مقالات

بررسی کاربرد قطعات الکترونیکی یخچال

قطعات الکترونیکی یخچال

یخچال فریزر از قطعات بسیار متفاوتی تشکیل شده که هر کدام کارکرد و وظیفه خاصی بر عهده دارند. با توسعه فناوری در جهت آسایش بیشتر، قطعات بسیاری به یخچال فریزرها اضافه شده‌اند. در قطعات الکترونیکی مخصوصا در یخچال فریزرها، یک مدار الکترونیکی با یک عملکرد و کاربرد مخصوص طراحی می شود.

در قدیم از یخچال فریزر ها در راستای خنک نگه داشتن و نگه داری مواد غذایی استفاده می شد اما امروزه با گسترش تکنولوژی و کارآیی یخچال فریزر، این ابزار به یکی از لوازم بسیار ضروری با توانایی ها و فناوری های زیاد برای انسان تبدیل شده که قطعات الکترونیکی بسیاری دارد. برای نمونه از این نوع  قطعات الکترونیکی یخچال فریزری که جدید تر و کاربردی تر هستند می توان به فیوز شیشه ای، مقاومت SMD، دیود، خازن ها و… اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: نحوه خواندن مقاومت smd

قطعات برد الکترونیکی یخچال

کاربرد قطعات الکترونیکی SMD یخچال چیست؟

SMD مخفف  Surface mount device به معنی قطعه نصب شده سطحی است. این قطعه با به کار بردن از تکنولوژی SMT بر روی مدار چاپی نصب می شود. قطعات الکترونیکی یخچال، برای تولید یک مدار الکترونیکی با یک کارایی خاص با توجه به نیاز و نوع مدار ساخته می شود.

قطعات الکترونیکی SMD به معنی قطعات نصب شده روی سطوح می باشد. امروزه تمام قطعات الکترونیکی یخچال در فرمت SMD ساخته نشده اند، اما قطعات موجود نیز صنعت الکترونیک را دگرگون کرده اند و امکان تولید زیاد و پرسرعت را به خاطر لحیم کاری با دستگاه اتوماتیک و تسخیر فضای کمتر در مدار فراهم ساخته اند.

خرید مقاومت SMD

مقاوت های SMD قابل ابداع در شکل های مختلف هستند و کاربردهای متفاوتی در صنعت الکترونیک دارند. در کل مقاومت های  SMD به دو دسته مقاومت های فیلم نازک و فیلم ضخیم دسته بندی می شوند. مقاومت های فیلم ضخیم به دور صفحه ای از مقاومت کننده می پیچند.برای کسب اطلاعات  بیشتر و خرید مقاومت SMD به بخش فروشگاه محصولات سایت رسام مراجعه کنید.

قطعات یخچال

خرید خازن

ماده ای عایق که یا سرامیکی و یا تانتالیوم است در خازن SMD وجود دارد و در اندازه های متفاوتی از یک دهم تا 100 میکرو فاراد و با جریانDC ، 4 تا 50 ولت می باشد. یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی یخچال و فریزر این نوع خازن است. خازن ها برای توسعه کارکرد هرچه بهتر کمپرسور یخچال ها برنامه ریزی شده اند و در فرآیند سرماسازی یخچال فریزرها، تاثیر بسزایی دارند.

این نوع قطعه به همان اندازه که می تواند عملکرد یخچال فریزر ها را بهتر کند، خرابی آن می تواند باعث مشکلات جدیدی نیز می شود. برای خرید خازن ارجینال و با کیفیت می تونید از سایت رسام اقدام کنید.

خرید رله

رله یکی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی یخچال است. وظیفه رله یخچال عبور جریان الکتریکی مورد احتیاج در مدار است. عملکرد آن مانند کلید برقرار کننده جریان در مدار می باشد. با استارت رله، کمپرسور شروع به کار می کند. در بعضی مواقع عدم استارت رله با اشکالی در عملکرد رله یخچال همراه است.

با خرید رله یخچال، انرژی به کمپرسور به راحتی انتقال پیدا می کند و کار نکردن کمپرسور به دلیل عدم استارت رله است. رله ها از مهم ترین قطعات الکتریکی یخچال می باشند که در تجهیزات خاص از آن ها استفاده می شود. تفاوت رله معمولی با رله مخابراتی، رله های مخابراتی اندازه آنها کوچیک تر و در مدارهای مخابراتی کاربرد ویژه ای داشته و رله های معمولی در مدارهای معمولی نیز کاربرد دارند.

قطعات الکتریکی یخچال

قطعات برد الکترونیکی یخچال

قطعات الکترونیکی یخچال جایگزینی برای قطعات مکانیکی قدیمی شده اند؛ این توسعه و ترقی در قطعات یخچال ها به صورت حذف ترموستات و ابزارهای مکانیکی و جایگزینی مدارهای الکترونیکی بود.

در مدل های جدید یخچال ها، برد الکترونیک جایگزین تایمر دیفراست در قطعات یخچال ها شده است و این انتخاب به مصرف کمتر انرژی نیز کمک می کند. تعدادی خطوط از جنس مس بر روی برد قرار دارد که با یکدیگر ارتباط دارند. این خطوط مسی مجوزی می دهند تحت اینکه بار الکتریکی در برد جریان یابد و جریان الکتریکی را به اجزای گوناگونی که به صورت سیستماتیک و مرتب در برد ایجاد شده اند، می رساند. خطوط مسی به جای سیم ها کاربرد دارند و نیروی الکتریکی را به مقصد درست هدایت می کنند.

ترمیستور نقش جست و جوی و اعلام دما را به برد الکترونیک در یخچال دارد و مغز پردازشگر برد طبق اعلامیه، برنامه ریزی لازم را بیان می کند. اگر برد الکترونیکی یخچال فریزر نتواند کار کند، یخچال نمی تواند به درستی خنک شود. یکی از نشانه های کنترل پنل خراب شده این است که چراغ ها، فن و سایر اجزا کار نمی کنند.

بردهای الکترونیک از قطعات ریز و درشتی از جمله خطوط مسی و قطعاتی تشکیل شده اند برای تهیه این نوع قطعات الکترونیکی یخچال و فریزرها  مثل خازن، دیود، انواع ترانزیستور، فیلتر الکترونیکی و غیره که بردهای الکترونیکی قطعات سخت افزاری هستند و در دستگاه های الکترونیکی کاربرد خاصی دارند، می توانید با مراجعه به قسمت فروشگاه محصولات سایت رسام سفارش خود را ثبت نمایید.

قطعات الکترونیکی یخچال و فریزر

لایه های قطعات برد الکترونیکی یخچال فریزر

تعداد لایه های بردهای الکرونیکی بر حسب تعداد روی برد ها که به مس آغشته شده اند، تعیین می شود. برد الکترونیکی سه دسته دارد.

  1. قطعات برد های الکترونیکی یخچال فریزر یک لایه، آسان ترین و بی آلایش ترین نوع برد های الکترونیکی بردهای یک لایه هستند به دلیل اینکه فقط یک لایه مسی روی آنها وجود دارد. در یک طرف خط های مسی و سمت دیگر آن قطعات قرار می گیرند.
  2. بردهای الکترونیکی دو لایه، گونه ای دیگر از بردهای الکرونیکی، دو لایه هستند که دو سمت آن ها مس وجود دارد. در نتیجه به خاطر قرار داشتن دو لایه مس می توان دو طرف آن قطعات الکترونیکی یخچال قرار داد. همین دلیل موجب برتری برد دو لایه نسبت به تک لایه می باشد که باعث کوچکتر شدن برد الکترونیکی یخچال فریزر می شود.
  3. بردهای الکرونیکی یخچال فریزر چند لایه، مدل های دیگری از بردهای الکرونیکی نیز وجود دارد که از چندین لایه مس ایجاد شده اند و مانند این است که چندین برد الکرونیکی روی هم قرار گرفته است. برد های الکرونیکی می توانند حتی تا 12 تا 16 لایه نیز داشته باشند و امکان بیشتر از آن هم وجود دارد ولی از نظر ساخت در بازار الکترونیک مرسوم نیست.

ساده ترین برد، قطعات بردهای الکترونیکی یک طرفه اند که مسیرهای ارتباطی و خطوط مسی نیز می توانند در هر دو طرف برد نصب شوند و قطعات بردهای الکترونیکی یخچال دو طرفه ساخته شود. بردهای دو طرفه پیچیده تر هستند چون چند لایه دیگر به مدل اولیه آنها اضافه می شوند.

مجموعه ریز موج الکترونیک رسام یکی از بزرگترین وارد کننده های انواع قطعات الکترونیکی است شما می توانید برای خرید ترانزیستور، خرید دیود وخرید ای سی و سایر قطعات الکترونیکی یخچال از سایت رسام اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “بررسی کاربرد قطعات الکترونیکی یخچال

  1. mofidi گفت:

    سلام اگر از قطعه ترموفیوز در یخچال استفاده نشه یا این قطعه دچار مشکل بشه آسیب به یخچال وارد میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *