مقالات

خازن الکترولیتی چیست؟!

خازن الکترولیتی چیست

tel:09121006436

در پاسخ به سوال خازن الکترولیتی چیست می توان گفت که نوعی خازن است که از مایع رسانای یونیزه شده در آن استفاده شده و بیشترین میزان ذخیره برق را نسبت به خازن‌های دیگر دارد. این نوع خازن‌ها معمولا در رنج میکرو فاراد هستند. خازن‌های الکترولیتی همان خازن‌های ثابت هستند، اما اندازه و ظرفیت‌شان از خازن‌های ثابت بزرگ‌تر است. نام دیگر این خازن‌ها، شیمیایی است. علت نامیدن آنها به این نوع نام این است که دی الکترولیت این خازن‌ها را به نوعی مواد شیمیایی آغشته می‌کنند که در عمل، حالت یک کاتالیزور را دارند و باعث بالا رفتن ظرفیت خازن می‌شوند.

برخلاف خازن‌های عدسی، این خازن‌ها دارای قطب یا پایه‌های مثبت و منفی هستند. روی بدنه خازن کنار پایه منفی، علامت ـ نوشته شده است. مقدار واقعی ظرفیت و ولتاژ واقعی تحمل آنها هم روی بدنه نوشته شده است. انواع خازن‌ الکترولیتی در دو نوع آلومینیومی و تانتالیومی ساخته می‌شوند.

شاید برای شما جالب باشد: آشنایی با نام قطعات الکترونیکی و انواع آن

خازن‌های الکترولیتی آلومینیومی

عملکرد خازن‌ الکترولیتی آلومینیومی در خیلی از وسایل مثل منبع تغذیه، مادربرد کامپیوتر و لوازم خانگی یافت می‌شود. به‌دلیل این‌که این خازن‌ها پلاریزه هستند فقط می‌توانند در مدارهای DC استفاده شوند.

خازن‌های الکترولیتی تانتالیومی

خازن تانتالیومی یک خازن الکترولیتی است که شامل یک پالت از جنس فلز تانتال به عنوان آند است که با یک لایه اکسید به عنوان عایق پوشانده شده است و نقش دی الکترولیت را دارد. لازم به ذکر است این خازن به‌وسیله مایع یا جامد الکترولیت به عنوان کاتد پوشانده شده است. به خاطر این‌که لایه دی الکتریک در این خازن‌ها بسیار نازک است و ضریب گذردهی بالایی دارد ظرفیت خازن تانتالیومی ظرفیت خیلی بالایی نسبت به حجم خازن دارد.

همچنین مطالعه کنید:

قطعات الکترونیکی چیست؟

عملکرد خازن‌ الکترولیتی

 

 مزایای خازن تانتالیومی نسبت به نوع آلمینیومی

  • ابعاد کوچک‌تر
  • جریان نشتی کم‌تر
  • عمر کارکرد طولانی

معایب خازن تانتالیومی نسبت به آلمینیومی

  • خازن‌های تانتالیومی گرانتر هستند.
  • نسبت به افزایش ولتاژ اعمال شده در مقابل ولتاژ مجاز آن، هم‌چنین معکوس شدن پلاریته حساس‌ترند.
  • قابلیت تحمل جریان‌های شارژ و دشارژ زیاد را ندارند.
  • خازن‌های تانتالیومی دارای محدودیت ظرفیت هستند حداکثر تا 330 میکرو فاراد ساخته می‌شوند.

با اجزای برد الکترونیکی آشنا شوید.

 ساختار خازن الکترولیتی

 ساختار خازن الکترولیتی

اگر می خواهید بدانید که ساختار خازن الکترولیتی چیست و چگونه است این بخش را با دقت بخوانید. صفحات خازن الکترولیتی از ورقه‌ی آلمینیومی رسانا ساخته شده‌اند، در نتیجه می‌توانند بسیار نازک ساخته شوند و انعطاف‌پذیر باشند به‌طوری که می‌توانند به آسانی در پایان فرایند تولید بسته‌بندی شوند.

این دوصفحه یا ورقه کمی با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از آنها با یک لایه اکسید پوشانده شده است، و یک کاغذ که در مایع الکترولیت خیس شده در فضای بین آن‌ها قرار می‌گیرد. ورقه‌ای‌که با لایه‌ی اکسید پوشانده شده است قطب مثبت است. ضخامت غشای نازک لایه‌ی اکسید به کار رفته در قطب مثبت خازن الکترولیتی بر مبنای ولتاژ کاری قابل تحمل مورد نیاز، انتخاب می‌شود. ورقه دوم به عنوان قطب منفی عمل می‌کند گرچه به طور طبیعی دارای یک لایه اکسید است که البته بسیار نازک‌تر است.

اندازه‌گیری ولتاژ خازن یا مولتی‌متر

برای اندازه‌گیری ولتاژ دو سر خازن، باید خازن با بارهای الکتریکی پر شود بنابراین مدار باید روشن باشد و ولتاژ به خازن برسد. پس سلکتور مولتی متر را روی ولتاژ DC قرار دهید و پروب قرمز را به قطب مثبت خازن وپروب مشکی را به قطب منفی خازن متصل کنید، بعد عدد مولتی‌متر را بخوانید.

برای اطلاعات بیشتر: نماد ترایاک

کاربرد خازن الکترولیتی چیست؟

در پاسخ به سوال کاربرد خازن الکترولیتی چیست باید گفت کاربردهای زیادی برای خازن های الکترولیتی وجود دارد که نیاز به تلرانس پایین و پلاریزه AC ندارند اما مقادیر ظرفیت خازنی بالایی نیاز دارند. این خازن‌ها معمولا به عنوان قطعات فیلترینگ در منبع تغذیه‌ها برای کاهش ولتاژ ریپل استفاه می‌شوند. وقتی از خازن‌ها در منبع تغذیه سوئیچینگ استفاده می‌شود اغلب عمر منبع تغذیه را محدود می‌کنند برای همین این کاربرد، از خازن‌های باکیفیت بسیار بالا استفاده می‌شود.

در خصوص عملکرد خازن الکترولیتی آن‌ها هم‌چنین ممکن است در ورودی و خروجی‌ها به عنوان فیلتر کننده حد پایین استفاده شوند البته اگر سیگنال موجود یک سیگنال  DC با سهم ضعیف باشد. هرچند خازن‌های الکترولیتی برای دامنه های بزرگ و فرکانس های بالا خوب عمل نمی‌کنند و دلیل آن هم پراکندگی پاور در مقاومت های انتهایی به نام مقاومت سری معادل می‌باشد. چنین شرایطی خازن‌هایی با  مقاومت سری معادل پایین باید برای کاهش تلفات و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد استفاده می‌شوند. کار کردن با انواع مقاوت ها نیازمند دانش خواندن مقاومت است؛ بنابراین اگر اطلاعی از آن ندارید به این مطلب مراجعه کنید.

شاید برایتان جالب باشد:

سفارش قطعات الکترونیکی از خارج

کاربرد خازن الکترولیتی چیست؟

 

تست خازن الکترولیتی

تست سلامت فیزیکی : این تست ساده ترین نوع تست خازن الکترولیتی است. برای این کار خازن را با دقت نگاه کنید . خازن معیوب مقداری باد می‌کند و چار ترکیدگی می‌شود در بعضی مواقع قسمت پایین خازن باد می‌کند.

تست ظرفیت خازن : اگر خازن‌سنج دارید می‌توانید یک پایه را روی برد جدا کنید. چند ثانیه دو پایه خازن را اتصال کوتاه کنید  تا از داشتن جریه داخل خازن مطمئن شوید. سپس پرامپ‌های خازن‌سنج را روی پایه‌های خازن قرار دهید با توجه به قطبیت بعد از چند ثانیه خازن‌سنج عددی را به شما نشان می‌دهد. نباید این عدد بیش از 4 عدد بیش‌تر یا کم‌تر از مقدار روی خازن باشد اگر بیش از 4 عدد اختلاف دیده شده یعنی خازن معیوب است.

تست‌خازن با بیزر مولتی متر:  بعضی وقت‌ها وسط الکترودهای خازن‌ سوخته و از بین می‌رود که در اصطلاح به آن اتصال کوتاه گفته می‌شود. مولتی متر را روی حالت بوق قرار دهید، اگر خازن ‌سالم باشد باید صدای بوق شنیده و پس ازچند ثانیه قطع شود اگر بوق ممتد ادامه دار شنیده شود یعنی خازن‌ خراب است توجه داشته باشید که این تست هم موافق قطبیت‌ خازن و هم مخالف آن باید صورت بگیرد و در هیچ کدام نباید صدای بوق ممتد ادامه دار شنیده شود.

تست‌خازن با بوق مولتی متر:  این تست هم دقیقا مشابه تست بالا است با این تفاوت که اگر بعد از تست اصلا صدای بوق شنیده نشود باز هم دلیل بر خرابی‌ خازن است این تست را هم روی دو حالت قطبیت موافق و مخالف انجام دهید از یک طرف هم صدای بوق کوتاه که بعد قطع شود شنیده نشود یعنی خازن سوخته است.

تست خازن الکترولیتی

 

سایر روش های تست خازن

تست‌خازن شارژ و دشارژ:  یک خازن سالم باید هم به خوبی شارژ، و هم به خوبی تخلیه شود هر کدام از این این دو مشکل داشته باشد یعنی‌ خازن معیوب است. مولتی‌متر را روی حالت بیزر یا بوق قرار دهید با قطبیت درست روی‌ خازن قرار دهید زمانی که خازن ‌شارژ می‌شود بوق ممتد زده و بعد از پایان شارژ صدا قطع می‌شود. سپس مولتی‌متر را روی اندازه‌گیری ولتاژ DC   قرار داده و با رعایت قطبیت روی خازن قرار دهید و باید  ولتاژ به آرامی کم شده و صفر شود. اگر ولتاژ نداشته باشید یا سریع صفر شود نشان می‌دهد خازن خراب است .

تست‌خازن با باطری و لامپ: خازن‌ را به وسیله یک باتری کتابی شارژ کنید سپس یک لامپ به خازن ‌وصل کنید اگر خازن‌ سالم باشد باید ابتدا لامپ را پرنور روشن کرده و سپس به مرور نور لامپ کم شده و کاملا خاموش شود. اگر لامپ اصلا روشن نشود و یا بعد از روشن شدن سریع خاموش شود دلیل بر خراب بودن‌خازن است.

ممنون از اینکه تا پایان این مقاله با موضوع خازن الکترولیتی چیست با ما همراه بودید.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

کلیک کنید.!

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “خازن الکترولیتی چیست؟!

  1. هارونی گفت:

    خسته نباشید
    ارسال محصولاتتون چند روزه است ؟
    اگه ساکن تهران باشیم سریعتر میره دستمون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *