بلاگ

آشنایی با قطعات الکترونیکی SMD

قطعات الکترونیکی SMD

tel:09121006436قطعات SMD چیست؟ قطعات الکتریکی و قطعات الکترونیکی در یکی از دسته‌های قطعات پایه‌دار و قطعات نصب سطحی SMD (Surface Mount Device) قرار می‎گیرند. قطعات پایه ‎دار به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که پایه‌های آنها درون سوراخ‌های برد مدار چاپی قرار می‌گیرد و از پشت به برد متصل می‌شوند. کاربرد قطعات SMD به این صورت است که به روش فناوری نصب سطحی (Surface Mount Technology) یا SMT به مدار چاپی متصل می‌شوند. برای آشنایی با قطعات SMD تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

تکنولوژی قطعات الکترونیکی SMD

شناخت قطعات اس ام دی یا قطعه شناسی smd، با کمک فناوری SMT امکان پذیر است. تکنولوژی قطعات SMD به دنبال تمایل مصرف‌کنندگان به سمت تکنولوژی‌های کوچک‌تر و سریع‌تر ایجاد شد و امروزه  خرید آی سی با قطعات الکترونیکی smd، بسیاری از سخت‌افزارها با فناوری SMT تولید می‌شوند. این فناوری به روش نصب قطعات الکتریکی و الکترونیکی روی سطح یک قالب رسانا (برد الکترونیکی) اشاره دارد. قطعاتی که با این روش ساخته می‌شوند مانند؛ خازن SMD و مقاومت SMD نسبت به سایر قطعات ساخت و عملکرد بهتری دارند. در این تکنولوژی قطعاتی همچون LED ، مقاومت و … به شیوه‌ای ساخته می‌شوند که به‌صورت سطح به سطح مونتاژ می‌شوند.

در نصب قطعات الکترونیکی اس ام دی هیچ پایه‌ای به‌ صورت سیم به قطعه وصل نیست و محل اتصال به برد مدار چاپی به شکل تخت است. این قطعات با خمیر قلع مونتاژ و توری استنسیل و از طریق هوای گرم مونتاژ می‌شوند. فناوری SMT باعث تولید قطعات کوچکتر با کارایی بالا شده است و فناوری مذکور باعث شده هزینه های تولید در بسیاری از موارد کاهش یابد و کیفیت مونتاژ افزایش پیدا کند.

همچنین بخوانید: نحوه خواندن مقاومت smd
تکنولوژی قطعات الکترونیکی SMD

تاریخچه و کاربرد قطعات SMD

برای آشنایی با قطعات SMD باید ابتدا بدانید ضرورت ایجاد آنها چه بوده است. پیشرفت تکنولوژی، افزایش پتانسیل‌های موجود و ایجاد توانایی‌های جدید در جهان، نیاز به ساخت قطعات بیشتر را برای ساخت دستگاه‌های پیشرفته امروزی افزایش داد. بنابراین برای اینکه حجم قطعات و ابعاد آنها بزرگ‌تر نشود، از فناوری SMT استفاده شد. برای مثال با کمک این تکنولوژی، پایه قطعات فیلتر الکترونیکی، فیوز شیشه‌ای، کریستال/ اوسیلاتور، اپتوکوپلر و تریستور حذف شدند و انتهای قطعه فلزی به سطح بردهای الکترونیکی متصل شد. بنابراین، قطعات بیش‌ از پیش با سطح برد تماس پیدا کردند و البته حجم زیادی از مدارها نیز وارد میدان شدند. طیف وسیعی از قطعات نوری و الکترونیکی مثل LED، مقاومت – آی سی و سوکت‌های الکترونیکی نیز، در زمره قطعات نصب سطحی قرار می‌گیرند، نمونه‌ی ساده‌ی آنها را می‌توان در برد آداپتور مشاهده کرد.

اس ام دی (SMD) چیست؟

قطعاتی که با فناوری نصب روی سطح (SMT) تولید می‌شوند، پایه‌های بسیار ریزی دارند که متناسب با نوع و ابعاد هندسی قطعه شکل‌ گرفته‌اند. پایه ‎ها مشخص می‎کنند که کارایی این قطعات الکترونیکی چیست و شناخت قطعات اس ام دی را برای شما راحت می‎کنند. اشکال مختلف پایه‌های قطعات SMD به شرح زیر است:

  • پایه‌ های بسیار ریزی که شبیه پین‌های کوچک ساخته شده‌اند.
  • پایه‌ های کوتاهی که به شکل آبشار و بال پرنده ساخته شده‌اند.
  • پایه‌ های کم‌ حجم و کوتاهی که در انتهای قطعات به شکل حرف J انگلیسی هستند.
  • دیسک‌ های بسیار ریزی که در انتها یا بر روی بدنه قطعات قرار گرفته‌اند.

کاربرد قطعات SMD

آشنایی کلی با قطعات الکترونیکی و کاربرد آنها

اجازه دهید پیش از پرداختن به موضوع اصلی کمی راجع به کلیات قطعات الکترونیکی توضیح دهیم. این نوع قطعات کاربردهای بسیار وسیعی دارند و در لوازمی مانند ماشین حساب ها، رایانه های شخصی، چاپگرها، اسکنرها، انواع سیستم های صوتی و تصویری و…مورد استفاده قرار میگیرند. لازم به ذکر است که این قطعات بطور کلی به سه دسته قطعات اکتیو (ACTIVE)،  پسیو (PASSIVE) و الکترومکانیکی تقسیم میشوند. انواع قطعات الکترونیکی اکتیو به منظور تولید انرژی الکتریکی از طریق تقویت سیگنال های الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرند، در حالیکه قطعات پسیو توانایی تقویت سیگنال های الکتریکی را ندارند. ازجمله قطعات فعال میتوان به ترانزیستورها و غیرفعال ها به ترانسفورماتورها، سلف ها، مقاومت ها و خازن ها اشاره نمود.

از میان قطعات ذکر شده شاید برای شما سوال پیش آید که سلف چیست. سلف یا القاگر را با نام سیم پیچ نیز میشناسند و دلیل این نام گذاری این می باشد که این قطعه از یک سیم پیچی تشکیل شده که به دور یک هسته پیچیده است. هسته میتواند هوا و یا یک تکه آهن باشد. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد سلف جزء قطعات غیرفعال است. در صورت عبور جریان از سلف، انرژی را به شکل مغناطیسی و در بازه زمانی خاصی در خود ذخیره میکند. مقدار سلف ها بطور معمول بصورت کدهای رنگی روی آنها درج شده است و درصورت نبود آن باید توسط دستگاه اندازه گیری شود. القاگر در مدار با حرف L نمایش داده میشود.

مقایسه قطعات الکترونیکی SMD و THC

حالا که به سوال «قطعات SMD چیست» پاسخ دادیم، بهتر است به مزایای آن بپردازیم. در گذشته، قطعات THC در مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفت. این قطعات دارای پایه‌هایی بودند که درون سوراخ‌های به کاررفته در بردها قرار می گرفتند. بنابراین علاوه بر اینکه تولید این قطعات زمان و فضای زیادی را می‌طلبید، سوراخ کاری و متالیزه کردن دیواره سوراخ ها نیز هزینه بالایی را به دنبال داشت.

همان‌ طور که پیش‌تر نیز گفتیم قطعات الکترونیکی اس ام دی در اندازه‌های کوچکتر و با قابلیت بیشتر ساخته شده ‎اند. صنعت الکترونیک هر روز در حل مسائل اقتصادی، فنی و استانداردسازی قطعات برد الکترونیکی SMD پیشرفت می‌کند. در حالیکه فناوری نصب روی سطح (SMT) بالغ شده و به رشد کافی رسیده است، پکیج ‎های جدید قطعات SMD درحال معرفی هستند و این نشان‌دهنده پیشرفت مداوم این تکنولوژی است. برای اینکه بدانید مزایای قطعات اس ام دی (SMD) چیست، موارد زیر را بررسی کنید:

  • قطعات SMD کوچک‎تر و سبک‎تر هستند.
  • نصب قطعات SMD آسان‎تر است و به‌صورت اتوماتیک انجام می‎شود.
  • قطعات SMD فضای کمتری را اشغال می‌کنند و این به نوبه خود باعث می‌شود متریال کمتری نیز استفاده شود.
  • سرعت مونتاژ قطعات SMD بالاتر است.
  • امکان مونتاژ قطعات SMD در دو طرف بردها وجود دارد.
  • در قطعات SMD، مقاومت و اندوكتانس پایه ها به حد زیادی کاهش پیدا می‎کند و این باعث می‎شود تا طیف وسیعی از امواج را با فركانس بالا و به آسانی هدایت کنند.
  • به دلیل ساختار فیزیکی قطعات SMD، آنها در برابر شرایط تنش‌ زا و لرزش زا تغییرناپذیر هستند.
  • ازآنجایی‌که انسان با این قطعات تماس کمتری دارد، احتمال خرابی آنها کاهش پیدا می‌کند. قطعات SMD به دلیل حجم و ابعاد کوچکتر نسبت به انواع دیگر، توسط ماشین جا‎به‎ جا و نصب می‎شوند.

شاید برای شما مفید باشد: ترایاک چیست

مزایای قطعات الکترونیکی SMD

برد الکترونیکی

همانطور که میدانید در دنیای مدرن و امروزی لوازم الکترونیکی کاربرد وسیع و گسترده ای دارند. همچنین وجود افرادی که با ساختار بردهای الکترونیکی آشنا هستند نیز لازم و ضروری می باشد. به همین دلیل به بررسی برد الکترونیکی و قطعات متنوع آن می پردازیم.
بطور کلی برد الکترونیکی یک برد پلاستیکی تقویت شده با شیشه است که به عنوان پایه و نگهدارنده در بسیاری از وسایل الکترونیکی قرار دارد. قطعات برد الکترونیکی در اندازه و انواع متنوعی از جمله خطوط مسی، خازن، باتری، دیود، ترانزیستور و… عرضه می شوند.

اسیلاتور به زبان ساده

وظیفه اصلی اسیلاتور در یک مدار، تولید امواج فرکانس بالا به منظور حمل امواج حامل اطلاعات میباشد. اسیلاتورها دارای کاربرد های بی شماری اند که ما در اینجا به یکی از آنها اشاره میکنیم. کاربرد این قطعات در مخابرات به منظور سوارکردن موج حامل اطلاعات بر روی موج حامل که به اصطلاح به عمل مدولاسیون معروف است، می باشد.

یکی از انواع اسیلاتورها، کریستال است که جهت تثبیت فرکانس نوسان سازها مورد استفاده قرار میگیرد. بمنظور خرید کریستال اسیلاتور باید در نظر داشته باشید که این قطعه در اندازه ها و فرکانس های مختلفی تولید میشوند. تنوع کریستال ها را  می توانید از مجموعه ریز موج الکترونیک رسام با خیال راحت خریداری کنید.

مزایای قطعات الکترونیکی SMD

  • تکنولوژی قطعات SMD دخالت نیروی انسانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • استفاده از قطعات SMD باعث تکرار عملیات می‌شود و این به نوبه خود باعث بالارفتن میزان کنترل کیفیت می‌شود. همچنین کنترل کیفیت با کمک این قطعات آسان می‌گردد.
  • هزینه‌های اضافی تولید و نیروی کار را کاهش می‌دهد.
  • سرعت تولید افزایش پیدا می‌کند (120000 قطعه در ساعت).
  • مصرف قلع کاهش پیدا می‌کند و در ابعاد مدار چاپی صرفه‌جویی می‌شود.
  • دارای قابلیت عملکرد مناسب هستند.
  • تولید گرما و مصرف برق را کاهش می‌دهند.
  • پیشرفت در روند تولید را به همراه دارند.
  • ظرفیت خازنی و القایی مدار را کاهش می‌دهند.
  • صنایع مختلفی از فناوری SMT و قطعات الکترونیکی اس ام دی استفاده می‌کنند: نیروگاه‌های برق، ارتباطات از راه دور، کامپیوترهای شخصی و صنعت خودروسازی.

برای آشنایی با شرکت های واردکننده قطعات الکترونیکی مطلب بهترین شرکت های الکترونیکی ایران را بخوانید.

انواع قطعات الکترونیک اس ام دی

برای آشنایی با قطعات SMD باید مدل‎های مختلف آن را بررسی کنیم. انواع قطعات الکترونیک اس ام دی به شرح زیر است:

  1. مقاومت‌های SMD: مقاومت‌های SMD در اندازه‌های مختلف موجود هستند و برای توصیف آنها از یک کد ۴ رقمی استفاده می شود به این صورت که دو رقم اول کد طول و دو رقم آخر عرض را نشان می‌دهد.
  2. خازن‌های SMD: خازن‌های SMD در مقادیر 1 پیکو فاراد تا 1 میکرو فاراد وجود دارند. اکثر خازن‌های SMD جنس سرامیکی دارند و از نظر اندازه شبیه مقاومت‌های 0603 تا 1206 هستند.خازن های SMD انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. خازن های سرامیکی رایج ترین نوع خازن های SMD هستند. آنها ارزان هستند، طیف وسیعی از مقادیر ظرفیت خازنی دارند و غیر قطبی هستند، به این معنی که می توانند در هر جهت نصب شوند. پرکاربردترین بسته‎ بندی برای خازن‎های سرامیکی نوار و حلقه 8 میلیمتری است. خازن‎های نصب‎ شده روی سطح، بسیار قابل‎ اعتماد هستند و با حجم زیاد در خودروهای شخصی، تجهیزات نظامی و کاربردهای هوا فضا استفاده شده است.
  3. خازن‌های تانتالیوم SMD: این خازن‌ها در رنج 1 میکرو فاراد و بزرگ‌تر موجودند و با حروف A تا E نشان داده می‌شوند. خازن‌های تانتالیوم SMD می‎توانند به صورت دلخواه بر اساس نیازهای موجود ساخته شوند.
  4. ترانزیستورهای SMD: ترانزیستورها در اندازه‌های مختلف وجود دارند ولی رایج‌ترین اندازه‌های آنها، SOT-23 و SOT-223 است.
  5. آی ‌سی‌های SMD: آی سی های smd معمولا در اندازه های SO-8 و SO-14 ارائه می‎شوند.
  6. FPGA های SMD: سه نوع بسته ‎بندی معمول برای FPGA وجود دارد:
  • TQFP (Thin Quad Flat Pack), 100 or 144 pins.
  • PQFP (Plastic Quad Flat Pack), 208 or 240 pins.
  • BGA (Ball-Grid Array), 256 to 1000+ pins.

قطعات الکترونیکی SMD

انواع ترانزیستور های SMD

ترانزیستورها دستگاه های نیمه هادی هستند که سیگنال های الکترونیکی و توان الکتریکی را تقویت یا سوئیچ می کنند. آنها یکی از مهمترین قطعات در صنعت الکترونیک مدرن هستند و در کاربردهای مختلفی از مدارهای منطقی دیجیتال گرفته تا تقویت کننده های قدرت استفاده می شوند.

قبل از معرفی این نوع ترانزیستورها، ابتدا باید بدانیم که مواد اولیه سازنده آنها از دو شبه فلز بنام سیلیسیم و ژرمانیم است و اصولا قطعاتی نیمه رسانا هستند. به عبارتی دیگر این نوع ترانزیستورها در بعضی شرایط رسانای جریان برق اند و در شرایطی دیگر جریان برق را از خود عبور نمی دهد و به عبارتی دیگر بصورت نارسانا عمل می کنند.
ترانزیستورهای SMD در مدار به دو صورت کاربرد دارند، اول به منظور قطع و وصل کردن جریان، دوم بصورت تقویت کننده جریان نیز میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

ترانزیستور ماسفت (MOSFET) چیست؟

در خصوص این ترانزیستورها باید بدانید که موارد استفاده آنها بسیار گسترده میباشد و از متداول ترین انواع ترانزیستور FET گیت عایق بندی ایزوله است. به آنها ترانزیستور اثر میدانی نیمه رسانا اکسید فلز (Metal Oxide Semiconductor Field Effect transistor)   و به اختصار MOSFET گفته میشود.
این ترانزیستور از سه بخش گیت، سورس و درین تشکیل شده است. سیگنال گیت-کنترل یک ترمینال سوئیچ کننده بین سورس و درین میباشد. گیت از فلز میباشد؛ حال آنکه سورس و درین از اکسید فلز هستند. نتیجه استفاده از مواد نامبرده شده در این نوع ترانزیستورها این است که مصرف انرژی در ماسفت را پایین آورده و انتخاب مناسبی برای آمپلی فایر و سوئیچ با منبع برق معمولی میباشد. ماسفت دارای سرعت بالا در تغییر جریان با امپدانس بالا است.

ترانزیستور IGBT چیست؟

Insulated Gate Bipolar Transistor (IGBT) یا همان ترانزیستور دو قطبی با گیت عایق شده می باشد. ابتدا باید بدانیم که این ترانزیستورها ترکیبی از نوع پیوندی دوقطبی و ماسفت هستند و یک نیمه رسانا می باشند که به منظور تغییر جریان مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این قطعه همانند ماسفت دارای سه بخش گیت، کالکتور و درین می باشد

کار با قطعات SMD چگونه است؟

شناخت قطعات اس ام دی یا قطعه شناسی smd بدون توجه به ‎نحوه کار با آنها ممکن نیست. روش‌های متعددی برای کار با قطعات برد الکترونیکی  SMD وجود دارد. یکی از رایج ‏ترین روش ها این است که از هویه‏ های ۳۰ واتی با نوک‎های مخصوص استفاده شود. همچنین، برای اینکه بتوانید آی سی‎ها و قطعات بزرگتر را به‎ راحتی دربیاورید، باید از هویه‎ های هوای گرم استفاده کنید. SMD ها باید دمای لحیم ‎کاری بالاتری را تحمل کنند و برای دستیابی به عملکرد قابل قبول، باید لحیم‎ کاری دقیق ‎تری روی آنها انجام شود.

درصورتی‌ که می‌خواهید قطعات SMD را به‌صورت دستی مونتاژ کنید از سیم لحیم‌های نازک 0.4 که در بازار موجود هستند، استفاده کنید. چنانچه قصد دارید بردهای الکترونیکی را در مقیاس انبوه تولید کنید، شابلون استنسیل برای شما مناسب است.

جمع ‎بندی

در این مطلب به طور کامل به سوال «کاربرد قطعات SMD چیست» پاسخ دادیم و به طور کامل با آن آشنا شدیم. همچنین انواع قطعات الکترونیک اس ام دی را نیز بررسی کردیم. نظر شما در مورد تکنولوژی قطعات SMD چیست؟ کاربرد آنها را در کجا دیده ‎اید و چه تجربه ‎ای در مورد آنها دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در رابطه با قطعه شناسی smd برای ما ارسال کنید تا دیگران نیز اطلاعات بیشتری کسب کنند.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

کلیک کنید!!

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “آشنایی با قطعات الکترونیکی SMD

  1. محبیان گفت:

    محتوی بسیار کامل و مفصلی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *