیمه هادی با از دست دادن الکترون به یون مثبت تبدیل شده و اتم‌های فلز دارای یون منفی خواهند شد. این عملکرد دیود شاتکی به طور کلی بوده ولی در حالت بدون بایاس تعداد الکترون‌های کمی وارد فلز می‌شود.

برای مطالعه: کاربرد سلف

2.  عملکرد دیود شاتکی با بایاس مستقیم

بایاس مستقیم در دیود شاتکی زمانی اتفاق می‌افتد که سمت فلز را به منبع و پیوند نیمه هادی را به سمت ترمینال منفی نصب کنیم، عملکرد دیود شاتکی به صورت بایاس مستقیم می‌شود. در بایاس مستقیم یون‌های مثبت در سمت نیمه ‌هادی جمع شده و یون‌های منفی در قسمت فلز و زمانی که شدت جریان بیشتر شود بخش تهی محو می‌شود و الکترون‌ها نمی‌توانند از سطح یون عبور کنند و در نتیجه باعث عبور مستقیم جریان از خود می‌شوند.

3. عملکرد دیود شاتکی به صورت معکوس

بایاس معکوس همانطور که از نامش پیداست به عبور جریان در جهت عکس دیود شاتکی باز می‌گردد که الکترون‌ها را در منطقه‌ی تهی دیود جمع می‌کند. در این حالت شدت جریان ناگهان افزایش یافته و با شکسته شدن قسمت تهی و عبور ناگهانی جریان باعث سوختن دیود شاتکی خواهد شد.

کاربرد دیود شاتکی

 

کاربرد دیود شاتکی

برای درک بهتر پاسخ سوال دیود شاتکی چیست آشنایی با کاربرد آن، کمک زیادی می کند. کاربرد دیود شاتکی در الکترونیک بعنوان یک قطعه‌ی الکترونیک راهبردی است. این قطعه در برد الکترونیکی برای یکسو سازی جریان در مدار استفاده می‌شود. همچنین گاهی ترانزیستور‌‌ها دچار اشباه می‌شوند و استفاده از دیود شاتکی از این کار جلوگیری می‌کند. تفاوت دیود شاتکی با ترانزیستور نیز در همین است. کاربرد دیود شاتکی در مدار‌ها و برد کامپیوتر که به سوئیچینگ قوی احتیاج دارند بسیار مهم می‌باشد. اگر درباره ترانزیستور اطلاعی ندارید، پیشنهاد می شود مقاله ترانزیستور چیست را بخوانید.

سرعت بالا در سوئیچینگ و قابلیت‌های فرکانس دیود شاتکی باعث شده است که کاربرد دیود شاتکی در استفاده از فرکانس رادیویی بسیار مناسب می‌باشد.

دیود‌های شاتکی به دلیل اینکه از عبور معکوس جریان برق در مدار جلوگیری می‌کند و یکسو ساز مناسبی می باشند؛ همچنین مدار‌ها نیاز دارند که افت ولتاژ در آنها پایین باشد که این قطعه نیاز آنها را برطرف می‌کنند. کاربرد دیود شاتکی در دو منبع تغذیه‌ی مساوی نیز قابل استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از تخلیه‌ی باتری‌های ذخیره کننده‌ی برق که توسط سلول خورشیدی تولید می‌شود نیز خواص دیود شاتکی بسیار مناسب خواهد بود.

برای مطالعه:

فتو دیود چیست؟!

تفاوت دیود شاتکی با دیود معمولی

همانطور که قبلا هم گفتیم دیود معمولی از دو پیوند نیمه هادی استفاده می‌کند که هنگام عبور جریان باعث از بین رفتن و دفع مقدار زیادی از ولتاژ می‌شود و در نتیجه سرعت عبور جریان در آن پایین است. در حالی که ساختار دیود شاتکی از ترکیب یک پیوند فلزی و یک پیوند نیمه هادی بهره می‌برد. این ترکیب در نهایت باعث کاهش اتلاف جریان شده و به سرعت آن را از خود عبور می‌دهد.

مزایای دیود شاتکی

 

مزایای دیود شاتکی

شاید تا به اینجای مقاله متوجه این موضوع که مزیت اصلی دیود شاتکی چیست شده باشید. این قطعه‌ی الکترونیکی افت ولتاژ پایینی دارد و ولتاژ کمتری را برای راه‌اندازی و سوئیچینگ نیاز دارد که در عین حال سرعت بالایی را شاهد خواهیم بود. افت ولتاژ دیود شاتکی تنها ۰.۳ ولت می‌باشد در حالی که دیود‌های معمولی ۱.۷ ولت را هنگام عبور جریان اتلاف می‌کنند.

از دیگر مزایای دیود شاتکی، سوئیچینگ قوی و پر سرعت است که با حداقل ذخیره‌ی شارژ انجام می‌شود.

دیود اتصال معمولی سر و صدای مخصوص به خود را خواهد داشت ولی دیود شاتکی نسبت به آن بسیار کم سر و صداتر عمل می‌کند.

کاربرد دیود شاتکی در انواع مدار‌ها به دلیل عملکرد بهتر طرفدار دارد و برای ولتاژ پایین در نوع خود بهترین قطعه خواهد بود.

***نکته: همیشه سعی کنید قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران بخرید.

معایب دیود شاتکی

دیود شاتکی مزایای بسیاری دارد اما در کنار آنها بد نیست با چند مورد از معایب این قطعه نیز آشنا شویم.

معایب اصلی دیود شاتکی مربوط به بایاس معکوس آن است که در فرآیند معکوس سطح جریان آن بالا رفته و موجب نشتی جریان در مدار خواهد شد.

عیب دیگر دیود شاتکی باز هم مربوط به جریان معکوس است که حداکثر عبور آن محدودیت بیشتری دارد، سطح عبور آن ۵۰ ولت می‌باشد و فراتر از این مقدار باعث شکسته شدن و سوختن دیود خواهد شد.

خرید دیود شاتکی

دیود شاتکی یکی از قطعات برد الکترونیکی است که در این زمینه کاربرد بسیاری دارد. این قطعه در حدود ۱۲۰ سال است که برای ساخت انواع بردها و لوازم الکترونیکی می‌شود. شما می‌توانید برای خرید دیود شاتکی به سایت رسام مراجعه کنید و سفارش خرید خود را به صورت عمده یا خرده فروشی ثبت نمایید.

بیشتر بخوانید:

دیود خازنی چیست؟

نتیجه گیری

دیود شاتکی را می‌توان یک قطعه‌ی بهینه شده از دیود‌های معمولی دانست. این قطعه بسیار در ولتاژ‌های پایین کاربرد دارد و سالهاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید دیود شاتکی برای سازنده‌های لوازم الکترونیکی بسیار مهم است، برای تهیه‌ی این قطعه به صورت عمده، سایت رسام می‌تواند نیاز این شرکت‌ها و سازنده‌ها را برطرف نماید. همچنین دانش آموزان رشته‌ی الکترونیک می‌توانند به راحتی در این سایت دیود‌های شاتکی و یا هر قطعه‌ی الکترونیکی دیگر را خریداری کنند.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

کلیک کنید.!

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “دیود شاتکی چیست؟

  1. ابراهیمی گفت:

    چقدر خوبه که خرده فرشی هم دارین
    اکثر سایت ها تعدا بالا فقط قبول میکنن
    مرسی از رسام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *