مقالات

کانکتور sma چیست؟

کانکتور sma چیست

همان گونه که می‌دانیم، معنی کانکتور اتصال دهنده است که در سیستم‌های مخابراتی به دو منظور استفاده می‌گردد. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص سوال کانکتور sma چیست و همچنین سایر کانکتورها ذکر خواهیم کرد.

برنامه‌هایی از کانکتورها استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

دفتر مرکزی، شامل ساختمان‌هایی هستند که اصطلاحا به آن‌ها دیتاسنتر می‌گویند. در دیتاسنترها ارتباطات بسیار بالا است، که می‌بایست حجم، پردازش، ارزیابی و مبادله‌ها مورد بررسی قرار گرفته شود. ایستگاه بیرونی شامل واحدهای سوئیچینگ است، در این ایستگاه توزیع دیتا جهت تلفن برای خطوط منازل و مراکز تجاری انجام می‌شود. در واقع ایستگاه‌های سیار، به پشتیبانی از مراحل انتقال دیتا می‌پردازند. همچنین در اکثر برج‌های بزرگ، به منظور سهولت، در محل ایستگاهی مستقر است.

کانکتور مخابراتی

کانکتور مخابراتی

یکی دیگر از اتصال دهنده‌های مخابراتی، کانکتور مخابراتی نام دارد. وظیفه کانکتور مخابراتی اتصال به سایر تجهیزات مانند: کابل‌های دیتا در مراکز و ایستگاه‌های مخابراتی است. در نظر داشته باشید کاکتورهای مخابراتی به اختصار RJشناخته می‌شوند، و این کلمه مخفف عبارت Registered Juke است.

بیشتر بخوانید: قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

کانکتورهای مخابراتی چه وظیفه‌ای دارند؟

به دلیل انتقال دیتا، کابل‌های مخابراتی دارای ویژگی‌هایی هستند که سبب تمایز آن‌ها نسبت به کابل‌های دیگرمی‌شود. باتوجه به این شرایط، کابل‌ها می‌بایست به وسیله اتصال دهنده یه یکدیگر مرتبط شوند. اتصالات می بایست ویژگی هایی را دارا باشند که این خصوصیات عبارت‌اند از:

  • ایمنی: در هنگام عبور دیتا در بسیاری از موارد زمانی که اینترنت فعال است، باید ایمنی حفظ شود. مانند: انتقال پول، گفت و گوهای مهم. در موارد گفته شده این موضوعات بسیار با اهمیت هستند، همچنین در نظر داشته باشید، اتصالات باید کامل و بدون خطر باشند. افزایش یا کاهش دما، می‌تواند سبب آسیب‌پذیری شود.
  • استحکام: هنگامی که اتصال برقرار شود، بر اساس حرکت‌ها و اجرا ها، یا تعمیرات بخش‌های مختلف، کانکتورهای مخابراتی نباید جدا شوند. همچنین این کانکتورها باید قابلیت جدا شدن و اتصال مجدد را داشته باشند.
  • قیمت مناسب: باتوجه به کوچک بودن کانکتور مخابراتی، تعداد آن‌ها در یک سیستم مخابراتی بالا است و در نتیجه تعداد کانکتورهای مورد نیاز بیشتر می شود.

باتوجه به چنین ویژگی هایی، این قطعه باید قیمت مناسبی را دارا باشد، تا در هنگامی که به تعداد بالا نیاز است، مبلغ کمی را در بر گیرد.

بیشتر بخوانید: خازن الکترولیتی چیست

کانکتورهای مخابراتی چه استانداردهایی را باید دارا باشند؟

در طبقه‌بندی کانکتور ها، استانداردهایی باید رعایت شود که مهم‌ترین آن، استاندارد Juke registered یا RJ است. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • RJ
  • RJ45
  • RJ35
  • RJ21
  • RJ14
  • RJ11
  • RJ48

RJها تعیین کننده نوع و کاربرد کانکتورها می‌باشند. کانکتورهای مخابراتی مورد مصرف در تلفن ها و مخابرات قرار گرفته می شوند. کابل کانکتورها دارای ۴ یا۶ شاخه است.

انواع کانکتور sma

انواع کانکتور مخابراتی

کانکتورها انواع مختلفی دارند اما برخی در کارکردهای فرکانسی و ماکروویوها نقش دارند. البته در نظر داشته هر کانکتور، می‌بایست متناسب با عملکرد، دربازه زمانی مناسب و شرایط کاری انتخاب شود.

اولین کارکرد کانکتور کواکسیال RFبرقراری ارتباط بین سیستم‌ها است. همچنین تست‌های EM را اندازه گیری می‌کند.

جهت اطمینان از توانایی کانکتورها، می‌بایست امپدانس با منبع یکی باشد.

  • کانکتور مخابراتی BNC

در سال‌های ۱۹۴۰ تا۱۹۵۰میلادی کانکتورمخابراتی BNC ساخته شده است و کاربرد آن اتصال کابل‌های کواکسیال است. معمولا در اسیلوسکوپ‌ها، این دستگاه بکار می‌رود.

بازه فرکانس کاری کانکتور BNCحدودا ۴ گیگا هرتز است. کانکتور BNC دارای توان ۸۰ وات تا ۱۰۰ می‌باشد، همچنین این دستگاه ولتاژی حدودا ۵۰۰ ولت را منتقل می‌کند. این نوع کانکتورها در دوربین‌های مدار بسته نیز کاربرد دارند.

  • کانکتور sma چیست

کانکتور sma چیست؟ مخفف کلمه SMAعبارت Sub-miniature Type A است. این محصول در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ ساخته شده است و به بازار عرضه شده. کاربرد این کانکتور در فرکانس‌های بالا و توان کم است. در نظر داشته باشید اخیرا SMA ها در کابل‌های انعطاف پذیر، اتصال در پین های مرکزی رواج پیدا کرده است

کانکتور های SMA و انواع آن:

کانکتورهای SMA دارای انواع مختلفی هستند که عبارت‌اند از: فرکانس بالا، قفل اتوماتیک، دقیق

  • کانکتور مخابراتی N Type

رایج‌ترین و پر کاربردترین کانکتور، کانکتور N TYPEاست. در سال ۱۹۳۵ این کانکتور در آزمایشگاه بل توسعه یافت، همچنین این کانکتور، تا فرکانس حدودا ۱۱ گیگا هرتز را به خوبی منتقل می‌کند. اما در مقیاس‌های بیشتر مانند ۱۸ گیگا هرتز را نیز از خود عبور می‌دهد.

کاربردهای کانکتور مخابراتی N Type عبارت‌اند از: کوپلر، نتورک، اسپکتروم

در امپدانس‌های ۵۰ و ۷۰ این کانکتور اتصالی مطمئن را فراهم می‌کند.

انواع این کانکتور مخابراتی عبارت‌اند از: کانکتور مخابراتی PL259 و کانکتور مخابراتی PL258

  • کانکتور مخابراتی TNC

کانکتور TNC مشابه کانکتور BNC می‌باشد اما با این تفاوت که این کانکتور، حالتی پیچی دارد و به راحتی از آن در مکان‌هایی که دارای ارتعاش و لرزش هستند می‌توان استفاده کرد.

محدوده فرکانسی این کانکتور نسبت به کانکتور BNCبیشتر است و توان بالاتری را می‌تواند این کانکتور تحمل کند.

بیشتر بخوانید: ترانزیستور IGBT چیست و شناخت انواع ترانزیستور

کانکتور اس ام ای

اشنایی با برخی واژه‌های کانکتور

واژه‌ی جنسیت (Gender) :عموما کانکتورها به دو دسته نرگی و مادگی تقسیم‌بندی می‌شوند و درهنگام اتصال با یکدیگر جفت می‌شوند.

واژه‌ی پلاریته: کانکتورها معمولا به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند، که در یک جهت به یکدیگر اتصال پیدا کنند، زیرا این امر سبب می‌شود تا نقاط مثبت و منفی در کابل‌ها رعایت شود.

واژه‌ی Contact:معنی این واژه تماس است. در واقع به قطعه فلزی یا المنتی که باعث اتصال رسانایی در یک کانکتور شود، Contact می‌گویند. امکان دارد این فلز در معرض خطراتی مانند: جرم گرفتگی، خرابی فنر فشاردهنده، قرار گرفته شود.

واژه‌ی Pitch :ممکن است دو کانکتور مخابراتی sma مشابه یکدیگر باشند، اما Pitch آن ها، که مشابه گام پیچ است، با یکدیگر متفاوت باشند. در این صورت این دو قطعه با یکدیگر امکان برقراری ارتباط را پیدا نمی‌کنند، در نظر داشته باشید در هنگام خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

همانطور که دانستیم کانکتورها انواع مختلفی دارند و در واقع کاربرد اتصال دهنده‌ای را دارا هستند.

کاربرد کانکتورهای اس ام آی عبارت‌اند از

  • ایستگاه‌ها
  • استفاده از کانکتور sma در آنتن‌ها
  • مخابرات
  • PC/LAN

در نظر داشته باشید، کانکتورها می‌بایست باتوجه به نوع مصرف انتخاب شوند و حتما در هنگام خرید به جنس آن‌ها نیز توجه داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه کانکتور sma چیست می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شما می توانید انواع قطعات الکترونیکی مانند اجزای برد الکترونیکی؛ انواع سلف ها و … را از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران تهیه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “کانکتور sma چیست؟

  1. فرهادی گفت:

    کدام یک از کانکتور های مخابراتی عملکرد بهتری دارد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *