مقالات

نحوه خواندن مقاومت SMD چگونه است؟

نحوه خواندن مقاومت اس ام دی

نحوه خواندن مقاومت اس ام دی چگونه است؟ در این نوشته تصمیم داریم تا با ارائه اطلاعات کاملی در مورد روش خواندن مقاومت‌ smd به این سوال مهم پاسخ دهیم. همان طور که می دانید قطعات الکترونیکی SMD، مقرون به صرفه تر و جدیدتر هستند. مقاومت ها نیز یکی از کاربردی ترین قطعات الکترونیکی به حساب می آیند که از مدار در برابر اضافه جریان ها حفاظت می کنند. اهم، واحد اندازه گیری مقاومت ها است. برای استفاده از این قطعه باید بتوانید کد نوشته شده روی آن را به درستی بخوانید و مقدار آن را تشخیص دهید.

 مقاومت چیست؟

پیش از چیز اجازه دهید پاسخی جامع به پرسش مقاومت چیست بدهیم؛ سپس به مزایای مقاومت و همچنین نحوه خواندن مقاومت smd و همچنین محاسبه مقاومت smd می پردازیم. به زبان ساده مقاومت قطعه ‌ای الکترونیکی می باشد که خصوصیت اصلی آن داشتن مقاومت در برابر جریان و یا بار الکتریکی است. لازم به ذکر است که قطعه مذکور منجر به محدود شدن جریان الکتریکی در مدارها خواهد شد. به همین دلیل نقش مفید و موثری را در مدارها دارد. لازم به ذکر است که مقاومت‌ ها در دسته قطعات Passive قرار دارند؛ این موضوع به این دلیل است که مقاومت ها تنها قادر هستند که توان الکتریکی را مصرف کنند. به طور معمول از مقاومت ‌ها در بخش ‌هایی از مدار استفاده می گردد که در آن ها، قطعات اکتیو مانند  ICها، میکروکنترلرها و آپ امپ ‌ها وجود داشته باشند. همچنین بیشتر کاربرد آن ها نیز در محدود نمودن جریان، تقسیم ولتاژ و همچنین Pull-up  نمودن خطوط ورودی و خروجی می باشد.

لازم به ذکر است که مقاومت نیز دارای واحد اندازه گیری می باشد. اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بگوییم می توان گفت که میزان مقاومتی که یک مقاومت الکتریکی از خود نشان می ‌دهد را با واحد اهم (ohm)  نمایش می دهند که این واحد را با نماد یا حرف Ω بزرگ نشان می دهند. در ادامه بیشتر در خصوص مقاومت SMD و همچنین کد مقاومت smd صحبت خواهیم کرد.

ویدئو آموزش نحوه خواندن مقاومت SMD

 
 
 

 

در صورتی که شما هم قصد استفاده از این قطعات را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما این نوشته را تا انتها مطالعه کنید تا با نحوه تشخیص مقدار مقاومت های SMD آشنا شوید.

روش خواندن مقاومت‌های smd

مقاومتSMD  چیست؟

به بیانی ساده و به دور از توضیحات پیچیده، به مقاومت‌‌ هایی که بر اساس فناوری SMT ساخته شده‌ اند، مقاومت ‌های SMT می گویند. توجه داشته باشید که این مقاومت از اعضای خانواده SMD و یا خانواده دستگاه‌ های نصب بر روی سطح محسوب می شود.

لازم به ذکر است که در تجهیزات الکترونیکی امروزه مثل تلفن‌های همراه، تلویزیون، تجهیزات ارتباطی تجاری، تجهیزات تحقیقاتی با تکنولوژی بالا و همچنین کامپیوترها، مقاومت‌ های SMD مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که امکان محاسبه انلاین مقاومت smd نیز وجود دارد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کد مقاومت smd می توانید به جدول کد مقاومت smd نیز مراجعه نمایید تا کارتان آسان تر شود.

توجه داشته باشید که فناوری SMT یا Surface mount مزیت های مختلفی را در تولید دستگاه‌ های الکترونیکی دارا می باشد. به طور معمول قطعات الکتریکی و همچنین قطعات الکترونیکی شامل پایه ‌های سربی می باشند و ترتیب آن ها را می ‌توانید از طریق سوراخ روی برد مداری که بر روی آن لحیم و یا اصطلاحا چاپ می گردند، مشاهده نمایید.

در این روزها انواع متفاوتی از قطعات SMD مثل مقاومت SMD ، خازن  SMDو مواردی دیگر در صنعت استفاده می‌ شوند. قطعات مذکور با استفاده از فناوری اتصال بر روی سطح، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و همچنین به دلیل برخوردار بودن از فناوری مذکور امکان طراحی بهتر و البته سازگار با نیازهای امروزی را خواهند داشت. از طرفی دیگر فناوری مذکور در کنار عملکرد فوق‌ العاده خود هزینه ای کمتر و البته نتایج بهتری را نیز دارا می باشد.

اطلاعات تکمیلی مقاومت SMD

در خصوص این مقاومت ها باید گفت که مقاومت‌ های SMD به شکل مستطیل در دسترس می باشند و به آن ها مقاومت تراشه نیز گفته می شود. بدنه و اطراف این مقاومت‌ها از جنس فلز بوده و می ‌توان آن ها را اصطلاحا بر روی برد نیز چاپ کرد. جالب است بدانید که طراحی مقاومت های اس ام دی را می‌توان با استفاده از یک ماده سرامیکی و یا آلومینا انجام داد. همچنین لازم به ذکر است که محاسبه مقاومت smd را می ‌توانید بر اساس طول، ضخامت و همچنین مواد مورد استفاده، به سادگی محاسبه نمایید.

مقاومت ‌های مذکور با استفاده از یک پوشش محافظ به همراه لایه‌ های پی در پی محصور شده اند. توجه داشته باشید که لایه‌های پوشش محافظ از آسیب مکانیکی نیز جلوگیری می‌ نمایند، با این وجود نفوذ رطوبت و همچنین سایر آلاینده‌ها را متوقف نمی‌ کنند.

جالب است بدانید که در تولید این نوع از مقاومت‌ ها از اکسید فلز نیز استفاده می گردد که این موصوع منجر به این می ‌شود که مقاومت بسیار پایدار بماند و همچنین آستانه تحمل نیز افزایش یابد. نیاز به یادآوری است که عنصری که یک بستر سرامیکی از آن تشکیل شده است، سرامیک آلومینیوم با درصد بالا می باشد.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از سرامیک های آلومینیوم با درصد بالا، در مقاومت ‌های اس ام دی، عایق پایداری را بر اساس عنصر اکسید فلزی مقاومتی که مقاومت روی آن نصب گردیده است، ایجاد می نمایند.

نحوه خواندن مقاومت اس ام دی الکتریکی

چگونه مقاومت SMD را بخوانیم؟

مقاومت اس ام دی دارای رنگ مشکی است و دو طرف آن نیز (قسمت لحیم شده) به رنگ نقره ای می باشد. در وسط این قطعه، کدی به چشم می خورد که شامل عدد یا حرف و عدد است.

برای خواندن مقاومت‌های smd باید به کدهایی که روی این قطعات نوشته شده است توجه کنیم. با خرید مقاومت SMD حتما متوجه شده اید که روی این قطعه کدهایی دیده می شود. این کدها شامل برخی حروف انگلیسی و تعدادی عدد هستند. نکته اولی که در مورد نحوه خواندن مقاومت اس ام دی الکتریک باید مورد توجه قرار دهید این است که به جای حروف باید اعشار قرار دهید. برای مثال نحوه خواندن مقدار مقاومت زیر با توجه به این نکته این چنین است :

R47= 0.47           OHM

خرید انواع مقاومت اس ام دی، خرید ترانزیستور، خرید رله، خرید برد آداپتور، خرید آداپتور سوئیچینگ – منبع تغدیه و … را می توانید به صورت آنلاین از سایت مجموعه ریزموج الکترونیک رسام انجام دهید و از اورجینال و با کیفیت بودن قطعه ای که تهیه می کنید کاملا خاطر جمع باشید.

نحوه خواندن مقاومت اس ام دی الکتریکی

همان طور که اشاره کردیم مقدار مقاومت را با واحد اندازه گیری اهم نشان می دهند. یک اهم به اندازه یک ولت بر آمپر می باشد. مقدار مقاومت ها می تواند بسیار متفاومت باشد برای همین نیز از واحدهای دیگری مانند کیلو اهم، مگا اهم و میلی اهم نیز برای خواندن مقدار مقاومت استفاده می کنند. زمانی که شما قصد استفاده از مقاومت در مدار خود را دارید باید به درستی تعیین کنید که برای هدف و کاربری مد نظر شما چه نوع مقاومت و با چه مقداری مورد نیاز است.

نگاهی کوتاه به قطعات الکترونیکی SMD

همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم SMD ، مخفف عبارت Surface Mounted Device می باشد که به تکنولوژی در ساخت محصولات الکترونیکی گفته می شود. توجه داشته باشید که قطعات الکترونیکی SMD برخلاف قطعات DIP بر پایه لحیم کاری و البته بدون استفاده از سوراخ بر روی برد بنا شده است. همانطور که می دانید تکنولوژی SMD در LED ال ای دی ها کاربرد بسیار زیادی دارد، به نحوی که بیشتر قطعات ال ای دی LED مورد استفاده در موارد نورپردازی و روشنایی، بر پایه تکنولوژی مذکور ساخته شده است. در ادامه به معرفی برخی از مزایای لامپ های LED می پردازیم.

  1. این لامپ هابا وجود مصرف انرژی پایینی که دارند، راندمان بسیار بالایی را دارا می باشند.
  2. با توجه به میزان نور تولیدی، حرارت و گرمای کمی را از خود تولید می کنند.
  3. لامپ های مذکور دارای ظاهری زیبا می باشند و در عین حال پرتاب نور فوق العاده ای را دارا می باشند. جالب است که این موضوع منجر شده است تا استفاده از آن ها در فضا های مدرن و زیبامانند خانه های مجلل، سالن های بزرگ، رستوران ها ، سالن های کنفرانس و تئاتر و … رونق بسیار زیادی بگیرد.
  4. لامپ های مذکوربا وجود عمر طولانی و همچنین کارکرد عالی خود، هزینه و مدت زمان تعویض آن ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
  5. اندازه این لامپ ها نسبت به میزان نور تولیدی کوچک می باشد.
  6. روشنایی و نور لامپ های ال ای دی کاملا یک دست و البته ملایم بوده، همچنین نقاط تیره نیز اصلا در آن ها به چشم نمی خورد.
  7. از دیگر مزایای لامپ های LED می توان به این موضوع اشاره کرد که به صورت توکار استفاده شده اند که در نتیجه ظاهری زیبا را به محیط می بخشند.
  8. لامپ های مذکور به دلیل مصرف پایین انرژی، هزینه برق مصرفی را نیز تا اندازه زیادی کاهش می دهند.
  9. در نهایت ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است تا بدانید که این لامپ ها دارای قیمت مقرون به صرفه ای هستند.

لازم به ذکر است که شما می توانید از شرکت ریز موج الکترونیک رسام، به غیر از خرید قطعات الکترونیکی SMD، خرید پتانسیومتر تریمر، خرید دیود، خرید خازن SMD و سایر قطعات الکترونیکی را نیز با قیمت مناسب انجام دهید. در ادامه بیشتر در خصوص خواندن مقاومت smd توضیح می دهیم.

شاید برایتان جالب باشد: مزایای واردات قطعات الکترونیکی

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم اولین نکته در مورد نحوه خواندن مقاومت های اس ام دی این است که حروف موجود در کد مقاومت به معنای اعشار است. در برخی از کدهای موجود روی مقاومت ها حرف K دیده می شود. در این مواقع نیز شما باید برای خواندن مقاومت‌ smd به جای حرف K اعشار بگذارید اما این حرف نشان دهنده کیلو مقاومت ‌ها است. برای مثال نحوه خواندن کد های مقاومت SMD در این موارد این چنین است :

7K4 = 7/4   کیلو اهم

در کد برخی از مقاومت ها نیز حرف M مشاهده می شود. در این مواقع نیز نحوه تشخیص مقدار مقاومت های SMD به این شکل است که به جای حرف، اعشار قرار می دهیم اما M نشان دهنده مگا اهم می باشد. برای مثال نحوه خواندن مقدار مقاومت در این مورد به این شکل است :

7M4 = 7/4 مگا اهم

نحوه خواندن مقاومت اس ام دی چگونه است

از مقاومت smd چه می دانید؟

پیش از هر اقدامی برای خواندن مقاومت smd اجازه دهید تا درباره smd و پیشرفت های آن طی دهه های گذشته بیشتر توضیح دهیم. همزمان با پیشرفت تکنولوژی و همچنین استفاده روزافزون کاربران از دستگاه های الکترونیکی و برقی نیاز به ساخت برد الکترونیکی افزایش چشمگیری پیدا کرد. از طرفی دیگر به دلیل آن که در طراحی بردهای الکترونیکی به قطعات به روز نیاز بود، شرکت ها سرمایه گذاری های بیشتری روی تولید این قطعات انجام دادند. به همین دلیل برای جلوگیری از بیشتر شدن حجم و ابعاد دستگاه ها و همچنین ماشین ها باید تغییراتی در قطعات الکترونیکی نیز ایجاد می شد. به زبان ساده قطعات مذکور باید کوچک تر و البته سبک تر از قطعاتی که در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت، می شدند.

پیش از آنکه به ذکر اطلاعات تکمیلی در خصوص خواندن مقاومت smd بپردازیم، جالب است بدانید که اولین قدم را IBM در حدود دهه ۱۹۶۰ برداشت و این قدم این نتیجه را در پی داشت که ظاهر فیزیکی قطعات دچار تغییر شد و همچنین پایه فلزی نیز از انتهای آن ها حذف گردید. از طرفی دیگر در پایین قطعه ها نیز یک سطح فلزی جهت اتصال تعبیه شد. جالب است بدانید که با ظهور تکنولوژی اندازه بسیاری از قطعات کوچک تر شد. با وجود اینکه قطعات مذکور ریزتر هستند؛ اما به سادگی در هر گونه برد الکترونیکی قابل استفاده می باشند. به عنوان نمونه و مثالی از قطعات مذکور می توان به  قطعات نوری مثل  LEDو همچنین دیگر قطعات الکترونیکی مثل مقاومت ها، آی سی ها، سوکت های الکترونیکی و… اشاره نمود. همچنین لازم به ذکر است که در دهه ۱۹۸۰ تکنولوژی مذکور بیش از پیش پیشرفت کرد. همانگونه که مطمئنا می دانید بردی که این قطعات مذکور روی آن نصب می شود با نام برد SMD شناخته می شود.

شاید برایتان مفید باشد: سفارش قطعات الکترونیکی از خارج

کد های روی مقاومت SMD چه معنایی دارند؟

نکته دیگر در مورد  نحوه خواندن مقاومت اس ام دی الکتریک در رابطه با مقاومت هایی است که روی آن ها عددی نوشته شده است که رقم آخر آن عدد، صفر می باشد. در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشید که در مقاومت‌ های smd  صفر نوشته شده در آخر عدد هیچ اثری ندارد و در خواندن مقدار مقاومت، این صفر حذف خواهد شد. برای مثال نحوه خواندن مقاومت اس ام دی الکتریکی که رقم آخر عدد آن صفر است به این شکل می شود :

اهم 461 = 4610

در صورتی هم که رقم آخر کد نوشته شده روی مقاومت عدد یک باشد، برای خواندن کد باید یک را تبدیل به صفر کنیم. برای مثال روش خواندن مقاومت‌های smd با این گونه کدها به شکل زیر است :

561 = 560 اهم

مقاومت اس ام دی در سایزها و مقدارهای مختلف طراحی و تولید شده است. شما می توانید پکیج کامل مقاومت SMD را به راحتی از سایت رسام تهیه کنید. در هنگام خرید این قطعه به یاد داشته باشید که باید به نوع و مقدار آن توجه زیادی کنید تا بتوانید قطعه متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید. در حالت کلی مقاومت های اس ام دی را به دو دسته تقسیم می کنند که این دو دسته شامل مقاومت های فیلم نازک و مقاومت های فیلم ضخیم می شوند.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: سلف چیست

روش خواندن مقاومت‌های smd

نحوه خواندن مقاومت اس ام دی الکتریکی که کد نوشته شده روی آن ها شامل عددهای سه رقمی یا چهار رقمی است به شکل زیر می باشد :

در مورد این مقاومت ها ما باید رقم آخر را جدا کنیم و سپس عدد باقی مانده را در عدد ده به توان رقم آخر ضرب نماییم. برای مثال نحوه خواندن مقاومت SMD با کدهای سه یا چهار رقمی این چنین است :

223 = 22*103 = 22 کیلو اهم

به عبارتی می توانیم این طور بگوییم که رقم آخر نشان دهنده تعداد صفرهایی است که باید جلوی عدد بگذارید تا مقدار مقاومت به اهم به دست بیاید. یعنی :

223 = 22000 اهم

مقاومت صفر نیز نوع دیگری از مقاومت ها می باشد. روی این نوع مقاومت هیچ عدد و کدی نوشته نشده است. از مقاومت صفر برای جامپر زدن (اتصال کوتاه کردن) در مدار استفاده می شود.

خواندن مقدار مقاومت های دیپ چگونه است؟

نوع دیگری از مقاومت ها نیز وجود دارند که به آن ها مقاومت های دیپ گفته می شود. مقدار این نوع مقاومت ها را با توجه به نوارهای رنگی روی آن ها می توان تشخیص داد. این کدهای رنگی نشان دهنده مقدار مقاومت و تلرانس قطعه مورد نظر می باشد. هر یک از این رنگ ها نشان دهنده یک عدد می باشند که با توجه به نقشه رنگی مقاومت ها می توانید به راحتی مقدار این نوع مقاومت ها را محاسبه نمایید.

نحوه خواندن مقدار مقاومت از روی نوار های رنگی به این شکل است که حتما باید همیشه از چپ به راست ( پهن ترین نوار رنگی در قسمت راست مقاومت قرار دارد) شروع به خواندن نمایید. نوار رنگی پهن تر که در انتهای سمت راست قرار دارد نشان دهنده تلرانس قطعه است.

نحوه خواندن کد های مقاومت SMD

جمع بندی

همان طور که اشاره کردیم مقاومت ها یکی از کاربردی ترین انواع قطعات الکترونیکی هستند که در مدار وظیفه دارند تا جریان الکتریسیته را محدود کنند. مقاومت ها در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند و هر یک از آن ها اندازه های مختلفی دارند. برای این که بتوانید مناسب ترین قطعه را در مدار استفاده کنید باید بتوانید مقدار آن را به درستی تشخیص دهید.

در این نوشته سعی کردیم تا با ارائه اطلاعات کاملی در مورد نحوه خواندن کد های مقاومت SMD به سوال نحوه خواندن مقاومت اس ام دی چگونه است؟ پاسخ دهیم. طبق این توضیحات متوجه شدید که نحوه تشخیص مقدار مقاومت های SMD چندان دشوار نیست و تنها کافی است تا به این نکات مطرح شده توجه داشته باشید.

شما می توانید برای تهیه انواع قطعات برد الکترونیکی به راحتی و به صورت آنلاین قطعات مورد نیاز خود را از این سایت تهیه کنید. مجموعه ریزموج الکترونیک رسام با واردات قطعات الکترونیک از خارج از کشور توانسته است به مشتریان خود در تهیه قطعات کمیاب و اورجینال کمک زیادی کند. از جمله مهم ترین مزایای واردات قطعات الکترونیکی می توانیم به دسترسی راحت تر به قطعات اورجینال و رفع کمبودها در این زمینه اشاره کنیم.

برای خرید ترایاک، خرید فیلتر الکترونیکی، خرید ال سی دی گرافیکی، خرید خازن، خرید دیود و … کافی است تا سفارش خود را در این سایت ثبت نمایید تا در اسرع وقت قطعات مورد نیازتان را به دست آورید. از آن جایی که قطعات عرضه شده توسط این مجموعه اورجینال و اصلی هستند نیازی به نگرانی در مورد کیفیت قطعات نیست و می توانید با خیالی آسوده از این قطعات در مدارها و پروژه های خود استفاده کنید. قیمت قطعات موجود در این سایت نیز مناسب و مقرن به صرفه هستند و می توانید به راحتی تمامی قطعات مورد نیاز پروژه های خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

شناخت انواع ترانزیستور

ترایاک چیست

4.9/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

21 دیدگاه در “نحوه خواندن مقاومت SMD چگونه است؟

  1. خراشادی گفت:

    تشکر فراوان اطلاعات کامل و همراه با توضیح به زبان ساده و مفید بود

  2. sigarii گفت:

    مقاله خیلی کاملی بود با استفاده از این مقاله خواندن مقاومت smd خیلی راحته

  3. فاضلی گفت:

    سلام
    ابتدا جا داره تشکر کنم بخاطر این محتوای جامع و عالی
    و دوم اینکه شما واردات قطعات الکترونیکی دارید؟

    1. مدیرسایت گفت:

      سلام ساس از شما بله واردات قطعات و تجهيزات الکترونیک انجام میدیم

  4. حسن مهدوی گفت:

    مثل همیشه حرف نداشت خیلی ممنون از ریز موج

  5. احراری گفت:

    خیلی ممنون مطالب مفیدی بود
    خسته نباشید

  6. طاهر اسفندی گفت:

    سلام
    همه مقاومت ها با همین روش خونده میشن؟

  7. مهرداد شعبان پور گفت:

    سلام. خدا قوت. چطور میتونم جدول کد مقاومت smd رو داشته باشم؟؟

  8. میرجانی گفت:

    سلام و درود.. میخاستم بدونم نحوه خواندن مقاومت smd به نوع مقاومت بستگی نداره؟ یعنی برای همه یکیه؟

  9. صالح گفت:

    سلام
    مثل همیشه عالی بود
    خیلی ممنون

  10. gholampor گفت:

    سلام.. محتوا های شما خیلی خوبه به زبان صریح و واضح همه چی رو توضیح میده من تا به حال در موارد زیادی از محتوا های شما کمک گرفتم

  11. تیام محمدی گفت:

    درود نحوه خواندن مقاومت smd به مدل مقاومت بستگی نداره؟؟؟؟؟

  12. hasan.taji گفت:

    سلام. خیلی ممنون میشم جدول کد مقاومت smd رو هم به صورت کامل روی سایت قرار بدید

  13. satariyan گفت:

    بسیار عالی و کامل ، خیلی ممنون

  14. meshkat گفت:

    خیلی خوب بود واقعا کمکم کرد
    خسته نباشید

  15. ZENDEDEL گفت:

    درست خوندن کد مقاومت smd از مواردیه که گاهی اوقات خیلی کمک کننده است . خیلی ممنون بایت مقاله کامل و مفیدتون

  16. sadeghizadeh گفت:

    برای محاسبه مقاومت smd به مشکل خورده بودم این مقاله خیلی بهم کمک کرد.. تشکر بابت تهیه این مقاله مفید و کار آمد

  17. HAMID.RAHEMZADEH گفت:

    خیلی ممنون از ریز موج، کار آمد بود

  18. mobin.yktatalab گفت:

    سلام جدول کد مقاومت اس ام دی برای همه سری مقاومت ها یکیه؟ یا برای هر کدام متفاوته؟

  19. mohammad.jahanii گفت:

    خیلی خوب بود همه چیز به صورت کامل توضیح داده شد

  20. pishkar گفت:

    سلام آیا میتوان جایگزینی برای مقاومت smd در نظر گرفت؟ چنین قطعه الکتریکی وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *