مقالات

رله مخابراتی چیست

رله مخابراتی چیست

همان گونه که می دانید امروزه عرصه الکترونیک نقش حیاتی را در زندگی بشر ایفا می نماید و در واقع ادامه زندگی بدون وسایل الکترونیکی به طور قطع غیرممکن می باشد. حوزه نام برده شده همچنین پیوسته در حال پیشرفت است و هیچگاه متوقف نمی شود. مهندسان به منظور پاسخگویی به انواع نیاز های بشر، همواره در تلاش برای کشف قطعات الکترونیکی به روز و نیز خلق آن ها می باشند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از کاربردی ترین این تجهیزات آشنا نمائیم به نام رله مخابراتی. به علاوه می خواهیم تا به این سوال که رله مخابراتی چیست پاسخ روشنی دهیم. با ما همراه باشید تا با این قطعه کاربردی و انواع آن آشنا شوید.

پیش از پرداختن به مطلب اصلی لازم به ذکر است که شرکت ریزموج الکترونیک رسام در زمینه فروش مدل های متنوع قطعات الکترونیکی، تجربه ای چند ساله دارد و در این نوشته یکی از پرکاربرد و البته پرفروش ترین نوع این تجهیزات، معرف حضور شما خواهد بود.

شما عزیزان می توانید به منظور اطلاعات بیشتر در حوزه قطعات الکترونیکی، بر روی مقاله قطعات برد الکترونیکی کلیک نمائید.

 

 

با رله ها بیشتر آشنا شوید

ابتدا پیش از توضیح آن که رله مخابراتی چیست، لازم است تا مفهوم کلمه رله را شرح دهیم. به احتمال زیاد با مدار الکتریکی آشنا هستید و یا از نزدیک مشاهده نمودید. این مدار با مجموعه قطعات الکترونیکی خود پیوسته در حال عبور کنتاکت یا به عبارتی دیگر همان جریان الکتریکی می باشد. حال یکی از این تجهیزات رله بوده و وظیفه این قطعه در مدار به مثابه یک کلید می باشد. حال آن که یک تفاوت عمده با کلید های مدار دارد و آن هم این است که کلید های ذکر شده به منظور عملکرد خود نیاز است تا آن ها را به صورت دستی روشن نمائید حال آن که رله ها از این قاعده مستثنی می باشند. به بیانی روشن تر باید ذکر شود که این قبیل قطعات به منظور عملکرد خود نیازی به دخالت دست نبوده و توسط جریان الکتریکی روشن و یا خاموش می شوند. در نتیجه این قطعات دارای سیستم کلید زنی خودکار هستند. اکنون که تا به اینجا به مفهوم رله واقف شدید وقت آن است تا به سراغ پرسش اصلی یعنی رله مخابراتی چیست پاسخ دهیم.

معرفی رله های مخابراتی

معرفی رله های مخابراتی (Telecommunication relay)

در اینجا پی خواهید برد که رله مخابراتی چیست. به این نکته توجه فرمائید که این تجهیزات در هر نوع مداری کاربرد نداشته و تنها در مدل های خاصی، از آن ها بهره گرفته می شود. شایان ذکر است که رله های مطرح به طور کلی جزء رله های الکترونیکی می باشد. حال آن که این تجهیزات عموما، سوئیچ هایی می باشند که همانند کلیدها عمل می نمایند. به علاوه لازم به ذکر است که یکی از وجوه تمایز این قبیل قطعات نسبت به نوع معمولی رله ها، اندازه آن ها می باشد. به عبارتی دیگر تجهیزات مورد بحث در سایزهای کوچک تر تولید می شوند. این در حالی است که کاربرد آن ها بسیار گسترده می باشد. در ادامه پی خواهید برد که انواع رله های مخابراتی کدامند.

اگر شما نیز می خواهید بدانید که رله مخابراتی چه کابردی دارد با ما همراه باشید تا در ادامه شرح دهیم.

 مدل های رله مخابراتی چیست؟

همان گونه که تا به اینجای مطالب آگاه شدید که رله مخابراتی چیست، اکنون به شرح انواع گوناگون این قبیل تجهیزات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که به طور کلی این قبیل تجهیزات به دو دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه معرف حضور شما عزیزان خواهند بود.

انواع رله های مخابراتی

انواع رله های مخابراتی شامل موارد ذیل می باشند.

رله شبکه های ارتباطی تلفن ثابت:

لازم به ذکر می باشد که مقاومت وصل این قبیل تجهیزات می بایست در پائین ترین حد ممکن باشد. علت امر مطرح شده نیز این است که رله مخابراتی که در شبکه های تلفن ثابت کارایی دارند وظیفه قطع و وصل کردن امواج کوچک و نیز تن های صوتی را در دامنه های چند صد میلی ولت به عهده دارند. در نتیجه اگر این قطعات حین عملکرد خود از مقاومت وصل بالایی بهره مند باشند لذا بر روی کارایی آن ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.
یکی دیگر از دلایلی که برخورداری از مقاومت وصل پائین را در این قبیل تجهیزات الزامی می کند، این است که ولتاژ عبوری از آن ها می بایست بسیار پائین باشد چرا که در اثر عبور جریان بالا، آسیب هایی به آن ها وارد خواهد شد. متخصصان به منظور ساخت این تجهیزات با رعایت استاندارد کامل، رله ها را در اندازه های بسیار کوچک یا همان سایز مینیاتوری همراه با روکش قطوری از طلا تولید می نمایند. به علاوه در اطراف این روکش نیز محفظه ای تعبیه می کنند تا مانع از نفوذ گرد و غبار به داخل آن شود. عدم وجود این محفظه که به آن هوابند نیز گفته می شود، باعث ایجاد خلل در عملکرد روکش ها و در نتیجه انعکاس آن در کارایی رله خواهد شد.

کاربرد رله مخابراتی

رله سیستم های مخابراتی بی سیم در فرکانس بالا:

به این نکته توجه فرمائید، چنانچه در سامانه های مخابراتی از رله های معمولی بهره گرفته شود، آن ها با ایجاد اختلال باعث اتلاف انرژی امواج رادیویی (RF) خواهند شد. در نتیجه از رله های مخابراتی با فرکانس بالا در سامانه بی سیم بهره گرفته می شود تا از هدر رفتن انرژی امواج رادیویی جلوگیری به عمل آید. متخصصان در طراحی این قبیل تجهیزات از روکش یا هوابند نقره، بهره می گیرند. به علاوه آن ها توسط رابط یا کانکتورهای نوع BNC متصل می شوند. لازم به ذکر می باشد که کانکتورهای مطرح شده نیز دارای فرکانس های بالا هستند. شاید برای شما هم سوال پیش آید که کانکتور چیست. به منظور پاسخ به این پرسش توجه فرمائید که از قطعه ذکر شده به منظور اتصال مجموعه تجهیزات الکترونیکی در مدارات بهره گرفته می شود.

رله های مخابراتی

در اینجا با نوع دوم دسته بندی رله مخابراتی آشنا خواهیم شد و آن هم به لحاظ ولتاژ آن ها می باشد که عبارت اند از گروه DC و AC. در نتیجه به هنگام خرید این قبیل رله ها می بایست به ولتاژ آن ها توجه ویژه ای نمائید.

همچنین به این نکته توجه فرمائید که رله های مخابراتی به لحاظ توان آن ها در عبور جریان نیز با یکدیگر متفاوت می باشند و انواع گوناگونی از آن ها وجود دارد.

به علاوه شایان ذکر است که این تجهیزات بر اساس تعداد کنتاکت یا همان پایه های موجود در ساختارشان می توانند متفاوت باشند. این قطعات در یک، دو، سه پایه و بیشتر در بازار عرضه می شوند.

مزایای رله های مخابراتی

تا به اینجای مطالب پی بردید که رله مخابراتی چیست. به علاوه کاربرد رله مخابراتی نیز برای شما آشکار شد حال اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره رله های معمولی هستید پیشنهاد می کنیم تا مقاله تفاوت رله معمولی با رله مخابراتی را مطالعه نمائید.

همچنین بخوانید کانکتور مخابراتی چیست.

با مزایای رله های مخابراتی آشنا شوید

در اینجای مطالب قصد داریم که بدانیم فواید وجود رله مخابراتی چیست. همان گونه که در ابتدای این نوشته ذکر شد، رله ها به طور کلی دارای قابلیت خودکار باز و بسته شدن می باشند و همین مورد یکی از مهم ترین فواید وجود آن ها در مدارات الکترونیکی است. رله های مخابراتی یکی از پرکاربرد و رایج ترین نوع می باشند. به علاوه این قبیل تجهیزات از سرعت بالایی به منظور قطع و وصل جریان الکتریکی، بهره مند می باشند. در واقع از رله های مخابراتی به ویژه در مدارهایی که دارای فعالیت های سریع هستند، بهره گرفته می شود. اگر شما نیز تمایل دارید که بدانید چه قطعات الکترونیکی کمیاب هستند پیشنهاد می کنیم تا دیگر مقالات ما را در این زمینه مطالعه فرمائید.

خرید رله های مخابراتی

خرید رله های مخابراتی

لازم به ذکر می باشد که شرکت ریزموج الکترونیک رسام با تجربه چند ساله خود در زمینه واردات انواع قطعات الکترونیکی از مطرح ترین کشورهای جهان و با بهره گیری از مجرب ترین متخصصان خود در تلاش است تا مرغوب ترین مدل های این تجهیزات را به شما مصرف کنندگان محترم عرضه نماید.
به علاوه کارشناسان ما به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند. چنانچه هر گونه سوالی درباره انواع رله های مخابراتی برای شما وجود دارد و نیز می خواهید تا از لیست قیمت آن ها آگاه شوید، می توانید با مشاوران ما در هر زمانی ارتباط برقرار نمائید.

جمع بندی

همان طور که مطالعه فرمودید در این نوشته سعی کردیم تا به پرسش رله مخابراتی چیست پاسخ جامعی دهیم و دانستیم که این قطعات یکی از پرکاربردترین تجهیزات می باشند. به علاوه با انواع مدل های این قبیل تجهیزات نیز آشنا شدید و دانستید که کاربرد رله مخابراتی شامل چه مواردی می باشد و این که از آن ها درمدارهای خاصی بهره گرفته می شود. به منظور خرید انواع این قبیل تجهیزات با مشاوران مجرب ما در ارتباط باشید.
به علاوه به شما عزیزان پیشنهاد می نمائیم به منظور آشنایی با دیگر انواع تجهیزات الکترونیکی مانند شناخت انواع ترانزیستور؛ انواع سلف و … مطلب قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها را مطالعه نمائید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “رله مخابراتی چیست

  1. سعید گفت:

    تفاوت بین رله مخابراتی و رله معمولی در چیست ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *