مقالات

سلف چیست؟

سلف چیست

tel:09121006436

در این مقاله می خواهیم درباره اینکه سلف چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کنیم و درباره کاربرد و انواع مختلف آن اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهیم.

سلف چیست و چه کاربردی دارد؟ سلف الکترونیکی مانند مقاومت SMD یک نوع اجزای الکترونیکی است که انرژی الکتریکی را ذخیره کرده و در زمان مشخص و مورد نیاز آن را آزاد  می سازد. این قطعات الکترونیکی SMD برای تامین انرژی دستگاه‌ های الکتریکی، مانند دوربین‌ ها، ساعت‌ ها و دستگاه‌ های الکترونیکی قابل حمل کاربرد دارند. همچنین در مدارات چاپی استفاده شده و به عنوان قطعات فیلتر، تنظیم ‌کننده‌ های جریان یا قسمت‌ هایی از دستگاه‌ های RF (فرکانس رادیوی) مورد استفاده قرار می‌ گیرند. طراحی کوچک و سطحی این سلف‌ ها آنها را برای استفاده در دستگاه‌ ها با فضای محدود و تکنولوژی‌ های SMD مناسب می ‌سازند.

سلف در الکترونیک یک قطعه‌ی منفعل است که انرژی الکترونیکی را دریافت می‌کند و آن را به یک میدان مغناطیسی تبدیل می‌کند. سلف الکترونیکی، این کار را توسط سیم پیچی خود که تحت یک شعاع، دور یک هسته یا یک فضای خالی پیچیده شده است انجام می‌دهد. ساده‌ترین حالت توضیح برای درک اینکه سلف چیست؟ را میتوان اینگونه توضیح داد، یک حلقه‌ی سیم که به صورت مارپیچ پیچیده شده است، این سیم‌ها خاصیت القایی دارند و توسط جریان مقاومت ایجاد می‌کند. به طور کلی هم میزان میدان مغناطیسی به تعداد سیم پیچی و جنس آن سیم بستگی خواهد داشت. در این مقاله به بررسی قطعه‌ی سلف الکترونیکی می‌پردازیم.

سلف به طور اصولی شامل یک سیم مارپیچ مسی است که حول یک هسته پیچیده می ‌شود. این مارپیچ به عنوان لوله الکتریکی عمل کرده و هسته به عنوان یک میدان مغناطیسی تقویت‌ کننده عمل می‌ کند. در برخی سلفها از قطعات برد الکترونیکی استفاده می شود. مثلاً سلف ‌های قدرتی، دارای قطعات مختلفی مانند ترمیستورها یا دیودها می باشند که برای کنترل خاصیت ‌های الکتریکی سلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اما در اکثر موارد، سلف به عنوان یک واحد مستقل به شمار رفته و به تنهایی از سیم و هسته تشکیل شده است.

برای مطالعه بیشتر: ترایاک چیست

 مقدار القای مغناطیسی سلف به چه عواملی بستگی دارد؟

مقدار القای مغناطیسی سلف‌ها، با شعاع مختلف چرخش سیم و بسته به تعداد چرخش‌ها متغیر است. همچنین هسته‌ی سلف‌ هم در القای مغناطیسی تاثیر گذار است. بعنوان هسته می‌توان از متریال غیر رسانا مانند؛ چوب، شیشه و پلاستیک استفاده نمود.

همچنین مواد رسانا که با عنوان فرو مغناطیسی هم شناخته می‌شوند، مانند انواع فلزات بخصوص آهن و اکسید آهن، بعنوان هسته‌ی سلف الکترونیکی، مورد استفاده قرار میگیرند. عامل دیگری که در میزان القا تاثیر گذار است، شکل ظاهری هسته‌ها و خود سلف الکترونیکی می‌باشد. سلف‌هایی که به دارای هسته‌های میله‌ای هستند، نیروی مغناطیسی کمتری نسبت به هسته‌های توروئیدی ایجاد می‌کنند.

واحد اندازه گیری القا، هِنری است و با حرف H نشان داده می‌شود. اما خود واحد هنری مقیاس  بزرگی برای اندازه گیری مقدار نیروی مغناطیسی سلف الکترونیکی بعنوان قطعات برد الکترونیکی می‌باشد. به همین دلیل از واحد‌های کوچکتری مانند مگا هنری، میلی هنری و نانو هنری استفاده می‌شود.

کاربرد سلف‌های الکتترونیکی

کاربرد سلف‌های الکتترونیکی

کار سلف الکترونیکی به این صورت است که در منابع تغذیه، بعنوان تقویت کننده استفاده می‌شود و در مدار‌هایی که با سیگنال‌های رادیویی سر و کار دارند هم بعنوان اسیلاتور یا فیلتر سیگنال‌های ناخواسته استفاده می‌شود. اما می توان آنها را در هر قطعه‌ی الکترونیکی و تمام برد‌ها مشاهده کزد، اگرچه نصب آنها در برد‌های IC کمی دشوار است‌.

کار سلف چیست؟  کار اصلی سلف، ذخیره انرژی الکتریکی درون میدان مغناطیسی خود است. زمانی که جریان الکتریکی از طریق سلف می ‌گذرد، یک میدان مغناطیسی ایجاد شده که با قطع جریان الکتریکی، این میدان مغناطیسی خازن الکتریکی درون سلف را شارژ می‌ کند. در زمان نیاز، این شارژ تخلیه می شود و انرژی ذخیره شده در سلف به دستگاه یا مدار مصرف‌ کننده منتقل می گردد. این ویژگی اجازه می ‌دهد تا انرژی در زمان‌ هایی که جریان الکتریکی متصل نیست، مخصوصاً در دستگاه‌ های قابل حمل با انرژی‌ های متناوب استفاده شود.

کاربرد سلف چیست؟ سلفها به عنوان اجزای مهم در دستگاه‌ های الکترونیکی کاربردهای متعددی دارند، ازجمله:

  • ذخیره انرژی برای تامین نیازهای موقت دستگاه‌ های قابل حمل
  • فیلترهای تغذیه الکتریکی برای حذف نویزها و نوسانات احتمالی در تغذیه الکتریکی
  • ذخیره انرژی در سیستم ‌های تغذیه پالسی و رگولاتورهای ولتاژ
  • برای کنترل و تنظیم جریان الکتریکی در مدارات
  • تقویت سیگنال RFدر دستگاه‌ ها و مدارات مرتبط با فرکانس‌ های رادیوی
  • تبدیل فرکانس در مدارهای رادیویی برای تغییر فرکانس سیگنالها
  • برای جلوگیری از عبور جریان متناوب از یک مدار به مدار دیگر
  • انتقال انرژی مغناطیسی در ترانسفورماتورها و انواع مدارات تغذیه

کاربرد سلف در الکترونیک بسته به نوع برد متفاوت است. اما سلف‌های مختلف مانند سلف خازن ‌که از ترکیب یک سلف سری و لوله‌ای شکل و یک خازن تشکیل شده است، توان تغییر سیگنال‌های ناخواسته را خواهد داشت. کاربرد سلف در الکترونیک، تقریبا در تمام قطعات و لوازم الکترونیکی دیده می‌شود. جایگاه اصلی سلف بیشتر در مجاورت منبع تغذیه می‌باشد. اماکاربرد آن در برد AC باعث صاف شدن جریان در مدار می‌شود. همچنین جریان باتری‌های موجود در برد‌های DC را خالص‌تر می‌کند.

تنوع سلف‌ها از نظر شکل و هسته‌ی مورد استفاده و همچنین ابعاد بسیار بالا است که هر کدام میدان مغناطیسی متفاوتی را ایجاد می‌کنند و طبق آن در برد‌های مختلف استفاده می‌شوند. اما روال کار تمام آنها به این شکل است که یک میدان مغناطیسی را در اطراف رسانای خود ایجاد می‌کند که باعث تنظیم جریان مدار می‌شود. همچنین قدرت القایی سلف الکترونیکی با تحت تاثیر قرار دادن مدار‌های الکتریکی در برابر تغییر جریان در سیم پیچ مقاومت می‌کند.

انواع سلف‌های الکترونیکی

سلف‌ها از نظر هسته و همچنین شکل ظاهری انواع مختلفی دارند که سعی می‌کنیم شما را با انواع آنها آشنا کنیم.

انواع سلف‌های الکترونیکی

1. سلف بدون هسته

سلف بدون هسته فاقد هرگونه ماده‌ای است که در وسط سیم پیچ‌ها قرار داشته باشد. کاربرد این سلف‌ها در مدار‌هایی با قدرت مغناطیسی بالایی که دارند حداقل سیگنال را از دست خواهند داد. مانند تلوزیون و رادیو، در سلف‌های بدون هسته، نیروی مغناطیسی کاملا بی نظم حرکت می‌کند، به همین دلیل ظرفیت القای مغناطیسی آن پایین است. عدم استفاده‌ی هسته در این سلف الکترونیکی باعث می‌شود که هنگام ایجاد میدان مغناطیسی هیچ اتلافی ایجاد نشود، اما قدرت مغناطیسی پایین است و برای افزایش آن تعداد پیچش سیم‌ها را افزایش می‌دهند که در نهایت ممکن است از نظر فیزیکی بزرگتر باشد.

2. سلف با هسته‌ی سرامیکی

سلف‌هایی که دارای هسته‌ی سرامیکی هستند هم در دسته‌ی سلف‌ها با هسته‌ی هوا می‌باشد، زیرا سرامیک کاملا غیر رسانا است. اما ویژگی دیگر سرامیک مقاومت بالا در برابر دما می‌باشد که، استفاده‌ی سلف الکترونیک را در فعالیت‌‌هایی که دمای بالایی تولید می‌کند ممکن می‌سازد.

درباره بهترین شرکت های الکترونیکی ایران بیشتر بدانید.

3. سلف با هسته‌ی آهن

هسته‌ی سلف‌های فرو مغناطیسی از جنس مواد رسانا مانند فریت و آهن ساخته می‌شود. به دلیل نفوذ پذیر بودن مواد رسانا در مقابل نیروی مغناطیسی، بعنوان هسته باعث تقویت این نیرو می‌شود، اما در فرکانس‌های بالا این هسته باعث اتلاف نیرو می‌شود و اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل تنها در ساخت انواع خاصی از ترانسفورماتور استفاده می‌شود. در مقابل، فریت یک سرامیک است که با اکسید فلز ساخته می‌شود و باعث کاهش آسیب در قطعات الکترونیکی خواهد شد.

فریت‌های نرم هم که نوع دیگری از همین هسته‌ها است و  توانایی تغییر قطب مغناطیسی را دارد. فریت سخت هم حتی بعد از قطع میدان مغناطیسی توانایی حفظ این میدان را دارد، زیرا خود فریت سخت یک آهن ربا می‌باشد و بدون نیاز به انرژی میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.

خرید سلف الکترونیکی

در خرید سلف و قطعات الکترونیکی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید قطعات الکترونیکی باید به چند نکته کلیدی توجه کرد:

  • سازگاری سلف مورد نظر با مشخصات فنی مانند مقاومت، جریان، خازن و مقادیر دیگر
  • توجه به اندازه و ابعاد آنها
  • سازگاری سلف با نوع مدار قابل استفاده
  • استفاده از شرکت‌ ها یا برندهای قابل اعتماد
  • سازگاری دمای سلفها با دمای محیط برای عملکرد خوب
  • توجه به کارایی و مصرف انرژی در مورد سلف‌ های ذخیره‌ کننده انرژی
  • دارا بودن تست و گواهی ‌نامه‌ های مربوطه
  • مقایسه موجودی و قیمت از چند فروشگاه مختلف

خرید سلف الکترونیکی از سایت رسام

سلف الکترونیکی برای استفاده در مدار‌های مختلف با کاربرد‌های متفاوت می‌تواند اشکال و متریال خاصی داشته باشد. برای مثال سلف بوبین که حالت استوانه‌ای دارد و در مدار‌های چاپی کاربرد دارد. شما می‌توانید با ورود به سایت رسام با انواع سلف الکترونیکی و کاربرد آنها آشنا شوید و برای ساخت برد‌های خود نوع مناسب سلف‌ها را انتخاب کنید. در این سایت انواع قطعات الکترونیکی مانند: دیود شاتکی، ترمیستور، فتو ترانزیستور و هر قطعه‌ی الکترونیکی دیگری را که نیاز دارید استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این نوشته به طور کامل به سوال سلف چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ دادیم همان طور که اشاره شد. سلف‌های الکترونیکی، یکی از قطعات کاربردی در برد‌ها و مدار‌ها می باشند. در تمام برد‌ها برای کاربرد‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. اما بیشتر کاربرد‌ سلف الکترونیکی، در منبع  تغذیه و برای صاف کردن جریان و حذف جریان یا فرکانس‌های اضافی یا هدایت آنها می‌باشد. سلف‌های الکترونیکی با توجه به شکل ظاهری، جنس هسته و مقدار پیچیدن سیم‌ها میدان‌های مغناطیسی متفاوتی ایجاد می‌کند.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

کلیک کنید.!

5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه در “سلف چیست؟

  1. سعید گفت:

    دیود شاتکی قطعه ایه که خیلی جاها دنبالش گشتم
    ممنون از کارمو راه انداختین مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *