مقالات

کانکتور RF چیست

کانکتور RF چیست

در این مقاله قصد داریم تا مفهوم کانکتور RF چیست را مورد بررسی قرار دهیم. در دنیای پیشرفته امروزی، میزان برجستگی کشورها را معیار های متعددی تعیین می نمایند که در ادامه به یکی از این عوامل اشاره خواهیم کرد. تکنولوژی در اکثر مواقع حرف اول را می زند. یکی از پرکاربردترین زمینه هایی که با گسترش روز افزون تکنولوژی در جوامع، پیوسته در حال ارتقا است، قطعات الکترونیکی می باشد.
به احتمال زیاد اکثر شما قطعات الکترونیکی را از نزدیک مشاهده کرده اید که همگی آن ها بر روی یک برد نصب شده اند. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که قطعات ذکر شده توسط چه ادواتی به یکدیگر متصل می باشند تا هدف اصلی برد الکترونیکی را که همان برقراری جریان برق است، محقق سازند؟ پاسخ در اینجا یک رابطی می باشد به نام آر اف. حال آنکه کانکتور RF چیست. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این ابزار و نیز انواع آن بپردازیم.
شما عزیزان می توانید در صورت تمایل به افزایش اطلاعات خود درباره قطعات برد الکترونیکی، دیگر مقالات ما را مطالعه فرمائید.

 

 

رابط آراف چیست

با رابط آر اف بیشتر آشنا شوید

پیش از پرداختن به این مفهوم که کانکتور RF چیست، ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که به طور کلی بهره گیری از رابط یا کانکتورها (Connector)، یکی از ایمن ترین راه ها در بین دیگر روش ها به منظور اتصال قطعات الکترونیکی است. به علاوه به این ابزارها نام ترمینال های برق نیز اطلاق می شود. کاربرد قطعات ذکر شده در بسیاری از زمینه ها از جمله سیم کشی ساختمان ها و توزیع الکتریسیته در بین بخش های مختلف آن می باشد. حال به پرسش اصلی که همان کانکتور RF چیست می پردازیم. RF connector یکی از انواع رابط ها می باشد که کوتاه شده عبارت radio frequency connector است. لازم به ذکر می باشد که این اتصال دهنده در پیکره مدارات فرکانسی رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد.
ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که کانکتور RF توسط کابل کواکسیال در مدارات الکترونیکی قرار می گیرد. کابل ذکر شده وظیفه انتقال سیگنال الکتریکی را بر عهده دارد. رابط آر اف توانایی ارسال فرکانس های رادیویی را تا حد چندین مگا هرتز دارد. این پورت در بسیاری از گیرنده های تلویزیونی، برخی از دستگاه های Wi-Fi و نیز در گیرنده های تلویزیونی، امواج رادیویی را رد و بدل می کند.

کانکتور آر اف چیست

مزایای استفاده از رابط آر اف چیست؟

اکنون که به سوال کانکتور RF چیست پاسخ داده شد، زمان آن رسیده است تا به این موضوع پی ببریم که کاربرد کانکتور RF چیست. همانگونه که قبل تر نیز ذکر شد این رابط ها در فرکانس های رادیویی چندین مگا هرتز استفاده می شوند و یکی از ویژگی های برجسته آن ها می باشد. از دیگر زمینه هایی که این قطعات کارایی لازم را دارند می توان به تعویض آسان آن ها اشاره نمود، بدین صورت که ادوات مذکور به سرعت با نوع جدید و به روز همان قطعات عوض می شوند.
وجود اتصال دهنده نام برده شده در مدارات رادیویی به علاوه باعث بهبود فرایند مونتاژ قطعات شده و در واقع امر مذکور را تسهیل می کند. بنابراین تا این بخش از این مقاله با نمونه هایی از ویژگی های رابط آر اف آشنا شدید، در ادامه به معرفی انواع پرکاربرد این ادوات خواهیم پرداخت.

توجه فرمائید نباید از این نکته غافل شد که لزوما تمامی اتصال دهنده های آر اف از همه مزایای بالا بهره مند نمی باشند. تنها انواع خاصی از آن ها که از کیفیت بالا برخوردار هستند، دارای ویژگی های نام برده می باشند. حال این پرسش مطرح می شود که این قطعات را از چه شرکت معتبری تهیه نمائیم. برای پاسخ به سوال مذکور با ما همراه باشید.

کانکتور RF و انواع آن

چرا بهتر است تا کانکتور آر اف را از شرکت رسام تهیه نمائیم؟

در نظر داشتن این نکته حائز اهمیت می باشد که با وجود بالا بودن قیمت اتصال دهنده RF ، خریداری مطلوب ترین نوع آن ها از مهم ترین فاکتورها می باشد. در صورتی که این رابط دارای کیفیت پائین و ضعیف باشد در نتیجه عواقب جبران نشدنی را در پی خواهد داشت. از جمله اتفاقات غیر مترقبه می توان به برق گرفتگی و آتش سوزی مدار اشاره نمود، لذا شرکت ریز موج الکترونیک رسام با بهره گیری از مجرب ترین مهندسان خود عرضه کننده مرغوب ترین انواع کانکتور RF به شما خریداران محترم می باشد. به علاوه شما عزیزان می توانید به منظور انتخاب مدل مورد نظر خود با مشاوران متخصص ما در ارتباط باشید.

طبقه بندی کانکتور آر اف

پس از پاسخ به پرسش کانکتور RF چیست حال زمان ذکر نمونه هایی از انواع این قطعات می باشد. دسته بندی که در ادامه مطالعه می نمائید بر اساس میزان استفاده از این ادوات و در واقع ارجحیت کاربرد آن ها می باشد.

اتصال دهنده BNC: این نوع رابط ها به عنوان اولین و رایج ترین اتصال دهنده های مورد استفاده مهنسان، شناخته می شوند. توانی که این قطعات تحمل می کنند می بایست بین ۸۰  تا ۱۰۰ وات باشد. لازم به ذکر می باشد که این نوع ادوات تنها در تناوب و توان های پائین قابل استفاده اند. به علاوه توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که قطعات مذکور نسبت به تکان و ارتعاشات شدید، حساس هستند و بلافاصله از خود واکنش نشان می دهند و در واقع قفل می شوند. در نتیجه آن ها را نباید در مدارهایی که دارای حرکات زیادی می باشند به کار برد. از آن ها می توان در گیرنده ها و پیکره تجهیزات آزمایشگاهی بهره گرفت.

کانکتور TNC: این اتصال دهنده بر عکس نوع قبلی، مورد استفاده در مدارهایی با ارتعاشات بالا می باشد. علت امر فوق این است که وجود این قطعه باعث می شود که اتصال ایمنی در مدار پدیدار شود. به علاوه ظرفیت توانی آن می تواند بیش از ۵۰۰ وات باشد.

اتصال دهنده SMA: این دسته از رابط ها خود نیز شامل انواع متنوعی می باشند، با این حال شباهتی که در بین آن ها وجود دارد این است که تمامی قطعات SMA دارای یک عدد مهره شش ضلعی یا گوشه هستند. اما توجه به این نکته ضروری می باشد که نمی توان آن ها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که این دسته از قطعات در مدارهایی بکار می روند که دارای توان پائین و فرکانس بالا می باشند.

کانکتور SMC: این قطعات در اندازه های بسیار کوچکی طراحی می شوند و در اکثر مواقع به صورت دو قلو می باشند.

رابط 3.5mm BNC: با وجود آنکه نام این قطعه مشابه دسته اول می باشد، با این حال به نوع SMA به لحاظ طراحی شباهت دارد. یک نکته حائز اهمیت درباره این طبقه از قطعات این است که آن ها رابط هایی بسیار دقیق می باشند و در اکثر موارد از قیمت بالاتری نسبت به سایرین برخوردار اند. به علاوه پیکره آن ها عایق هوا می باشد.

کانکتور N type BNC: این رابط بر عکس نوع قبلی دارای قیمت پائین تری می باشد و به همین دلیل از شایع و البته پرمصرف ترین مدل است. به علاوه اتصال ایمنی را در مدار بر قرار می کند و به طور معمول دارای طول عمر بالایی می باشد. به عنوان موارد استفاده از این ادوات می توان به تقویت کننده ها و آمپلی فایرها اشاره نمود.

اتصال دهنده C type BNC: این نوع قطعات به لحاظ ظاهری مشابه دسته BNC می باشند و اما کار این نوع کانکتور RF چیست. در پیکره آن ها جزعی بکار رفته است که باعث می شود آن ها تحمل توان های بالا را داشته باشند. لازم به ذکر می باشد که قطعات ذکر شده امروزه دارای محبوبیت ناچیزی هستند.

شاید برای شما جالب باشد: انواع ترانزیستور و کاربرد آنها

کانکتور RF و انواع آن

موارد بالا نمونه هایی از پر مصرف ترین اتصال دهنده های RF بودند که مورد بررسی قرار گرفتند. اکنون که با کانکتور RF و انواع آن آشنا شدید وقت آن است که به طور مختصر به روال عملکرد کلی آن ها بپردازیم.

لازم به ذکر می باشد که شرکت ریز موج الکترونیک رسام وارد کننده تمامی کانکتور های ذکر شده در بالا است. این واردات از کشور چین و با به صرفه ترین قیمت ها صورت می گیرد. کیفیت کالاهای این تیم از محبوبیت برجسته ای برخوردار می باشد چرا که از مهندسان با تجربه به منظور انتخاب و خریداری آن ها بهره گرفته می شود. شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با واردات این قطعات بر روی واردات کانکتور کلیک فرمائید.

نحوه کارکرد کانکتور های RF به چه صورت است؟

جالب است بدانید که کانکتور آر اف در گذشته در دستگاه های VCR مورد استفاده قرار می گرفته. به عنوان نمونه می توان به نوارهای کاست ویدیویی اشاره نمود که امروزه این استعمال، کارایی بالایی ندارد.
در مدارات رادیویی برخی مواقع ممکن است که امواج به مبدا خود بازگردند که در این صورت امر مذکور موجب صدمه به شبکه و مدار خواهد شد. شایان ذکر است که اتصال دهنده های RF  به گونه ای طراحی شده اند که مانع ورود و در واقع بازگشت هر نوع موجی به منبع می شوند و از تلفات پیش بینی شده جلوگیری خواهند کرد. مورد ذکر شده نیز با کیفیت این ادوات رابطه مستقیم دارد. بدین صورت که هر چه مرغوبیت بالاتری داشته باشند، عملکرد آن ها نیز با کیفیت تر خواهد بود. این رابط ها همچنین مانع وارد شدن سیگنال های بیرونی که در جریان مدار نیستند نیز می شوند.

RF connector

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدید که رابط آراف چیست و چه کاربردهایی دارد. این قطعات همانگونه که شرح داده شد در مدارات رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند و انواع متنوعی با کاربردهای گوناگونی دارند. آن ها وظیفه انتقال سیگنال های رادیویی با فرکانس چندین مگا هرتز را بر عهده دارند. شما عزیزان می توانید در صورت وجود هر گونه ابهام درباره این قطعات با مشاوران متخصص تیم رسام در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط:

شرکت های الکترونیکی در تهران

نام قطعات الکترونیکی با عکس

ترایاک چیست

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کانکتور RF چیست

  1. محمد گفت:

    روز بخیر
    ممنونم از اطلاعات کاملتون

  2. کامران گفت:

    سلام
    آیا برندهای مختلفی از این کانکتور داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *