مقالات

قطعات روی برد چگونه قطعاتی هستند؟

قطعات برد موبایل

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی که باید در آن اطلاعات کافی داشت، شناخت قطعات برد موبایل است. همه تعمیرکاران قطعات برد موبایل باید برد موبایل‌های مختلف را درست بشناسند تا بتوانند به‌راحتی ایرادات مربوطه را پیدا کرده و تعمیر کنند.اجزای برد الکترونیکی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و هر کدام وظایف و کارکردهای خاص خود را دارند. برد موبایل یک صفحه فلزی سبزرنگ است که قطعات الکترونیکی کوچک‌تری بر روی آن قرار دارد. هرکدام از این قطعات به‌تنهایی وظیفه‌ای برعهدهٔ آنهاست اما درعین‌حال با یکدیگر نیز ارتباط برقرار می‌کنند.

انواع قطعات برد موبایل

انواع قطعات برد موبایل

برد گوشی سه بخش اصلی دارد که در زیر به توضیح آنها می‌پردازیم.

بلوک Radio Frequency

بلوک Radio Frequency در قسمت بالایی برد اصلی قرار دارد. این بخش حاوی قطعاتی مانند آنتن، VCO، IC، RF، PF ، سوئیچ آنتن، فیلترهایSAW  و … هستند.

بلوک Analog Frequenc

آخرین قسمت برد اصلی، بلوک آنالوگ است که میکروفن، اسپیکرها و آی‌سی صدا را در خود جای‌داده است.  بلوکBase Band  در وسط برد اصلی و رو به پایین قرار دارد. این بلوک ها نظیر آ‌ی‌سی‌های زیر هستند.

اشنایی با قطعات برد موبایل

آی‌سی هارد (حافظه)

یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در برد گوشی، آی‌سی حافظه است. کار آ‌ی‌سی حافظه ذخیره اطلاعات روی گوشی همراه است. به آی‌سی حافظه، آی‌سی فلش هم گفته می‌شود. اگر آی‌سی حافظه دچار آسیب شود، اصولاً استفاده مجدد از تلفن همراه ممکن نیست و گوشی همراه مرتباً ری استارت می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد: انواع قطعات الکترونیکی

معرفی قطعات برد موبایل

آی‌سی پاور (تغذیه)

وظیفه آی‌سی تغذیه (پاور) ولتاژ رسانی برای آی‌سی‌های مختلف نظیر CPU، هارد و … است. در اصل این آی‌سی اولین ورودی و تقسیم‌کننده ولتاژ بعد از دکمه پاور است. آی‌سی تغذیه جزو حساس‌ترین قطعات برد موبایل محسوب می‌شود چرا که بیشتر از سایر قطعات موجود در برد گوشی با جریان برق ارتباط دارد و همین موضوع باعث در معرض خطر قرارگرفتن این قطعه است.

آی‌سی بلوتوث و وای‌فای

این آی‌سی وظیفه دریافت و ارسال امواج مربوط به Wi-Fi  و Bluetooth  را برعهده دارد. هر چیزی که مربوط به فرکانس‌هایی با دامنه این آی‌سی باشد بهCPU  ارسال شده، محاسبات را انجام می‌دهد و عملکرد موردنظر صورت می‌گیرد. برای ارسال هم باید برعکس این عملیات را انجام داد.

شناخت قطعات روی برد موبایل با تصویر

آی‌سی شارژ

آی‌سی شارژ در فرایند شارژ گوشی موبایل تأثیر بسیار بالایی دارد. این قطعه ولتاژ و جریان الکتریکی موردنیاز گوشی را تأمین می‌کند. با آسیب‌دیدن این قطعه، تلفن همراه شما مجدداً شارژ نخواهد شد. در نتیجه باید شارژر خود را تعویض کنید.

CPU در برد موبایل

سی‌پی‌یو واحد پردازش مرکزی در مدار است. سی‌پی‌یو در بعضی موارد در اثر ضربه خوردگی یا رطوبت دچار ایراداتی می‌شود. این قطعه کوچک اما قدرتمند در قلب تلفن همراه جای گرفته است و کنترل همه چیز را برعهده دارد. اغلب نام قطعات روی برد موبایل بر اساس عملکرد آنها انتخاب می‌شود بر همین اساس سی‌پی‌یو به‌عنوان مغز تلفن همراه شناخته می‌شود.

شناخت قطعات الکترونیکی روی برد موبایل

شناخت قطعات الکترونیکی روی برد موبایل

کاربرد خازن روی برد موبایل

کاربردهای خازن در موبایل متنوع است کاربرد خازن در مدار الکتریکی، ذخیره کردن ولتاژ است. یعنی زمانی که الکترودهای خازن را به منبع تغذیه وصل می‌کنیم خازن تا ولتاژ کامل شارژ می‌شود و آن را نگه می‌دارد. کاربرد دیگر خازن فلش دوربین در موبایل است که احتیاج به ولتاژ بسیاری دارد. از عملکردهای دیگر خازن هم این است که نویزها و فرکانس‌های مخل و مزاحم را در سر راه تغذیه از بین می‌برد و همانند تقویت‌کننده و نویزگیری به کار برده می‌شود.

معرفی انواع خازن در موبایل

  خازن الکترولیتی

از دیگر قطعات روی برد موبایل، خازن الکترولیتی است. خازن الکترولیتی خازنی قطبی است که به رنگ‌های مشکی یا قهوه‌ای وجود دارد. از این نوع خازن در بازار موجود است. روی بدنه این نوع خازن مشخصاتی مانند ولتاژ و کد آنها نوشته شده است.

خازن سرامیکی

خازن سرامیکی قطبی نیست، یعنی فاقد قطب منفی و مثبت است. این نوع خازن به رنگ‌های کرم، قهوه‌ای و طوسی در مرکز موبایل به کار برده می‌شود. ضعف این نوع خازن حساسیت آنها به درجه حرارت است.

خازن تانتالیومی

عملکرد خازن تانتالیومی برخلاف خازن سرامیکی خازن قطبی می باشد؛ یعنی دارای قطب مثبت و منفی است. این نوع خازن به رنگ زرد با یک‌رشته قهوه‌ای که نمایانگر قطب مثبت است.

نام قطعات روی برد موبایل

کاربرد مقاومت روی برد موبایل چیست؟

مقاومت‌ها جزو پرکاربردترین قطعات موجود در برد گوشی محسوب می‌شوند به همین سبب در موبایل کاربردهای متفاوتی دارند نظیر کاهش ولتاژ، کاهش جریان الکتریکی، تنظیم سیگنال‌ها تقسیم کردن ولتاژ در مدار.

بیشتر بدانید: نحوه خواندن مقاومت

نام قطعات موجود در برد گوشی

کاربرد ترانزیستوری برد موبایل چیست؟

ترانزیستورها قلب مدار هستند. این قطعه از قطعات برد الکترونیکی موبایل معمولاً دو یا سه‌پایه دارند و کارایی آن‌ها برای سوئیچ و تقویت در مدار است؛ بنابراین برای قطع و وصل، تقویت سیگنال‌های الکترونیکی و کنترل ولتاژ ورودی استفاده می‌شود.

ممکن است این مطلب نیز برای شما مفید باشد: انواع ترانزیستور و کاربرد آنها

کاربرد دیود روی برد موبایل چیست؟

یکی دیگر از قطعات روی برد موبایل، دیودها هستند. دیودها وظیفه محافظت و تقویت در مدار الکتریکی را دارند. دیودها قطعات نیمه رسانایی به شکل مکعب مستطیل و به رنگ مشکی هستند. خطوط روی آنها قطب منفی آن را مشخص می‌کند.

انواع دیودها

  • دیود یک‌سوساز
  • دیود نورانی
  • دیود زنر
  • دیود مادون‌قرمز

معرفی قطعه های برد موبایل

کاربرد سیم‌پیچ روی برد موبایل چیست؟

سیم‌پیچ کاربردهای بسیار زیادی در موبایل دارد. با سیم‌پیچ می‌توان برای تطبیق دادن امپدانس دو مدار یا ذخیره‌کننده ولتاژ استفاده نمود. سلف‌ها (سیم‌پیچ) بر روی برد موبایل به سه رنگ مشکی، آبی و سفید دیده می‌شوند. سیم‌پیچ برای محافظت مدار در برابر ولتاژ و جریان برق زیاد استفاده می‌شود. عبور جریان زیاد باعث قطع سلف می‌شود.

ممکن است خواندن این مطلب برایتان مفید باشد: سلف چیست

کاربرد کریستال در برد موبایل چیست؟

تأثیر فرکانس کریستال به جنس و ظرافت آن بستگی دارد. این قطعه روی برد موبایل برای تولید فرکانس دقیق عمل می‌کند. بر روی قطعات برد موبایل دو نوع کریستال قرار دارد. کریستال اول برای تأمین دقت موردنیاز ساعت و کریستال دوم کمک به فرایند بوت کردن cpu  است. در صورت آسیب‌دیدن کریستال‌ها موبایل خاموش می‌شود.

کاربرد دوبلکسر در برد گوشی چیست؟

دوبلکسر دستگاه را در دو مد ارسال و دریافت قرار می‌دهد. آسیب این قطعه از قطعات برد موبایل در ارسال و دریافت پیام مشکل ایجاد می‌کند همین امر سبب می‌شود ارسال و دریافت پیام دچار اختلاف شده و دو اشکال هم‌زمان برای دستگاه به وجود ‌آید.

در انتها باید بگوییم که حتما قطعات مورد نیاز خود را از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران تهیه کنید تا از اصالت آن مطمئن باشید.

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “قطعات روی برد چگونه قطعاتی هستند؟

  1. Fatmeh گفت:

    نحوه تعویض قطعات روی برد به چه صورت است؟ ممنون میشم توضیح مختصر و مفیدی بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *