مقالات

ترانزیستور ماسفت چیست؟

ترانزیستور ماسفت چیست

tel:09121006436

ترانزیستور ماسفت چیست؟ ترانزیستور ماسفت یک دستگاه نیمه هادی است، که به طور گسترده برای اهداف سوئیچینگ و تقویت سیگنال های الکترونیکی در دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. ترانزیستور قطعه ای الکترونیکی است، که در انواع مختلفی ساخته می شود. یکی از این مدل ها ترانزیستور ماسفت است. ترانزیستورها دو دسته اتصال دو قطبی و اثر میدانی دارند. ترانزیستور مافست از نوع ترانزیستورهای اثر میدانی است و اثر میدانی نیمه رسانا دارد. از ماسفت در حافظه ها، ریزپردازنده ها و گیت های CMOS منطقی و دیگر موارد استفاده می شود. در این مقاله به بررسی ترانزیستورهای ماسفت می پردازیم.

 

ترانزیستور ماسفت چگونه کار می کند؟

ماسفت ها دارای سه پایه Source، Gate و Drain هستند. آن ها به طور موثر جریان الکتریکی بین کنتاکت های منبع و تخلیه را با ولتاژ اعمال شده از طریق دروازه کنترل می کنند. شما می توانید با تغییر ولتاژ الکتریکی ظاهر یا ناپدید شدن یک کانال الکتریکی را کنترل کنید. این ترانزسیتور برق را قادر می سازد تا روشن یا خاموش شود. استفاده از یک نیمه هادی امکان جداسازی انواع ناخالصی های مختلف را فراهم می کند. این بدان معنی است که بارهای مختلف را می توان به طور موثر جدا کرد و موانعی ایجاد کرد و از جریان بار از یک منطقه به منطقه دیگر جلوگیری کرد.

انتقال جریان از گیت به پایانه های منبع منجر به جاری شدن جریان از منبع تخلیه به پایه های آن می شود. مقاومت منبع تخلیه در حالت ایده آل زمانی که جریانی وجود ندارد بسیار زیاد و زمانی که جریان منتقل می شود کم خواهد بود.

پین های منبع گیت ماسفت از تعویض سریع بین حالت ها جلوگیری می کند. جریان بالا برای تغییر سریع بین ولتاژ در ظرفیت داخلی ضروری است. تغییر در ولتاژ اعمال شده به گیت منجر به یک سوئیچ همزمان در مقاومت از تخلیه به منبع می شود. سطوح ولتاژ مستقیماً با سطوح مقاومت مطابقت دارد.

برای مطالعه:

ترانزیستور چیست ؟

انواع ترانزیستور ماسفت

 

انواع ترانزیستور ماسفت

ترانزیستورهای ماسفت دو حالت تخلیه و بهبود دارند. در ادامه به بررسی این دو مورد می پردازیم:

حالت تخلیه: هنگامی که هیچ ولتاژی در ترمینال گیت وجود ندارد، کانال حداکثر رسانایی خود را نشان می دهد. در حالی که وقتی ولتاژ در ترمینال گیت مثبت یا منفی باشد، هدایت کانال کاهش می یابد.

  • حالت تخلیه معمولاً به عنوان یک سوئیچ معمولی بسته شناخته می شود
  • بیان می کند که وقتی هیچ ولتاژی در گیت اعمال نمی شود، رسانایی کانال در حداکثر خود است
  • هنگامی که ولتاژ در دروازه اعمال می شود، رسانایی دستگاه کاهش می یابد

حالت بهبود: هنگامی که ولتاژی در ترمینال گیت وجود ندارد، دستگاه هدایت نمی شود. وقتی که حداکثر ولتاژ در ترمینال گیت وجود دارد، دستگاه رسانایی افزایش یافته را نشان می دهد.

  • حالت تقویت معمولاً به عنوان یک کلید معمولی باز شناخته می شود، جایی که برای ایجاد رسانایی، عبور ولتاژ لازم است.
  • وقتی هیچ ولتاژی در دروازه اعمال نمی شود، رسانایی وجود ندارد.
  • هنگامی که ولتاژ در دروازه اعمال می شود، رسانایی دستگاه افزایش می یابد.

برای اطلاعات بیشتر: انواع سلف

کاربرد ترانزیستور ماسفت

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ترانزیستور ماسفت وسیله ای است، که برای تعویض یا تقویت سیگنال های الکتریکی استفاده می شود. این کاربردها از طریق تغییر رسانایی با سطح ولتاژ اعمال شده به دست می آیند. ماسفت متداول ‌ترین ترانزیستور در مدارهای دیجیتال است، که بالقوه میلیون ‌ها ترانزیستور در یک تراشه حافظه یا ریزپردازنده ادغام می‌شود. ترانزیستورهای ماسفت نیز معمولاً به عنوان کلیدهای مدار کنترل شده با ولتاژ گنجانده می شوند. توسعه فناوری هایی مانند ماشین حساب جیبی و ساعت مچی دیجیتال بدون ماسفت امکان پذیر نبود. از کاربردهای ترانزیستور ماسفت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمپلی فایرهای ساخته شده از ترانزیستورهای ماسفت در کاربردهای فرکانس گسترده بسیار مورد استفاده قرار می گیرند
  • مقررات مربوط به موتورهای DC توسط این دستگاه ها ارائه می شود
  • از آنجایی که سرعت سوئیچینگ افزایش یافته است، برای ساخت تقویت کننده های چاپر عالی عمل می کند
  • به عنوان یک جزء غیرفعال برای عناصر مختلف الکترونیکی عمل می کند.

بیشتر بخوانید:

ترانزیستور IGBT چیست؟

کار اصلی ترانزیستور ماسفت

 

کار اصلی ترانزیستور ماسفت چیست؟

به طور کلی، ترانزیستور ماسفت به عنوان یک سوئیچ کار می کند، ماسفت جریان ولتاژ و جریان بین منبع و تخلیه را کنترل می کند. کار ماسفت به خازن MOS بستگی دارد، که سطح نیمه هادی زیر لایه های اکسید بین منبع و پایانه تخلیه است. می توان آن را به سادگی با اعمال ولتاژ گیت مثبت یا منفی از نوع p به نوع n معکوس کرد.

هنگامی که یک ولتاژ منبع تخلیه (VDS) بین تخلیه و منبع وصل می شود، یک ولتاژ مثبت به تخلیه و ولتاژ منفی به منبع اعمال می شود. اتصال PN در درن بایاس معکوس و اتصال PN در منبع بایاس رو به جلو است. در این مرحله هیچ جریانی بین زهکش و منبع وجود نخواهد داشت.

اگر یک ولتاژ مثبت (VGG) به ترمینال گیت اعمال کنیم، به دلیل جاذبه الکترواستاتیک، حامل های بار اقلیت (الکترون ها) در بستر P شروع به تجمع در تماس گیت می کنند، که یک پل رسانا بین دو ناحیه n+ تشکیل می دهد. تعداد الکترون های آزاد انباشته شده در تماس گیت به قدرت ولتاژ مثبت اعمال شده بستگی دارد. هرچه ولتاژ اعمال شده بیشتر باشد عرض کانال n که به دلیل تجمع الکترون ایجاد می شود، در نهایت رسانایی را افزایش می دهد و جریان تخلیه (ID) بین منبع و تخلیه شروع به جریان می کند.

هنگامی که هیچ ولتاژی به ترمینال گیت اعمال نمی شود، به غیر از مقدار کمی جریان به دلیل حامل های شارژ اقلیت، هیچ جریانی وجود نخواهد داشت. حداقل ولتاژی که در آن ترانزیستور ماسفت شروع به هدایت می کند، ولتاژ آستانه نامیده می شود.

شاید برای شما جالب باشد: نام قطعات الکترونیکی با عکس

ترانزیستورهای ماسفت

 

مزایا و معایب ترانزیستورهای ماسفت

مزایا ترانزیستورهای ماسفت شامل موارد زیر است:

  • ماسفت ها راندمان بیشتری را در حالی که در ولتاژهای پایین تر کار می کنند، ارائه می دهند.
  • عدم وجود جریان گیت منجر به امپدانس ورودی بالا و سرعت سوئیچینگ بالا می شود.
  • آنها با توان کمتر کار می کنند و جریان را کم نمی کنند.

معایب ماسفت شامل موارد زیر است:

  • لایه نازک اکسید ماسفت ها را در برابر آسیب دائمی در هنگام برانگیختگی بارهای الکترواستاتیک آسیب پذیر می کند.
  • ولتاژ اضافه بار آن را ناپایدار می کند.

با اجزای برد الکترونیکی آشنا شوید.

خرید ترانزیستور ماسفت

 

خرید ترانزیستور ماسفت

برای خرید ترانزیستور mosfet باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. ضروری است که ماسفت مناسب را برای اهداف خود انتخاب کنید. هر یک از این ماسفت ها به عنوان یک کلید الکتریکی عمل می کنند. برای انتخاب ترانزیستور ماسفت باید به تاثیر فناوری، الزامات حرارتی و عملکرد سوئیچینگ توجه کرد. در کل انتخاب ماسفت مناسب به نیاز شما بستگی دارد.

بیشتر بدانید: کار ترایاک چیست

نتیجه گیری

ترانزیستور ماسفت متداول ترین نوع ترانزیستورها است. این ترانزیستور از نوع ترانزیستورهای اثر میدانی می باشد و برای تقویت سیگنال و سوییچینگ استفاده می شود. ترانزیستور mosfet در دو حالت تخلیه و بهبود موجود می باشند و هر کدام کارکردهای مخصوص به خود را دارند. این مدل ترانزیستور با استفاده از ولتاژ گیت می تواند جریان گذرنده از کانال بین سورس و درین را کنترل کند. حفاظت از مافست ها اهمیت زیادی دارد، زیرا به راحتی توسط الکتریسیته ساکن آسیب می بینند. مصرف توان ترانزیستورهای mosfet پایین می باشد و به همین علت برای کلیدهای الکترونیکی و تقویت کننده های سورس مناسب هستند. از مزایای مهم ترانزیستورهای مافست راندمان بالا می باشد. توجه داشته باشید مافست ها با وجود اینکه در ولتاژ های پایین کار می کنند، راندمان بالایی دارند.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

کلیک کنید.!

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “ترانزیستور ماسفت چیست؟

  1. علیمردانی گفت:

    خیلی کاراتون عالیه
    ارسال محصولاتتون هم کاملا به موقع است
    خیلی خوبه که اینقدر به مشتری هاتون اهمیت میدین
    واقعا رسام حرف نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *