مقالات

کمبود قطعات الکترونیکی چالش تولیدکنندگان

کمبود قطعات الکترونیک

قطعات الکترونیکی از مهم‌ترین ابزار در دنیای صنعت به شمار می‌روند که روز به روز نیاز به آن‌ها در جهان افزایش می‌باید. گاها این قطعات به دلیل پیچیدگی در ساخت و زمان بر بودن فرآیند تولید با کمبودهایی در صنایع مختلف همچون: اتوموبیل سازی، it و بسیاری از حوزه‌ها دیگر مواجه می‌شوند. چرا که تقاضا برای آن‌ها با صنعتی شدن جوامع به صورت تصاعدی است. لذا در این مطلب بررسی می‌کنیم که از قطعات الکترونیکی در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود و چرا جهان در این زمینه در حال رو به رو شدن با یک بحران است؟! بنابراین توصیه می‌کنیم، جهت کسب آگاهی در این زمینه و بررسی چالش کمبود قطعات الکترونیک در جهان، تا پایان با ما همراه بمانید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه واردات کالا از هنگ کنگ با شماره 02122920838 تماس بگیرید. 

شرکت ریز موج الکترونیک رسام واردکننده انواع قطعات الکترونیکی و صنعتی از خارج از کشور

 

به چه علت جهان با کمبود قطعات الکترونیک مواجه شده است؟

در سال‌های اخیر باتوجه به شیوع بیماری کویید ۱۹، تراشه‌های الکترونیکی با کمبود مواجه شدند و متقابلا تقاضا در این زمینه روز به روز افزایش یافت. یکی از علل این مسئله نیاز کسب و کارهای مختلف به سیستم، لپ تاپ و سرورها جهت انجام امور شناخته شد. همچنین در چند سال اخیر با رونق کارهای خانگی و آنلاین شدن بیشتر فعالیت ها، افراد نیاز به ابزارهایی دارند که، ساخت آن‌ها ملزم به استفاده از قطعات الکترونیکی می‌باشد.

از دیگر علل که در این زمینه تاثیر بسزایی دارد؛ افزایش قیمت مواد اولیه ساخت قطعات، همچون: مس و آهن است. این امر باعث شده تا تولید کنندگان در این حوزه فعالیت کمتری داشته باشند. همچنین در کشورهایی همچون ایران به دلیل‌عدم توان در تولید قطعات اولیه و نیاز به واردات دیود، واردات خازن و به طور کلی واردات قطعات الکترونیکی سبب شده تا هزینه‌های ایجاد قطعات تولید با افزایش چشمگیری همراه شود. همه این‌ها مهم‌ترین عواملی هستند که جهان را با چالش کمبود قطعات الکترونیک و کمبود قطعه در زمینه الکترونیک همراه کرده است. اما طبق پیش بینی‌ها وضعیت کمبود قطعات الکترونیک تا سال ۲۰۲۳ ممکن است، بهبود یابد و این کمبودها جبران شود.

برای مثال لوله‌های پلی اتیلین، یکی از مدل‌های تامین کننده الکترونیک هستند و زمانی که نیاز به این محصول در بازار با رشد ناگهانی رو به رومواجه گردید، تولید کنندگان در این صنعت نتوانستند پاسخگوی تمامی نیازها باشند. اما این مشکل برای بازه کوتاهی بود و در حال حاضر سازندگان تولیدات خود را افزایش داده اند. بنابراین یکی از مشکلات اصلی که سبب کمبود قطعات الکترونیک در جهان شده بود، از میان برداشته شد.

راه حل مشکل تامین قطعات الکترونیکی برای مصرف کنندگان

آیا شما نیز با کمبود قطعات الکترونیک در کسب و کارتان مواجه شده اید؟! به طور کلی صنعت هر از چند گاهی با مشکلاتی از قبیل کمبود قطعه همراه می‌شود که این مسئله برای تولید کنندگان قطعات الکترونیک در این دوره بسیار مشهود است. در این بخش از مطلب قصد داریم تا برای مصرف کنندگان در این زمینه 4 راه حل را معرفی معرفی کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

1-لیست محصولات خود را از قبل مشخص و بررسی کنید که آیا لیست شما در آینده نیز امکان خرید دارد!

یکی از مسائلی که به می‌تواند به عنوان راه حل در زمینه تولید قطعات عمل کند ایجاد لیستی از مواد اولیه است؛ اگر شما از قبل بتوانید بررسی کنید که آیا این محصولات در ماه‌های آینده نیز موجو هستند یا خیر؟! با بحران کم‌تری مواجه می‌شوید و می‌توانید برخی از مواد لازمه را از مدتی قبل سفارش دهید تا در زمان مورد نیاز با مشکل رو به رو نشوید.

2-در تولید محصولات الکترونیکی منعطف باشید و در صورت کمبود از قطعات جایگزین استفاده کنید.

گاهی در صورت نبود یک قطعه یکی از راه حل های مناسب جایگزین آن با یک قطعه مشابه است، تا فرآیند کلی تولید قطعات الکترونیک با مشکل و کمبود مواجه نشود.

3-پیش از ارسال فایل‌های مورد نیاز برای قطعات الکترونیکی، برای آن‌ها جایگزین انتخاب کنید!

قبل از اینکه بخواهید لیست موارد و قطعات مورد نیاز خود را به تامین کننده ارسال کنید، برای هر مورد جایگزین مناسب انتخاب کنید. تا در صورت‌عدم وجود، از موارد جایگزین استفاده کنید.

۴-برای دراز مدت، در برخی از برد‌های الکتریمی طراحی مجدد داشته باشید.

سعی کنید در پکیج‌هایی که نیاز به قطعات با سایز بزرگ دارند، قطعات با سایز‌های کوچک‌تر را باز طراحی کنید. زیرا برخی از تامین کنندگان و فروشندگان قطعات الکترونیکی بر این باورند که ممکن است در دراز مدت پکیج‌ها با سایز بزرگ‌تر به بازار عرضه نشوند و قطعات کوچک جایگزین آن‌ها شوند.

بیشتر بدانید: قطعات برد الکترونیکی

علت کمبود قطعات الکترونیکی

در این بخش چند راه حل برای بررسی مشکل کمبود قطعه الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادیم. درست است که این موارد راه حل‌های صد در صدی نیستند، اما انجام آن‌ها از تولید قطعات و نیمه تمام ماندن آن‌ها در هنگام فرآیند تولید جلوگیری خواهند کرد.

آیا زنجیره تولید در قطعات الکترونیکی می‌تواند رونق پیدا کند؟

با شیوع بیماری کویید ۱۹ و بسته شدن راه‌های وارادات و مواد اولیه خام، تولید کنندگان دچار بحران شدند و بسیار از محصولات آن نیمه تمام ماندند. در زمینه قطعات الکترونیکی چین بزرگ‌ترین صادرکننده بود و زمانی که تحریم‌ها ایجاد شد، این مسیر با مشکل مواجه شد. در این بازه زمانی، کمبود قطعات الکترونیکی چالش تولیدکنندگان شد و همین علت سبب افزایش قیمت‌ها گردید؛ زیرا با افزایش تقاضا برای انواع قطعات الکترونیکی، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

چالش کمبود قطعات الکترونیک

 

بیشتر PCBها و ریز تراشه‌ها در آسیا تولید می‌شوند و باتوجه به اختلال در زنجیره تامین، برخی تولید کنندگان مجبور به ترک کسب و کار خود شدند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و چالش کمبود قطعات الکترونیک در سال ۲۰۲۱ بیشتر شد. اما پیش بینی می‌شود که با تلاش‌های سایر صنایع مرتبط و تولید کنندگان مواد اولیه، زنجیره تولید در قطعات الکترونیکی در آینده نزدیک رونق پیدا کند و مشکل کمبود برای تولید کنندگان برطرف شود.

همچنین مطالعه کنید: دیود خازنی چیست

علت کمبود قطعات الکترونیکی و راه‌ های کنترل این مشکل

تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی باید تامین کنندگان نزدیک‌تر را مخاطب هدف قرار دهند که تاخیرهای گران قیمت را به تعویق اندازند و زمان تحویل را به حداقل‌ترین حالت ممکن برسانند.

یکی دیگر از مزایا زنجیره تامینی نزدیک، کمتر تحت تاثیر قرار گرفتن در بازارهای جهانی است برای مثال: اگر فاجعه طبیعی در هند رخ دهد، زنجیره تامینی در کانادا تاثیر نخواهد داشت. در حال حاضر بازسازی در بین تولید کنندگان با استقبال رو به رو شده است و در این زمینه هزینه‌های حمل و نقل به صورت کلی کمتر می‌شود.  اما در نظر داشته باشید شرکت هایی مانند رسام به کمک این کمبود ها آمده اند و کمبود قطعات الکترونیک را تامین می کنند در واقع شما با این شرکت می توانید قطعه مورد نظر خود را پیدا کنید.

چرا تامین قطعات الکترونیکی خاص مشکل است؟

هنگامی که شما قصد خرید در تیراژهای بالا را دارید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید و اغلب این مشکلات را در خرید آنلاین ممکن است، تجربه کنید که این موارد عبارت اند از:

  • موجودی در فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی به اندازه کافی نیست.
  • قیمت‌ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند.

هنگامی که با این مسائل رو به رو می‌شوید، دچار درگیری ذهنی خواهید شد؛ اما لازم به ذکر است که مشتریان قطعات خاص این مشکل را مشکلی جدی نمی‌دانند. این عوامل می‌تواند از چالش‌های خرید قطعات الکترونیکی کمیاب باشد و یک امر طبیعی به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

همانطور که دانستیم کمبود قطعات الکترونیکی در صنعت چالش‌های زیادی برای تولید کنندگان و تامین کنندگان ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن نیمه تمام ماندن دستگاه‌ها است. در سال‌های اخیر علت کمبود قطعات الکترونیکی را بیماری کویید ۱۹ می‌توانیم درنظر بگیریم. در این راستا اصلی‌ترین راه حل متکی شدن هر کشور به صنعت خود به شمار می‌رود. زیرا در این صورت تمامی هزینه‌های حمل و نقل و همچنین هزینه‌های دیرکرد و انتظار قطعه به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین با بررسی‌های انجام شده حالا باید بدانید به چه دلیل برخی قطعات الکترونیکی کمیاب هستند و دسترسی به آن‌ها مشکل!

نکته: سفارش قطعات الکترونیکی خود را به بهترین شرکت های الکترونیکی ایران ارائه دهید.

مطالب بیشتر:

انواع ترانزیستور و کاربرد آنها

سلف چیست

نماد ترایاک

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “کمبود قطعات الکترونیکی چالش تولیدکنندگان

  1. کاووسی گفت:

    یکی از مشکلات اساسی جهان امروز کمبود قطعات الکترونیک هست
    ممنون بابت مطالب مفید و کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *