بلاگ

آشنایی با قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

آشنایی با قطعات الکترونیکی

tel:09121006436

قطعات الکترونیکی به قطعات جداگانه‌ای اطلاق می‌شود که برای ساخت مدار الکترونیکی به‌کار گرفته می‌شوند‌. این قطعات به وسیله چند کانکتور به مدار متصل شده و از این طریق جریان را انتقال می‌دهند. قطعات الکترونیک جزو اجزای کلیدی مدارها هستند و در نحوه کارکرد مدارهای الکترونیکی نقش موثری دارند؛ بنابراین با خراب شدن هر کدام از این قطعات، کارکرد مدار الکترونیکی نیز با خطا مواجه می‌شود‌. شاید اطلاع نداشته باشید؛ ولی قطعات الکترونیک در بیشتر وسایل اطراف‌تان وجود دارند. کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها، دستگاه کپی و فکس، تلویزیون، هندزفری، هدفون و… از این قطعات ریز تشکیل شده‌اند. بنابراین درصورت خراب شدن هرکدام از این وسایل باید بدانید که به کدام قطعه الکترونیک نیاز دارید.  برای آشنایی بیشتر با هرکدام از قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها این مقاله را به دقت مطالعه کنید. در ادامه این مطلب به معرفی انواع قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها می‌پردازیم.

شناخت قطعات الکترونیکی

هر مدار از قطعات مختلفی تشکیل شده است. برخی از این قطعات، نقش بنیادی در مدار دارند؛ مثل خازن و مقاومت. برخی از قطعات نیز تامین‌کننده توان و انرژی مدار هستند؛ مثل ژنراتور سیگنال‌. برخی دیگر هم برای اندازه‌گیری و سنجش مدار به کار می‌روند؛ مثل مولتی‌متر.

این قطعات بر اساس میزان انتقال برق نیز به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند. قطعات الکترونیکی فعال که با نام قطعات اکتیو هم شناخته می‌شوند، وظیفه ایجاد و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مدار را برعهده دارند. قطعات غیرفعال یا پسیو به وسیله‌ی دو کانکتور به مدار متصل می‌شوند؛ قطعات غیرفعال از انرژی استفاده نمی‌کنند؛ این قطعات تنها می‌توانند جریان برق و انرژی را کنترل کنند و یا از خود عبور دهند.

نام قطعات الکترونیکی و کاربردی آنها

برای تعمیر وسایل باید نام قطعات مختلف را بدانید و دانش خود را درباره قطعات الکترونیک و کاربرد آنها بالا ببرید. به این منظور در ادامه مطلب به توضیح برخی از این قطعات و کارکرد آن‌ها پرداخته‌ایم‌.

کانکتور

این قطعه که با نام ترمینال هم شناخته می‌شود، به شکل دندانه‌های باریک و فلزی است. این قطعه در عین ساده بودن، اهمیت بالایی در مدار دارد؛ چرا که کانکتور، رابط اتصال قطعات مختلف به مدار الکتریکی است. می‌توان کانکتور را با استفاده از لحیم‌کاری به مدار متصل کرد. مزیت استفاده از کانکتور در ایجاد استحکام و ایمنی بالاست؛ این قطعات ظریف علاوه بر انتقال جریان، از خطراتی چون برق گرفتگی جلوگیری می‌کنند. کانکتورها از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و با توجه به جنس، موارد مصرف گوناگونی دارند.

کانکتور- قطعات الکترونیکی

مقاومت

مقاومت یکی دیگر از انواع قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در کنترل کردن جریان برق است؛ این قطعه به وسیله دو کانکتور به مدار متصل می‌شود. مقاومت‌ها بر اساس میزان تحمل انرژی نیز انواعی دارند. هر مقاومت اطلاعات مشخصی دارد که برای فهمیدن آن پیشنهاد می شود مقاله نحوه خواندن مقاومت را نیز بخوانید.

قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

دیود

دیودها همانند باتری، دارای دو جریان متفاوت مثبت و منفی هستند‌. دیودها انواعی دارند که برخی از آن‌ها به این شرح هستند؛ ال ای دی، دیود سیگنال کوچک و سیگنال بزرگ، دیود کریستالی، دیود گان، دیود وکوم، دیود لیزری و… . برای خرید دیود مورد نظرتان می‌توانید به وب‌سایت رسام مراجعه کنید‌.

 

انواع دیود

ترانزیستور

این قطعه دارای سه پایه بلند است و ولتاژ برق به پایه‌ای به نام پایه بیس متصل می‌گردد. پایه بیس، جریان الکتریکی را به دو پایه دیگر ترانزیستور انتقال می‌دهد. ترانزیستور از اصلی‌ترین قطعات مدار الکتریکی است و به وسیله این قطعه می‌توان جریان الکتریکی را متصل یا جدا نمود.

ترانزیستور

سلف

این قطعه از سیم پیچیده شده تشکیل شده است. مرکز و هسته بعضی از سلف‌ها خالی است و هسته بعضی دیگر از جنس آهن‌ربا است؛ مغناطیسی بودن هسته باعث تقویت سلف می‌شود. به طور کلی سلف‌ها هم جزو قطعات پسیو هستند و جریان برق را در خود نگه می‌دارند.

 

سلف

 

آداپتور یا مدار IC

این قطعه، یک سیستم کوچک است که از تمامی اجزا و قطعات موردنیاز مدار ساخته شده است. آداپتورها موارد مصرف زیادی دارند؛ انواع ساعت‌ و کامپیوتر نیز دارای مدار IC هستند. آداپتورها انواع مختلفی دارند؛ نمونه‌هایی از آداپتورها پیچیدگی بیشتری در ساخت دارند و نمونه‌های دیگر، ساده‌تر هستند. به طور کلی برخی آداپتورها عبارتند از؛ آداپتور تایمر، آداپتور سوئیچینگ، آداپتور خطی، آداپتور آنالوگ و آداپتور دیجیتال.

 

آداپتور یا مدار IC

فیوز

فیوز یکی از قطعاتی است که موجب می‌شود مدار ایمن بماند. فیوز می‌تواند جریان برق را کنترل کند و از وارد شدن مقدار زیادی جریان برق جلوگیری کند. این قطعه نقش محافظتی دارد و درصورت ورود جریان بالای برق، مدار را خاموش می‌کند. فیوز از اجزایی به نام نگهدارنده، کنتاکت و مغزی تشکیل شده است. برخی از فیوزها با نام‌های فیوز کارتریج، فیوز ولتاژ بالا، فیوز گرمایی و فیوز اتوماتیک شناخته می‌شوند.

 

فیوز

میکروکنترل

این قطعه برای کنترل دستگاه‌ها به کار می‌رود. میکروکنترل‌ها دارای دندانه‌های بسیار ریز و کوچک در اطراف خود هستند و در دستگاه‌های مختلفی اعم از گوشی موبایل، ساعت‌ها، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، دوربین و… به کار می‌رود.

میکروکنترل

ترانسفورماتور

ترانسفورماتور نیز یکی دیگر از قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در کنترل جریان برق در مدار است؛ تراسفورماتور از دو سیم‌پیچ تشکیل شده است و دارای انواع گوناگونی است. هر کدام از این ترانسفورماتورها استفاده متفاوتی دارند و از سیم‌پیچ‌های گوناگونی ساخته شده‌اند.

بیشتر بدانید: اجزای برد الکترونیکی

ترانسفورماتور- یکی از قطعات الکترونیکی

باطری

باطری‌ها حاوی انرژی شیمیایی هستند. با اتصال باطری به مدار، انرژی شیمیایی باطری به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و در مدار جریان می‌یابد. باطری‌ها دارای دو نوع هستند؛ نمونه‌ای از باطری‌ها امکان شارژ شدن دارند و نمونه‌ای دیگر مصرفی هستند؛ نمونه‌های مصرفی بعد از تمام شدن، دور انداخته می‌شوند.

باطری- آشنایی با قطعات الکترونیکی

موتور

این قطعه با چرخش، جریان الکتریکی تولید می‌کند. موتور‌ها ابعاد متفاوتی دارند و هم در ابعاد بسیار کوچک و هم در اندازه‌های عظیم تولید می‌شوند. موتورها در بیشتر مدارها به‌کار می‌روند؛ نمونه‌ی ساده آن، ساعت مچی است.

موتور - قطعه الکترونیکی

صفحه نمایشگر

صفحه نمایشگر حاوی یک صفحه مسطح می باشد؛ اطلاعات نمایش داده شده در این قطعه، حاصل انعکاس نور در آن‌ است. از این قطعه برای نمایش اعداد یا اعلان‌های ساده از آن‌ها استفاده می‌شود. صفحه نمایشگر در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ نمونه‌های گران‌قیمت و پیشرفته‌تر آن در ایستگاه‌های راه‌آهن و برای اعلام ساعت قطار و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

کلید

یکی دیگر از قطعات مدار الکترونیکی، کلید نام دارد. این قطعه طراحی پیچیده‌ای ندارد و برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی به کار می‌رود. کلیدها به صورت تک پل یا دو پل ارائه می‌شوند.

کلید تک پل- قطعه الکترونیکی

کسب اطلاعات بیشتر درباره قطعات الکترونیک و کاربرد آنها

بیشتر قطعات و لوازم الکترونیکی مصرفی، جزو قطعات صادراتی هستند؛ این قطعات توسط کشورهایی چون آمریکا، چین و هند تولید می‌شود. کیفیت و جنس قطعات تولید شده در هرکدام از این کشورها متفاوت است؛ بنابراین برای تهیه این لوازم باید به فروشگاه‌های حضوری و آنلاین متعبر مراجعه کنید. نام یکی از این فروشگاه‌های معتبر فروشگاه رسام است.

فعالیت این فروشگاه در زمینه تامین انواع تجهیزات فیبر نوری و قطعات الکترونیک می باشد؛ شرکت الکترونیک رسام هم به صورت آنلاین و هم حضوری فعالیت می‌کند و به ارائه باکیفیت‌ترین قطعات می‌پردازد. فروشگاه رسام بیش از یک دهه در زمینه قطعات و تجهیزات الکترونیک فعالیت کرده است؛ همچنین موفق به همکاری با بسیاری از شرکت‌ها و برندهای معتبر و مشهور خارجی شده است. برای سفارش قطعات الکترونیکی از وب‌سایت رسام می‌توانید اینجا کلیک کنید.

قطعات الکترونیکی نظامی

قطعات الکترونیکی نظامی شامل انواع مختلف قطعات الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی‌ های حرفه ‌ای و پیشرفته هستند که برای استفاده در سیستم ‌های نظامی و امنیتی ساخته شده ‌اند. این قطعات ممکن است شامل مدارهای الکترونیکی، میکروپروسسورها، حافظه‌ های الکترونیکی، سنسورها، ماژول‌ های ارتباطی و قطعات دیگر باشند.

قطعات الکترونیکی نظامی برای کاربردهایی مانند ردیابی، جاسوسی، کنترل و کاهش تلفات در عملیات نظامی، ارتباطات نظامی، رادارهای نظامی، سامانه ‌های موشکی، سیستم ‌های ماهواره ‌ای، سیستم ‌های کامپیوتری نظامی و دیگر کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. همچنین، این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها باید با استانداردهای امنیتی بالا و قوانین و مقررات نظامی سازگار باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه قطعات الکترونیکی نظامی مراجعه کنید.

قطعات الکترونیکی نظامی

دیود زنر چیست؟

دیود زنر یک نوع دیود الکترونیکی است که برای کاربردهای ولتاژ پایین و پایداری ولتاژ استفاده می ‌شود. دیود زنر از دیود‌های نیمه‌رسانا است که به صورت انفجاری ولتاژ را تنظیم می ‌کند.

دیود زنر در حالت عکس العمل خود، به عنوان یک سد ولتاژ عمل می‌ کند و به دلیل ویژگی ‌های خاص خود، ولتاژ خروجی آن تقریباً ثابت است. این ویژگی به دیود زنر این امکان را می ‌دهد که به عنوان یک تنظیم کننده ولتاژ در مدارهای الکترونیکی استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه دیود زنر چیست؟ مراجعه کنید.

دیود زنر- قطعه الکترونیکی

کانکتور sma چیست؟

کانکتور SMA یک نوع کانکتور کوچک و پرکاربرد است که برای اتصال آنتن‌ ها، تجهیزات ارتباطی و سایر قطعات الکترونیکی استفاده می ‌شود. این کانکتورها با استفاده از رابط متداول مادون قرمز (IR) پرکاربرد شده ‌اند و به دلیل ابعاد کوچک، پایداری در فرکانس ‌های بالا و پایداری مکانیکی بالا، در بسیاری از سیستم ‌های ارتباطی و الکترونیکی استفاده می ‌شوند.

از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها برای اتصال آنتن ‌ها در سیستم ‌های ماهواره ‌ای، اتصال تجهیزات تست و اندازه‌ گیری، اتصال سیستم ‌های ارتباطی دیجیتال، اتصال ماژول ‌های بلوتوث و وای ‌فای، اتصال دوربین ‌های مدار بسته و سایر قطعات الکترونیکی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه کانکتور sma چیست؟ مراجعه کنید.

کانکتور SMA - قطعه الکترونیکی

رله مخابراتی چیست؟

رله مخابراتی یک نوع رله الکترومکانیکی است که به منظور کنترل و ایجاد ارتباطات در سیستم ‌های مخابراتی و ارتباطی استفاده می ‌شود. از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها به عنوان یک عنصر کنترلی در سیستم‌ های مخابراتی، شبکه ‌های تلفن، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات ارتباطی، دستگاه‌ های صنعتی و سایر کاربردهای مخابراتی استفاده می ‌شود.

رله‌ های مخابراتی به دلیل امکان کنترل ولتاژ و جریان، مصرف انرژی کمتر، قابلیت کارکرد در شرایط سخت محیطی و پایداری در طولانی مدت، جایگزینی مناسبی برای سوئیچ‌ های الکترونیکی و ترانزیستورها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه رله مخابراتی چیست؟ مراجعه کنید.

کانکتور چیست؟

کانکتور یا قطعه اتصال، یک قطعه الکترونیکی است که برای اتصال و انتقال اطلاعات بین دو یا چند قطعه الکترونیکی به کار می ‌رود. این قطعات با استفاده از پین ‌ها، سوکت ‌ها و سوئیچ ‌ها به هم متصل می ‌شوند و امکان ارتباط و انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ ها و قطعات الکترونیکی را فراهم می ‌کنند.

از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در بسیاری از صنایع از جمله صنایع الکترونیکی، صنایع خودروسازی، صنایع هوا و فضا، صنایع نظامی، صنایع پزشکی و سایر صنایع استفاده می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه کانکتور چیست؟ مراجعه کنید.

کابل کانکتور یکی از قطعات الکترونیکی

خازن چیست؟

خازن یک قطعه الکترونیکی است که برای ذخیره و نگهداری انرژی الکتریکی در قالب یک میدان الکتریکی بین دو الکترود به کار می ‌رود. خازن‌ ها در بسیاری از مدارهای الکترونیکی به عنوان قطعات اساسی استفاده می‌ شوند. از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در مدارهای منطقی به عنوان یک عنصر حافظه و یا به عنوان فیلتر استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خازن چیست؟ مراجعه کنید.

آشنایی با قطعات الکترونیکی- خازن

 انواع خازن

انواع خازن ‌ها از نظر ماده عایق، ساختار و کاربرد آن ‌ها متفاوت هستند. برخی از انواع خازن ‌ها عبارتند از خازن الکترولیتیک، خازن فولادی، خازن کرمیکی، خازن فشاری و غیره. هر نوع خازن دارای ویژگی‌ ها و مزیت ‌های خاص خود است. از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها برای فیلترهای تغذیه، تنظیم جریان، تنظیم فرکانس و فیلترهای RF در مدارهای الکترونیکی استفاده می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه انواع خازن مراجعه کنید.

انواع خازن - قطعه الکترونیکی

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال یکی از مهم ترین مواردی است که در تعمیرات و تولید دستگاه ‌های الکترونیکی باید به آن توجه کرد. قطعات الکترونیکی تقلبی یا جعلی ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند و با استفاده از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در دستگاه ‌های الکترونیکی، ممکن است باعث خرابی دستگاه ها شوند. برای تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال می ‌توان از روش ‌های مختلفی مانند بررسی بسته ‌بندی، بررسی المان ‌های موجود در قطعه، بررسی کیفیت چاپ و بررسی سایر نشانه‌ های مشخص کننده استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال مراجعه کنید.

تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال

قطعات الکترونیکی خاص را از کجا تامین کنیم؟

تامین قطعات الکترونیکی خاص می ‌تواند چالش برانگیز باشد، اما روش ‌های مختلفی وجود دارند که می ‌توان از آن ‌ها برای تامین قطعات الکترونیکی خاص استفاده کرد. تامین از تامین کنندگان معتبر، تامین از فروشگاه ‌های الکترونیکی، سفارش وارد کردن از خارج و غیره برخی از راه هایی هستند که برای تهیه کردن این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها پیشنهاد می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه قطعات الکترونیکی خاص را از کجا تامین کنیم؟  مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد می شود مقاله بهترین شرکت های الکترونیکی ایران را نیز در این خصوص بخوانبد.

قطعات الکترونیکی خاص را از کجا تامین کنیم؟

ترایاک چیست؟

ترایاک مانند دیود، به عنوان یک سوئیچ الکترونیکی عمل می ‌کند، اما با قابلیت کنترل جهت جریان در هر دو جهت است. ترایاک در برنامه ‌هایی مانند کنترل سرعت موتورها، کنترل روشنایی، کنترل گرمایش و سرمایش و دیگر برنامه ‌های الکترونیکی که نیاز به کنترل قدرت AC دارند، استفاده می‌ شود. ترایاک با کاربردهای خود، به عنوان یکی از قطعات اساسی در صنعت الکترونیک شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ترایاک چیست؟ مراجعه کنید.

ترایاک چیست؟

 سلف چیست؟

سلف یا ترانسفورماتور، یک قطعه الکترونیکی است که برای تغییر ولتاژ و جریان استفاده می‌ شود. از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها به دلیل قابلیت کنترل ولتاژ و جریان، در بسیاری از برنامه ‌های الکترونیکی از جمله تغذیه ‌ی برق دستگاه‌ های الکترونیکی (مانند تلویزیون‌ ها و کامپیوترها، مبدل ‌های DC به AC، تغذیه‌ی قطعات الکترونیکی، شارژرهای باتری، تجهیزات صوتی و تصویری و دستگاه‌ های الکترونیکی خودروها) استفاده می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه سلف چیست؟ مراجعه کنید.

سلف چیست

ترمیستور چیست؟

ترمیستورها یا انتقال‌دهنده ‌های دما، قطعات الکترونیکی هستند که مقاومت الکتریکی آن ‌ها با تغییر دما تغییر می‌ کند. ترمیستورها به عنوان یکی از قطعات اساسی در بسیاری از برنامه ‌های الکترونیکی مانند سیستم ‌های خنک کننده، کنترل دما در دستگاه ‌های الکترونیکی، سیستم‌ های اعلان حریق، تجهیزات پزشکی و صنایع خودروسازی استفاده می ‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ترمیستور چیست؟ مراجعه کنید.

ترمیستور چیست؟

دیود شاتکی چیست؟

دیود شاتکی یک نوع دیود الکترونیکی است که برای تولید سیگنال ‌های با فرکانس بالا استفاده می‌ شود. این دیود، نوعی دیود معکوس است که می ‌تواند به سرعت از حالت رو به عقب بازگردد و به همین دلیل به آن “شاتکی” یا “پالسی” گفته می ‌شود.

در مقایسه با دیود ساده، دیود شاتکی با سرعت بالاتری عمل می‌ کند و می ‌تواند در برنامه ‌هایی که نیاز به سیگنال با فرکانس بالا دارند، استفاده شود. از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها به دلیل سرعت بالایی که دارند، در برنامه ‌هایی که نیاز به تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی نوری است، مانند LEDها و لیزرها استفاده می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه دیود شاتکی چیست؟ مراجعه کنید.

دیود شاتکی - آشنایی با قطعات الکترونیکی

 فتو دیود چیست؟!

فتو دیود یا LED یک نوع دیود الکترولومینسانسی است که به صورت مستقیم نور تولید می ‌کند. برای تولید نور، الکترون ‌هایی که در دیود حرکت می ‌کنند، با الکترون ‌های دیگر به تدریج ترکیب می ‌شوند و هنگام ترکیب، انرژی الکتریکی به نور تبدیل می ‌شود. از دیگر کاربردهای LEDها می ‌توان به روشنایی صفحات نمایش، لوازم خانگی، سیستم ‌های روشنایی خودرو، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌ های الکترونیکی دیگر اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فتو دیود چیست؟! مراجعه کنید.

فتو دیود چیست؟!

خازن الکترولیتی چیست؟!

خازن الکترولیتی یک نوع خازن الکتریکی است که در آن یک لایه نازک از آلومینیوم با فلز آند غوطه ‌ور در یک محلول الکترولیتی استفاده می ‌شود. این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در برنامه‌ هایی که نیاز به ظرفیت الکتریکی بالا دارند، مانند منابع تغذیه، فیلترهای صوتی و تصویری، تلویزیون ‌ها، رادیوها، رایانه ‌ها، تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی دیگر استفاده می ‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خازن الکترولیتی چیست؟! مراجعه کنید.

خازن الکترولیتی چیست؟!

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟

منبع تغذیه سوئیچینگ یک نوع منبع تغذیه الکترونیکی است که برای تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC استفاده می ‌شود. این نوع منبع تغذیه با استفاده از یک سوئیچ الکترونیکی ولتاژ AC ورودی را به ولتاژ DC خروجی تبدیل می ‌کند. منابع تغذیه سوئیچینگ دارای برخی محدودیت ‌ها نیز هستند. به عنوان مثال، این منابع تغذیه ممکن است نویز و شوک‌ های الکتریکی تولید کنند که این قضیه ممکن است در برخی برنامه ‌ها مشکل ساز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟ مراجعه کنید.

منبع تغذیه سوئیچینگ

دیود خازنی چیست؟

دیود خازنی نوعی دیود الکترونیکی است که علاوه بر عملکرد دیودی، برای ذخیره شارژ الکتریکی به کار می ‌رود. دیود خازنی به دلیل داشتن خاصیت ذخیره‌ سازی شارژ، به عنوان یک خازن الکتریکی نیز شناخته می ‌شود. این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در برنامه ‌هایی که نیاز به ذخیره شارژ الکتریکی برای یک بازه زمانی کوتاه دارند، مانند تولید پالس ‌های الکتریکی، درایو موتورها و سیستم‌ های کنترل، مفید هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه دیود خازنی چیست؟ مراجعه کنید.

دیود خازنی

 فتو ترانزیستور چیست؟

فتوترانزیستور یک نوع ترانزیستور است. به جای تزریق جریان به بیس، با استفاده از نور، جریان در ترانزیستور ایجاد می ‌شود. این نوع ترانزیستورها به دلیل حساسیت بالا به نور، در برنامه‌ هایی که نیاز به تشخیص و محاسبه مقدار نور دارند، مانند سنسورهای نور و دستگاه ‌های اندازه‌گیری نور، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فتو ترانزیستور چیست؟ مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: ترانزیستور چیست

فتوترانزیستور

فیوز شیشه ای چیست؟ ‌

فیوز شیشه ‌ای  یک نوع فیوز الکتریکی است که برای حفاظت از مدارهای الکتریکی در برابر جریان بیش از حد و نوسانات ولتاژ استفاده می ‌شود. فیوز شیشه ‌ای معمولاً شامل یک تیوب شیشه ‌ای نازک است که حاوی یک سیم فلزی با ضخامت مشخصی است که به عنوان عنصر حساس فیوز به کار می ‌رود. از این قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها در برنامه‌ های صنعتی، خودروها، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و سایر بخش‌ های صنعتی و تجاری استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فیوز شیشه ای چیست؟ ‌مراجعه کنید.

فیوز شیشه ای- قطعات الکترونیکی

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها پرداختیم. قطعات الکترونیکی باعث می‌شوند مدار به درستی کار کند و در عملکرد آن اختلال ایجاد نشود؛ بنابراین برای یافتن ایرادها و همچنین تعمیر آن‌ها باید با انواع قطعات الکترونیک و کاربرد آنها آشنا باشید. برای مطالعه مقالات بیشتر در زمینه شناخت قطعات الکترونیکی، می‌توانید به وب‌سایت رسام مراجعه کنید. این وب‌سایت علاوه بر فروش انواع تجهیزات الکترونیکی، مطالب آموزشی مفیدی نیز در زمینه شناخت قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها منتشر می‌کند‌.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

کلیک کنید.!

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

11 دیدگاه در “آشنایی با قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

  1. حسینی زاده گفت:

    سلام
    مدتی پیش ازتون خرید داشتم خواستم فقط بگم خیلی از خریدم راضیم
    اولین خریدم بود و خیلی رضایت بخش بود .

  2. استوار گفت:

    سلام و وقت بخیر
    مطالب مفیدی بود فقط ممنون میشم علاوه بر اینها توضیحی مختصر و مفید هم در مورد رله ها و انواع آنها بدید

  3. delavari گفت:

    سلام چطور میتونم لیست نام قطعات الکترونیکی با عکس رو به طور کامل داشته باشم؟

  4. فرهاد ترابی گفت:

    سلام وقت بخیر
    چطور میتونم قیمت روز آداپتور رو داشته باشم؟

  5. مقصودنیا گفت:

    سلام شما نمایندگی فروش قطعات الکترونیکی دارید؟فروش به صورت جزئی و تکی هم دارید؟

  6. مهران فتحی گفت:

    سلام حدود 200 عدد کانکتور sma میخاستم. باید سفارش بدم برام بیارید یا موجود برای خرید دارید؟

    1. مدیرسایت گفت:

      درود بر شما
      کانکتور SMA چه مدل لازم دارید بفرمایید من چک میکنم احتمالا موجود داریم
      اگر لطف کنید به واتس آپ پیام بدید ممنون میشم .
      ۰۹۲۱۲۲۰۶۴۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *