مقالات

با انواع نمایشگر الکترونیکی بیشتر آشنا شوید

انواع نمایشگر الکترونیکی

برد مدار چاپی یا PCB اصطلاح دیگری برای برد الکترونیکی است. قبل از اختراع بردهای PCB، سیم کشی نقطه به نقطه روشی زمان بر بود. این موضوع منجر به اتصالات کوتاه و خرابی مکرر سیم شد. به خصوص پس از اینکه عایق سیم شروع به خراب شدن و ترک خوردگی کرد.

برای آشنایی با قطعات برد الکترونیکی وارد لینک شوید.

با انتقال الکترون‌ها از لوله‌های خلاء و رله‌ها به سیلیکون و مدارهای مجتمع، اندازه و هزینه قطعات الکترونیکی SMD شروع به کاهش کرد. کالاهای مصرفی به طور فزاینده‌ای شامل لوازم الکترونیکی می‌شد و تولیدکنندگان تحت فشار بودند تا راه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری برای کاهش اندازه و پیچیدگی تولید دستگاه‌های الکترونیکی بیابند. بنابراین، PCB  اختراع و به بازار عرضه شد.

در حقیقت، PCB یک برد با خطوطی است که نقاط مختلف را به هم متصل می کند. به لطف PCB می توان سیگنال ها و برق را بین دستگاه های فیزیکی هدایت کرد. فلز مورد استفاده در لحیم کاری اتصالات الکتریکی بین انواع قطعات الکترونیکی و سطح PCB را ایجاد می کند. علاوه بر این، لحیم کاری به عنوان یک چسب مکانیکی قوی عمل می کند.

نمایشگر های الکترونیکی به چند دسته تقسیم میشوند؟

یکی از ابزارهای نمایش اطلاعات بصری نمایشگر برد الکترونیکی است. هدف اصلی هر فناوری نمایشگر ساده‌تر کردن اشتراک‌گذاری اطلاعات است. این صفحه نمایش ها توسط عموم مردم به عنوان LCD شناخته می شوند. اگر LCD جزو انواع صفحه نمایش است. همانطور که در ادامه به معرفی بسیاری از انواع نمایشگرهای برد الکترونیکی می پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

شناخت قطعات الکترونیکی روی برد” نمایشگرهای الکترونیکی یک مهارت ارزشمند است که می تواند به شما در تعمیر، عیب یابی و ساخت پروژه های الکترونیکی مربوط به نمایشگرها کمک کند.

امروزه از انواع نمایشگرها برای اهداف مختلف استفاده می شود. این نمایشگرها می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

  • نمایشگر LCD
  • نمایشگر LED
  • نمایشگر OLED
  • نمایشگر QLED

آشنایی با انواع نمایشگر الکترونیکی

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک؟ نمایشگر LCD

یک لایه نازک از مواد کریستال مایع بین دو الکترود روی لایه‌های شیشه‌ای با دو قطبش در هر طرف قرار گرفته است تا یک صفحه LCD را تشکیل دهد. همگرایی امواج نور با قطبیت خاص می توانند از طریق یک فیلتر نوری عبور کنند، در حالی که سایر امواج نور قطبی مسدود شده اند. ITO یا اکسید قلع ایندیم، پرمصرف ترین ماده است زیرا الکترودها باید شفاف باشند.

از آنجایی که LCD ها به تنهایی نمی توانند نور تولید کنند، نور پس زمینه معمولاً در پشت LCD ها نصب می شود تا آنها را در مناطق کم نور قابل مشاهده کنند. لامپ های فلورسنت کاتد سرد یا دیودهای ساطع نور دو منبع احتمالی نور پس زمینه هستند. مورد دوم معمولاً در LCD ها رایج تر است. البته اگر دوست دارید صفحه نمایش رنگی داشته باشید، یک لایه فیلتر رنگی را می توان به یک سلول LCD تبدیل کرد. رنگ های قرمز، سبز و آبی فیلتر رنگ را تشکیل می دهند. به طور کلی، قابلیت تعدیل نور کریستال های مایع چیزی است که این نمایشگر را به حرکت در می آورد. می توان از آن در هر نوع دستگاه الکترونیکی با باتری استفاده کرد زیرا مصرف انرژی آن حداقل است.نمایشگر LCD

بردهای الکترونیکی دستگاه هایی مانند لپ تاپ، کامپیوتر و ماشین حساب اغلب از LCD استفاده می کنند. گروهی از اجزای کوچک به نام پیکسل یک نمایشگر کریستال مایع را تشکیل می دهند. برای کار بهینه با بردهای الکترونیکی، انواع مختلفی از LCD ساخته شده است. امکان بهینه سازی نمایشگر برای هزینه، محدوده دما، زاویه دید ایده آل، نسبت کنتراست، بازتولید رنگ و موارد دیگر وجود دارد. انواع نمایشگر الکترونیکی LCD به شرح زیر است:

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک؟ LCD گرافیکی

ال سی دی گرافیکی بردهای الکترونیکی در رزولوشن های مختلف ساخته شده اند و به طور خاص برای نمایش رنگ های RGB (قرمز، سبز و آبی) در نظر گرفته شده اند. اکثر کاربردهای این نوع صفحه نمایش ها در زمینه های صوتی و تصویری، کارت خوان و تجهیزات پزشکی است.

LCD گرافیکی

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک : ال سی دی های کاراکتری

ال سی دی های کاراکتری به طور خاص برای نشان دادن کاراکترها استفاده می شوند و شبیه نمونه قبلی هستند زیرا از همان رنگ های اصلی برای پس زمینه استفاده می کنند. این نمونه زوایای دید متنوعی دارد، از زبان های جهانی پشتیبانی می کند و شامل فونت هایی به زبان های انگلیسی، عربی، ژاپنی، روسی و سایر زبان ها می باشد.

ال سی دی های کاراکتری

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک: ال سی دی TFT

نوع دیگری از صفحه نمایش LCD که از فناوری ترانزیستور فیلم نازک استفاده می کند، صفحه نمایش TFT LCD است. آدرس پذیری، کنتراست و کیفیت تصویر همگی با این نمایشگر بهبود می یابند. ترانزیستور چیست؟ ترانزیستور لایه نازک یا به اختصار TFT، پرکاربردترین فناوری نمایشگر الکترونیکی است که امروزه در دسترس است. این در بسیاری از بخش ها و برنامه های مصرف کننده مانند رایانه ها، تبلت ها، تلویزیون ها و تلفن های همراه استفاده می شود. هم در پزشکی و هم در خودرو کاربرد دارد.

ال سی دی TFT

مزایای نمایشگر LCD

از مزایای عالی نمایشگرهای LCD می توان به نازکی، وزن سبک و مصرف انرژی کم آنها اشاره کرد. در حال حاضر، فناوری های LCD بر بازار نمایشگر بردهای الکترونیکی حاکم است. اندازه ایده آل LCD ها مزیت اصلی آن است.

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک: LED

دیودهای ساطع کننده نور در نمایشگرهای ال ای دی، نوعی نمایشگر که در تابلوهای برق یافت می شود، استفاده می شود. خرید دیود ساطع نور همان چیزی است که LED مخفف آن است. از آنجایی که ال‌ای‌دی‌ها مانند لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌تر، با گرم کردن رشته‌های فلزی نور تولید نمی‌کنند، به نوری که از خود ساطع می‌کنند «نور سرد» می‌گویند. با این حال، هنگامی که دیود از میان دو نیمه هادی سیلیکونی که به طور خاص پوشش داده شده اند عبور می کند، نور آزاد می شود. یکی از کم مصرف ترین روش های تولید نور همین روش است.

یک نمایشگر LED اغلب در پلاستیک شفاف ساخته می شود و کاملاً از مواد جامد بدون هیچ قطعه متحرک ساخته می شود. دوام عالی را تضمین می کند. یک ال ای دی در هنگام کار گرمای بسیار کمی تولید می کند. در نتیجه موضوع خنک سازی قطعات الکترونیکی کمتر می شود.

اولگ لوسف، مخترع روسی، اولین LED را در سال 1927 اختراع کرد. برای مدت طولانی، تنها LED هایی که می توانستند ساخته شوند مادون قرمز و زرد بودند. رادیوهای ساعت و کنترل از راه دور تنها دو نمونه از دستگاه هایی هستند که از این دیودها استفاده می کنند. یک دانشمند ژاپنی به نام شوجی ناکامورا در سال 1994 موفق به ایجاد یک LED آبی موثر شد. انقلاب LED در فناوری های روشنایی و نمایشگر با معرفی LED های سفید و سبز آغاز شد که به سرعت به دنبال آن انجام شد.

بسیاری از ال ای دی ها که نزدیک به هم قرار گرفته اند یک صفحه نمایش ال ای دی را تشکیل می دهند. دیودها با هم کار می کنند تا با تغییر روشنایی هر LED به صورت جداگانه تصویری را روی نمایشگر ایجاد کنند. مفاهیم ترکیب رنگ افزودنی برای تولید یک تصویر رنگی پر جنب و جوش به کار می رود که به موجب آن رنگ های جدید ایجاد می شوند

مفاهیم ترکیب رنگ افزودنی، که نور را در بسیاری از رنگ ها ترکیب می کند تا رنگ های جدید ایجاد کند، برای ایجاد یک تصویر رنگی پر جنب و جوش استفاده می شود. ال ای دی های قرمز، سبز و آبی که در یک چیدمان قرار گرفته اند یک نمایشگر LED را تشکیل می دهند. یک پیکسل با ترکیب این سه رنگ ایجاد می شود. قدرت دیودها را می توان برای ایجاد رنگ های فراوان تنظیم کرد. مجموعه ای از پیکسل های رنگارنگ در پنل LED به عنوان یک تصویر از یک زاویه دید خاص ظاهر می شود. محبوب ترین گجت ها برای نشان دادن وضعیت پین میکروکنترلر روی بردهای مدار چاپی نمایشگرهای LED هستند. معمولاً تایمرها، ورودی‌ها و آلارم‌ها توسط این دستگاه‌های نمایشگر نشان داده می‌شوند.

همه فناوری ها محدودیت هایی دارند. این موضوع در مورد انواع نمایشگر الکترونیکی LED نیز صدق می کند که دارای اشکالاتی هستند. این نمایشگرها به دلیل حساس بودن به افزایش ولتاژ و در برخی موارد اتلاف حرارت قابل توجهی از قدرت پایینی برخوردار هستند.

انواع نمایشگر الکترونیکی از نظر مقایسه و کاربرد

انواع نمایشگر الکترونیکی از نظر مقایسه و کاربرد: OLED

برای دیود ساطع نور ارگانیک، از OLED استفاده کنید. هنگامی که الکتریسیته از طریق بردهای مدار چاپی حاوی مواد آلی جریان می یابد، آنها نور تولید می کنند، که این نوع صفحه نمایش به این ترتیب ساخته می شود. هر پیکسل در این نوع نمایشگر به لطف عناصر شب تاب فعال، نور ساطع می کند.

OLED ها ساده تر، نازک تر و کارآمدتر از LCD هستند زیرا به فیلتر یا نور پس زمینه نیاز ندارند. در واقع می توان آنها را انعطاف پذیر یا حتی چرخشی ساخت. عنصر اصلی این نمایشگرها امیتر OLED است که اساساً مبتنی بر کربن است

امیتر OLED که اساساً یک ماده آلی بر پایه کربن است و در هنگام اعمال برق نور تولید می کند، جزء اصلی این نمایشگرها است. یک لایه تابشی بین یک آند که الکترون ها را حذف می کند و یک کاتد که آنها را تزریق می کند قرار دارد. این ساختار اساسی یک OLED است. نمایشگرهای OLED با کاراکتر و نمایشگرهای OLED گرافیکی دو دسته دیگر هستند که این نوع نمایشگرهای برد به آنها تقسیم می شوند.

نمایشگر QLED

معایب نمایشگر OLED

برای آشنایی با نمایشگرهای مختلف، معرفی انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک ضروری است. یکی دیگر از انواع نمایشگر الکترونیکی نمایشگر OLED است که خالی از اشکال نیستند. این نمایشگرها خطر سوختگی دائمی را دارند و تصاویری کم نور دارند. این صفحه نمایش نسبت به سایرین قیمت بیشتری دارد و در صورت از بین رفتن کامل هیچ راهی برای تعویض یا تعمیر آن وجود ندارد.

انواع نمایشگر های کاربردی در برد الکترونیک: QLED

دیود ساطع نور کوانتومی به عنوان QLED شناخته می شود. سامسونگ تولید کننده صفحه نمایش های QLED است که در محدوده الکتریکی تلویزیون های اخیر قرار می گیرد. QLED ها هنوز به عنوان LCD طبقه بندی می شوند زیرا عملکرد آنها مشابه LCD ها است. در مقایسه با LCD های معمولی، QLED ها با افزودن لایه ای از فیلم نقطه کوانتومی به LCD، رنگ و روشنایی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشند. ذرات نیمه هادی کریستالی کوچک فیلم نقطه کوانتومی را تشکیل می دهند که دارای خروجی رنگ قابل کنترل است.

مزایای صفحه نمایش QLED

QLED ها روشنایی به مراتب بالاتری دارند و در برابر سوختن مقاوم هستند.

صفحه نمایش QLED

معایب تکنولوژی QLED

استفاده از این نوع نمایشگر معایبی دارد از جمله رنگ مشکی مات و کنتراست کم در مقایسه با OLED.

ممنون که تا پایان این بخش همراه ما بودید.

در پایان می توانید برای خرید قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود اعم از انواع سلف؛ انواع ترانزیستورهای قدرت و… را از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران مثل رسام تهیه کنید. برای کسب اطلاع بیشتر درخصوص نحوه سفارش قطعات الکترونیکی از خارج نیز وارد لینک شوید. 

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “با انواع نمایشگر الکترونیکی بیشتر آشنا شوید

  1. کامران شایگان گفت:

    سلام و وقت بخیر
    میخاستم بدونم از نظر قیمت نمایشگر های OLED صرفه اقتصادی بهتری نسبت به سایر نمایشگر ها دارند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *