مقالات

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال

آدرس شرکت ریز موج الکترونیک رسام:

میرداماد-خیابان نفت جنوبی(صدق)-خیابان تابان شرقی-پلاک3-واحد4

تلفن های تماس:
021-22920838

021-66753785-7

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال چگونه است؟ ما در این نوشته سعی داریم تا با ارائه اطلاعات کاملی در مورد راه های تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال به این سوال مهم پاسخ دهیم. بنابراین در صورتی که تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی از تقلبی برای شما هم موضوع مهم و کاربردی است، پیشنهاد می کنیم حتما این نوشته را تا انتها مطالعه نمایید تا در این زمینه اطلاعات کافی به دست آورید.

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال چیست؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در هنگام خرید قطعات الکترونیکی باید مورد توجه قرار دهید، اصل و اورجینال بودن قطعاتی است که انتخاب می کنید. متأسفانه قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار موجود هستند و تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی از تقلبی نیز کار چندان ساده ای نیست. به همین جهت نیز همواره توصیه می شود که برای خرید انواع قطعات الکترونیکی حتما به فروشگاه ها و یا سایت های فروش معتبر و مطمئن مراجعه نمایید. با این حال ما در این نوشته تلاش می کنیم تا شما را با نحوه تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از تقلبی آشنا کنیم.

چگونه قطعات الکترونیکی اورجینال را تشخیص دهیم؟

یکی از ابتدایی ترین راه هایی که برای تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی باید مورد توجه قرار دهید این است که تمامی مشخصات قطعه اصلی را از سایت شرکت سازنده آن به دست آورید. برای مثال وزن قطعه، اندازه طول و عرض قطعه، تاریخ تولید، نوشته های روی برچسب، شکل ظاهری، رنگ و … حالا زمانی که می خواهید قطعه ای را برای خرید انتخاب کنید می توانید به راحتی مشخصات و ویژگی های قطعه مورد نظر را با این مشخصات تطبیق دهید و از اصلی بودن آن مطمئن شوید.

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن قطعــات الکترونـیـکی از روی ویژگی های ظاهری قطعات می توانید از یک دوربین با قدرت زوم بسیار بالا و یا یک میکروسکوپ استفاده کنید تا تمامی نوشته های ریز روی قطعه و برچسب های آن را با دقت مشاهده نمایید. در صورتی که متوجه وجود غلط های املایی، تاریخ های اشتباه، اطلاعاتی مغایر با نوشته هایی که در سایت سازنده دیده اید و … شدید، متوجه می شوید که این قطعه تقلبی است.

همچنین در صورتی که متوجه وجود تفاوت در وزن و اندازه های قطعه شدید نیز باید به اصلی و اورجینال بودن آن شک کنید و بررسی های بیشتری را انجام دهید. ممکن است متوجه شوید که برچسب های روی قطعه نا مرتب و یا حباب دار هستند، این نکته نیز باید توجه شما را به خود جلب نماید و شک شما را نسبت به تقلبی بودن قطعه بیشتر کند. نکته دیگری که می تواند به شما در تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال کمک کند دقت کردن به سطوح قطعه مورد نظر است. قطعات تقلبی گاهی سطوح نا منظم و دارای انحراف دارند. به یاد داشته باشید که قطعات تقلبی ممکن است قیمت پایین تری داشته باشند اما به همین نسبت و بیشتر از این، کیفیت پایینی نیز خواهند داشت.

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال چگونه است

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم تشخیص اصل یا تقلبی بودن قطعات الکترونـیـکی کار ساده ای نیست و شما باید شناخت خود را از قطعات الکترونیکی و تمامی ویژگی های ظاهری آن ها بسیار بالا ببرید. همچنین برای استفاده از اغلب راه های تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال به دوربین هایی با قدرت و کیفیت زوم بالا و یا میکروسکوپ های قوی نیاز خواهید داشت.

یکی دیگر از راه های تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال این است که به برند و نام کشور سازنده که روی اغلب قطعه های اورجینال حک شده است توجه کافی داشته باشید. این موارد روی اغلب قطعه های اورجینال بسیار واضح حک می شوند اما در قطعات تقلبی، برندها و سایر نوشته ها در بیشتر مواقع نا واضح و به صورت کدر هستند. البته به یاد داشته باشید که برای استفاده از این راه نیز باید به دوربین و یا میکروسکوپ خیلی قوی دسترسی داشته باشید.

یک راه دیگر برای تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی این است که تصویری که با اشعه ایکس توسط شرکت سازنده قطعه اورجینال گرفته و منتشر شده است را ببینید. سپس با اشعه ایکس از قطعه ای که می خواهید خریداری کنید عکس بگیرید و با تصویر ارائه شده توسط شرکت سازنده مقایسه نمایید. البته این کار به دلیل نیاز داشتن به تجهیزات خاص بیشتر توسط شرکت های تولید کننده بزرگ انجام می شود و بدیهی است که همه افراد به این تجهیزات دسترسی ندارند.

تشخیص اورجینال بودن قطعات برد الکترونیکی

تشخیص اورجینال بودن قطعات برد الکترونیکی

استفاده از قطعات الکترونیکی تقلبی سبب پایین آمدن کیفیت دستگاه ها خواهد شد که این موضوع می تواند سبب ایجاد مشکلات زیادی شود. به همین دلیل بررسی راه های تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال اهمیت زیادی دارد. برای مثال یکی از قطعات پر کاربرد، خازن می باشد. برای تشخیص خازن های تقلبی از خازن های اصلی می توانید قطعه مورد نظر را با میکروسکوپ مشاهده کنید. مارک ها و نوشته های روی خازن اصلی کاملا واضح هستند اما در مورد خازن های تقلبی این طور نیست. همچنین برای تست کردن خازن و تعیین اورجینال یا فیک بودن این قطعه باید مواردی مانند الکترولیت، جریان نشتی، ظرفیت و تحمل خازن در دمای اتاق، دمای حداکثر و دمای حداقل تست شود. با این بررسی ها می توانیم نسبت به اورجینال بودن قطعه مورد نظر اطمینان پیدا کنیم.

مقاومت ها نیز از انواع کاربردی قطعات الکترونیکی می باشند که تهیه کردن نوع اورجینال آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. برای تشخیص مقاومت های اورجینال بهتر است کیفیت و کارایی آن ها بررسی شود. برای این کار باید دمای آن ها را تا هفتاد درجه بالا ببریم و مقدار مقاومت آن ها را بررسی نماییم. مقدار مقاومت در مقاومتی که اورجینال باشد و در ساخت آن از فیلم فلزی با کیفیت استفاده شده باشد، با بالا بردن دما تغییری نخواهد کرد. اما افزایش دما سبب تغییر مقدار مقاومت قطعات غیر اورجینالی که در ساخت آن ها از فیلم فلزی بی کیفیت یا فیلم کربن استفاده شده است می شود.

شاید خواندن این مطلب برای شما جالب باشد: نحوه خواندن مقاومت

آدرس شرکت ریز موج الکترونیک رسام:

میرداماد-خیابان نفت جنوبی(صدق)-خیابان تابان شرقی-پلاک3-واحد4

تلفن های تماس:
021-22920838

021-66753785-7

تشخیص اصل یا تقلبی بودن قطعــات الکترونـیـکی

تشخیص اصل یا تقلبی بودن قطعــات الکترونـیـکی

همان طور که اشاره کردیم بررسی کردن عملکرد قطعات و برخی از ویژگی های کاربردی آن ها مانند ظرفیت، مقاومت در برابر حرارت و … نیز به شما در تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی از تقلبی کمک می کند. برای استفاده از این راهکار باید قطعه را تست کرده و ویژگی های کاربردی آن را با ویژگی های قطعه اورجینال مقایسه کنید. در صورت مشاهده هر گونه تفاوت در ویژگی های قطعه و شرایط خاص مانند گرما و حرارت و … متوجه خواهید شد که قطعه مورد نظر تقلبی است.

حتما برای شما این سوال پیش می آید که اگر به این تجهیزات خاص دسترسی نداشته باشیم و یا نتوانیم قطعه را تست کنیم تا ویژگی های کاربردی آن را با ویژگی های قطعه اصلی مقایسم کنیم، چگونه قطعات الکترونیکی اورجینال را تشخیص دهیم؟

در جواب این سوال باید بگوییم که هر چند راه کارهایی که در مورد نحوه تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از تقلبی تا اینجا ارائه کرده ایم راهکارهای مطمئنی هستند اما راه ساده تری نیز برای تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی بدون نیاز به تجهیزات خاص وجود دارد. برای این کار شما می توانید پنبه ای را آغشته به محلول استون کرده و روی مارک قطعه مورد نظر بکشید. در صورتی که پنبه رنگی شد و مارک روی قطعه رنگ پس داد، آن قطعه تقلبی است. زیرا شرکت های سازنده اصلی برای درج کردن مارک روی قطعات اورجینال خود از لیزر استفاده می کنند اما مارک روی قطعات تقلبی توسط جوهر افشان درج می شود.

بیشتر بدانید: شناخت انواع ترانزیستور 

تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم تا با ارائه چند راهکار به سوال تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال چگونه است؟ پاسخ دهیم. از آن جایی که بسیاری از راه های نحوه تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از تقلبی نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد و برخی از این راه ها نیز دارای آزمون و خطاهای زیادی هستند، بهتر است از مطمئن ترین راهکار یعنی خرید از تأمین کنندگان و فروشندگان با تجربه و معتبر در این زمینه استفاده کنیم.

مجموعه ریزموج الکترونیک رسام با  واردات قطعات الکترونیک از خارج از کشور توانسته است بسیاری از کمبودها و تحریم ها در زمینه کمبود قطعات الکترونیک را بر طرف نماید. شما می توانید برای خرید قطعات برد الکترونیکی شامل خرید ترانزیستور، خرید پتانسیومتر تریمر، خرید خازن، خرید دیود و … سفارش خود را در این سایت ثبت نمایید و به راحتی و به صورت آنلاین، قطعات اورجینال و با کیفیت را تهیه کنید.

در صورتی که برای شما نیز این سوال وجود دارد که قطعات الکترونیکی خاص را از کجا تامین کنیم؟ می توانیم این پاسخ را دهیم که مجموعه ریزموج الکترونیک رسام توانسته است با سفارش قطعات الکترونیکی از خارج بسیاری از قطعات کمیاب را برای استفاده مشتریان خود تأمین کند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست تا نگران تقلبی و بی کیفیت بودن محصولی که تهیه می کنید باشید و با خیالی آسوده نسبت به اورجینال بودن قطعه ای که از این شرکت می خرید، از آن قطعه در پروژه های خود استفاده نمایید. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین مزایای واردات قطعات الکترونیکی، دسترسی ساده و سریع به قطعات اورجینال می باشد. لازم به ذکر است که خرید تجهیزات فیبر نوری، خرید آداپتور سوئیچینگ – منبع تغدیه، خرید کریستال / اوسیلاتور، خرید مبدل دی سی به دی سی و … را نیز می توانید به راحتی از این سایت انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال

  1. جبلی گفت:

    مقاله مفید و صحیحی بود
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *