مقالات

راه اندازی برد چهار هسته ای چگونه است؟

راه اندازی برد چهار هسته ای

اگر برای اولین بار است که قصد راه اندازی برد چهار هسته ای را دارید به شما تبریک می گوییم که این قدم بزرگ را برداشته اید. ما نیز برای همراهی شما در این مسیر این آموزش را برایتان فراهم ساخته ایم. تنها کاری که برای راه اندازی این برد نیاز است انجام دهید دنبال کردن این مقاله و انجام دادن دستورات آن می باشد.

این کار بسیار ساده است. در زمان کوتاهی می توانید به یک متخصص حرفه ای در این زمینه تبدیل شوید.

انواع مختلف راه اندازی برد چهار هسته ای؟

بردهای چهار هسته ای انواع مختلفی دارند که در ادامه نحوه راه اندازی هر کدام از آنها به تفکیک توضیح داده شده است.

بیشتر بدانید: شناخت قطعات الکترونیکی روی برد

برای راه اندازی برد چهار هسته ای Orange Pi 2G-IoT چه مراحلی باید طی شود؟

برای راه اندازی برد چهار هسته ای Orange Pi 2G-IoT لازم است ابتدا برای خرید برد چهار هسته ای Orange Pi 2G-IoT به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

پس از خرید سیستم عامل چه کاری باید انجام داد؟

پس از خرید برد و خرید قطعات الکترونیکی مورد نیاز جهت راه اندازی آن لازم است از سیستم عامل مناسبی استفاده نمایید. برای انجام این کار به سایت رسمی orangepi باید مراجعه کنید که لینک آن در ادامه ارائه شده است:

http://www.orangepi.org/

سپس از منوی بالای سایت روی گزینه Service & Download کلیک کنید.

راه اندازی برد چهار هسته ای

از منوی کشویی باز گزینه download را انتخاب نمایید تا به صفحه دانلود هدایت شوید.

راه اندازی برد چهار هسته ای

در صفحه جدید باز شده برد مورد نظرتان را بیابید و روی آن دوبار کلیک کنید. این مراحل را می توانید برای راه اندازی برد  Orange Pi Zer، برد چهار هسته ای  Orange Pi Liteیا راه اندازی هر نوع برد چهار هسته ای اورنج پای دیگر نیز انجام دهید. زیرا مراحل راه اندازی تمامی این بردها مشابه یکدیگر است. با این حال برای هر برد ملزومات نصب و یا سیستم عامل می تواند با دیگری متفاوت باشد.

برد چهار هسته ای Orange Pi Lite

در این بخش بسته به اینکه قصد دارید روی چه نوع سیستم عاملی برد را نصب کنید لازم است یکی از گزینه ها را انتخاب نمایید. این برد را می توان روی اندروید، دبیان، اوبونتو و لینوکس نصب و راه اندازی نمود. به عنوان مثال، می توان از ubuntu image استفاده نمود.

پس از کلیک روی ubuntu image کمی منتظر بمانید تا دانلود به اتمام برسد. سپس از برنامه SDFormater  استفاده نمایید.

اولین باری که برای راه اندازی Orange Pi IOT از orange Pi استفاده می کنید لازم است حداقل چند مورد از قطعات زیر را در اختیار داشته باشید:

ملزومات آیتم
TF CARD 8 گیگ
Power Adapter

 

حداقل 5V/2A
کیبورد و ماوس هر نوع کیبورد و ماوسی را می توان به کار برد
کابل TTL to USB قابلیت پشتیبانی از دیباگ
کابل صدا (اختیاری) 3.5 میلیمتر
SD Card (اختیاری) 2 گیگ

آماده سازی TF Card

برای راه اندازی برد چهار هسته ای  Orange Pi 2G-IoTیا برد چهار هسته ای اورنج پای دیگر ابتدا باید سیستم عامل مورد نظر خود را روی کارت TF نصب نمایید. در حال حاضر این برد قابلیت پشتیبانی بوت از طریق کارت TF و  با توزیع اندروید و لینوکس را دارد.

رایت فایل image  در کارت SD از طریق ویندوز

کارت TF را به کامپیوتر خود وصل کنید. ظرفیت کارت باید بیشتر از فایل Image مربوط به سیستم عاملی باشد که قصد دارید از آن استفاده کنید. معمولا به ظرفیت 8 گیگابایت یا بیشتر نیاز خواهید داشت. فایل TF Card را باید به وسیله برنامه TF Formatter فرمت کنید. می توانید از طریق آدرس زیر این فایل را دریافت نمایید.

https://www.sdcard.org/downloads/formatter/sd-memory-card-formatter-for-windows-download/

سپس فایل را از حالت فشرده خارج نموده و آن را نصب کنید. پس از اجرای برنامه در قسمت تنظیمات گزینه “نوع  فرمت” را روی حالت فرمت سریع ” quick formatting” تنظیم نمایید. “Format Size Adjustment” را نیز روی حالت “on” قرار دهید. سپس روی دکمه ” فرمت” کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات به پایان برسد.

مطمئن شوید کدهایی که در TF Card درج می کنید مطابق با برد انتخابی شما باشد. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی راه اندازی برد  Orange Pi Zerرا دارید باید کدهایی را در TF Card قرار داده باشید که مخصوص راه اندازی برد  Orange Pi Zerباشد. برای سایر بردها نیز چنین است. برای کدهای مربوط به ، برد چهار هسته ای  Orange Pi Lite، راه اندازی Orange Pi IOT یا هر برد دیگر باید از طریق سایت اورنج پای اقدام نمایید.

پس از دانلود فایل های image مربوط به سیستم عامل از سایت orangepi.org برای رایت سیستم عامل روی کارت باید از برنامه برنامه Win32 Disk imager استفاده نمایید. فایل ubuntu دانلود شده در مرحله قبل را انتخاب و به کمک Win 32 Disk Imager روی مموری بریزید.

برد چهار هسته ای Orange Pi Liteیا

برای انجام این کار مسیر فایلی که از حالت فشرده خارج نموده اید را انتخاب کنید و در پنجره برنامه Win 32 Disk Imager وارد نمایید. سپس روی دکمه write کلیک کنید تا از فایل ها در کارت TF رایت کند. بعد از اتمام رایت روی دکمه Exit کلیک کنید تا پنجره بسته شود.

درباره انواع قطعات الکترونیکی بخوانید.

رایت فایل image  در کارت SD از طریق لینوکس

کاربران لینوکس در مقایسه با کاربران ویندوز راحت تر می توانند عملیات راه اندازی Orange Pi IOT را انجام دهند و نیازی به نصب و راه اندازی نرم افزارهای مختلف برای فرمت یا رایت ندارند. اگر سیستم عامل شما نیز لینوکس می باشد کافیست فایل image سیستم عامل خود را دانلود نموده و سپس برای فرمت TF Card دستور fdisk –l را در خط فرمان لینوکس اجرا نمایید تا فرمت شود.

برای حذف نصب تمامی پارتیشن ها دستور umount /dev/sdxx را اجرا کنید. سپس دستور fdisk /dev/sdx را اجرا نمایید. از director هم می توان برای حذف تمام پارتیشن های کارت TF و سپس دستور n را به کار ببرید تا یک پارتیشن جدید اضافه شود. در نهایت از wcommand برای ذخیره تغییرات و خروج استفاده نمایید.

هنگام راه اندازی برد چهار هسته ای ، از دستور mkfs.vfat /dev/sdx1 را اجرا کنید تا پارتیشن TF card مرحله آخر را به فرم FAT32 فرمت کنید. البته می توان این مرحله را نادیده گرفت و انجام نداد زیرا در لینوکس TF Card به صورت خودکار فرمت می شود.

برد چهار هسته ای اورنج پای

پس از رایت کدها در TF Card آن را در اسلات TF برد قرار دهید. صفحه کلید یا ماوس را به پورت USB و آنت وای فای و آنتن پهنای باند را هم وصل نمایید.

برد چهار هسته ای اورنج پای

سپس LCD و دوربین را متصل کنید.

کابل TTL را به برد آداپتور وصل کنید. دقت کنید هنگام راه اندازی  برد چهار هسته ای  Orange Pi Lite یا 2G-IoT، اندروید و لینوکس از نرخ Baud متفاوتی استفاده می کنند. بنابراین لازم است قسمت نرخ Baud به دقت تنظیم شود. نرم baud برای اندروید 921600 و نرخ لینوکس 921600 است. برای اتصال Serial Port به USB از کابل TTL استفاده می شود.

راه اندازی برد چهار هسته ای Orange Pi Lite

این شارژر برق در سمت راست برای اتصال آداپتور برق بیشتر از 2A و 5 ولت به کار می رود.

توجه: برای راه اندازی برد چهار هسته ای از شارژر تلفن همراهی که قدرت کمتری دارد به هیچ عنوان استفاده نکنید. زیرا این شارژرها برای بیشتر از 2 آمپر مناسب نیستند. حتی اگر علامت “5V/2A” داشته باشند و بخواهید برای قطعات برد موبایل به کار ببرید.

در صورتی که این مراحل به دقت انجام شده باشد برد شما در عرض چند دقیقه راه اندازی می شود و روی مانیتور یا انواع نمایشگر الکترونیکی کدهای مربوط به راه اندازی آن نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که این کار ممکن است طول بکشد.

ممکن است این مطلب برای شما مفید باشد: کاربرد ترایاک

جمع بندی

در این پست سعی کردیم تمامی مراحل را آموزش دهیم. امیدواریم که این آموزش برایتان مفید واقع شده باشد. شما می توانید این روند را برای سایر بردهای الکترونیکی مثل راه اندازی برد Orange Pi Zer نیز تکرار نمایید. به خاطر داشته باشید که اولین قدم برای نصب برد خرید برد با کیفیت بالاست. برای انجام این کار سعی کنید از فروشگاه ها و شرکت واردات قطعات الکترونیکی معتبر خریداری نمایید. تا برای مراحل بعدی با مشکل مواجه نشوید. رسام یکی از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران است که می توانید قطعات الکترونیکی موردنیاز خود اعم از انواع ترانزیستور؛ انواع سلف و… را از آن تهیه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “راه اندازی برد چهار هسته ای چگونه است؟

  1. سعید حبیبی گفت:

    سلام و خدا قوت
    خیلی ممنون هم اطلاعات کامل و دقیق بود و هم به زبان ساده بیان شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *