مقالات

ترمیستور چیست؟

کاربرد ترمیستور چیست

tel:09121006436

تشخیص دمای محیط و یا دمای داخلی برد‌های الکترونیکی در انواع وسایل توسط یکی از قطعات برد الکترونیکی به نام ترمیستور انجام می‌شود. اما ترمیستور چیست؟ ترمیستور قطعه الکترونیکی است که از اکسید آهن و ذرات سرب ساخته می‌شود. این ذرات داخل یک محفظه‌ی سرامیکی قرار دارند. در واقع ترمیستور از خانواده‌ی مقاومت‌های الکترونیکی است که با تشخیص دما عکس‌العمل نشان می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش یا افزایش جریان داخل برد شود. این عملکرد ترمیستور برای یک مقاومت معمولی بعنوان یک ضعف یا نقص به شمار می‌رود در حالی که برای یک قطعه مانند ترمیستور که مقاومت به حساب می‌آید این عملکرد یک ویژگی است. اگر قصد دارید با انواع ترمیستور و ویژگی‌های آن آشنا شوید با این مقاله‌ رسام همراه باشید تا به بررسی ترمیستور به طور دقیق‌تر بپردازیم. برای کار با مقاومت ها لازم است تا نحوه خواندن مقاومت را یاد داشته باشید.

انواع ترمیستور

انواع ترمیستور‌ها را می‌توان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد و در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم که ترمیستور در واقع یک نوع مقاومت الکتریکی می‌باشد. سه نوع رایج ترمیستور‌ها شامل:

  1. ترمیستور مهره‌ای
  2. ترمیستور دیسکی
  3. ترمیستور شیشه‌ای

همچنین عملکرد ترمیستور دارای دو حالت مختلف است. ترمیستور‌های NTC و ترمیستور PTC دو نوع متفاوت آن از نظر عملکرد هستند.

شاید برا شما جالب باشد: آشنایی با نام قطعات الکترونیکی با عکس

انواع ترمیستور

1.      ترمیستور NTC

این ترمیستور از نوع مقاومت‌هایی است که در برابر حرارت عکس‌العمل کاهشی از خود نشان می‌دهد. NTC نیز در واژه به همین معنی می‌باشد. این نوع ترمیستور تا دمای 20 درجه‌ی سانتی‌ گراد بدون تغییر عمل می‌کند اما بیش از آن موجب تغییر حالت در آن خواهد شد. مواد سازنده‌ی آنها بیشتر از فلزات نیمه هادی می‌باشد.

2.      ترمیستور PTC

نقطه‌ی مقابل ترمیستور NTC نوع PTC آن می‌باشد که ضریب حرارتی مثبت ایجاد می‌کند. انواع ترمیستور با انواع فلزات تولید می‌شود که متداول ترین آنها پلاتین می‌باشد. البته پلاتین یک فلز متوسط برای استفاده در دمای نرمال است. برای حساس تر کردن PTC از مس و در دماهای بالای 400 درجه از نیکل در ساخت آنها استفاده می‌کنند. این نوع ترمیستور عملکرد خطی ندارد و برای جلوگیری از خطای آن در مدار برد الکترونیکی از مدار تقسیم ولتاژ هم استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر: نماد ترایاک

عملکرد ترمیستور

عملکرد ترمیستور چگونه است؟

در ادامه به زبانی ساده توضیح خواهیم داد که عملکر ترمیستور چیست؟ همانطور که گفتیم این قطعه نوعی مقاومت است، عملکرد ترمیستور نیز با وجود اینکه به شرایط دمایی بستگی دارد اما مانند یک مقاومت خواهد بود. یعنی در حالت عادی دما با مقاومتی که برای آن در نظر گرفته شده است، باعث کاهش ولتاژ جریان می‌شود اما با تغییر دما مقدار آن نیز متغیر خواهد بود. همچنین محدودیت ترمیستور در عکس العمل نسبت به دما دارای یک حداقل و حداکثر می‌باشد که اگر کمتر از آن حد باشد قطعه در حالت عادی عمل می‌کند و اگر دما بالاتر از حداکثر توان آن باشد مقاومت خود را از یک حدی بالاتر یا پایینتر نخواهد برد. حداقل میزان دما ۲۵ درجه و حداکثر آن ۱۰۰ درجه‌ی سانتیگراد می‌باشد.

برای خرید قطعات الکترونیکی سفارش خود را تنها به بهترین شرکت های الکترونیکی ایران ارائه دهید تا از اصالت آن مطمئن باشید.

اندازه گیری دما با ترمیستور

ترمیستور‌ها خاصیت این را دارند که با تغییر دما مقاومت را بالاتر یا پایینتر بیاورند. از آنجایی که آنها را بر اساس میزان مقاومت و تحمل دما تولید می‌کنند؛ می‌توان با اندازه گیری جریان ثابت و تغییر میزان این جریان در دمای بالاتر میزان دمای موجود را محاسبه کرد. اما این کاربرد ترمیستور چندان قابل اعتماد نیست زیرا تغییر دما بر اثر عبور جریان در مدار نیز موجب تغییر در میزان مقاومت آن می‌شود که در نهایت برای اندازه گیری دقیق دما باید میزان دمای برد را نیز از آن جدا نمود.

مقابله با جریان‌های هجومی

همانطور که می‌دانیم افزایش ناگهانی جریان در برد‌های الکترونیکی باعث بالا رفتن حرارت در داخل آن می‌شود. وجود یک ترمیستور با مقاومت کاهشی می‌تواند تغییر دما در اثر افزایش جریان ناگهانی شناسایی کنند و با کاهش مقاومت خود این جریان را کنترل می‌کنند. این ویژگی به دلیل اینکه ترمیستور جزو قطعات پسیو است در آن وجود دارد. قطعات پسیو مانند این نوع مقاومت‌ها به محرکه‌ی خارجی برای فعالیت احتیاج ندارند و با دادن جریان به سرعت خروجی می‌دهند. از دیگر مشخصات پسیو بودن آن می‌توان به تعداد پایه‌ی آن که معمولا د پایه است اشاره کرد.

ترمیستور

تفاوت ترمیستور و مقاومت RTD

مقاومت‌های RTD نیز مانند ترمیستور‌ها با تغییر دما واکنش نشان می‌دهند و کاربرد مشابهی دارند، تفاوت آن‌ها از نظر ساختار در این است که ساختار ترمیستور از سرامیک یا پلیمر است در حالی که مقاومت RTD تماما از جنس فلز می‌باشد. اما می‌توان ترمیستور‌ها را گزینه‌ی بهتری برای استفاده به شمار آورد.

سرعت پاسخگویی ترمیستور‌ها بالاتر است همچنین در عین سرعت بالا دقت آنها نیز در سطح مناسبی است. علاوه بر  این قیمت پایینتری دارند. اما تفاوت دیگر آنها در محدودیت حرارت است که مقاومت  محدودیتی در این مورد نخواهد داشت که برای صنعت بسیار مناسب است.

ترمیستور چه کاربردی دارد؟

کاربرد ترمیستور‌ها در برد‌های مختلف استفاده می‌شود که مثال نزدیک آنها در لوازم خانگی مانند ماشین‌های لباسشویی و پکیج‌های گرمایشی است. همچنین در آلارم‌های ساختمان و اتفای حریق کاربرد ترمیستور را می‌توان مثال زد. این قطعات همچنین در انواع دیگر نیز به کار گرفته می‌شوند و نه برای تشخیص دما بلکه جهت محافظت از مدار نیز استفاده می‌شود.

کار ترمیستور چیست؟

تا اینجای مقاله اطلاعاتی در مورد ترمیستور چیست؟ کسب کردیم. حال برای پاسخ به این سوال کار ترمیستور چیست؟ باید گفت که ترمیستورها نیمه هادی های حساس به دما هستند که تغییر زیادی در مقاومت در محدوده دمایی نسبتاً کوچک از خود نشان می دهند.دو نوع اصلی ترمیستور وجود دارد، ضریب دمایی مثبت (PTC) و ضریب دمایی منفی (NTC). ترمیستورهای NTC با افزایش دما کاهش مقاومت را نشان می دهند. اینها عمدتاً برای اندازه گیری دما استفاده می شوند.

ترمیستورها مشابه RTD ها هستند، اما به جای فلز از مواد نیمه هادی استفاده می شود. ترمیستورها دستگاه های حالت جامد هستند و حساسیت بالاتری نسبت به RTD ها دارند. برخلاف RTD، مشخصه مقاومت دما در ترمیستور غیر خطی است و نمی توان آن را با یک ضریب تعیین کرد. علاوه بر این، برخلاف RTD ها، مقاومت ترمیستور با افزایش دما کاهش می یابد.

بیشتر بدانید: اسیلوسکوپ چیست؟

کاربرد ترمیستور چیست ؟

ترمیستورها را نمیتوان برای اندازه گیری دماهای بالا در مقایسه با RTD ها استفاده شود. در واقع، حداکثر دمای عملیاتی گاهی اوقات تنها 100 یا 200 درجه سانتیگراد است. تولیدکنندگان معمولا داده های مقاومت دما را در منحنی ها، جداول یا عبارات چند جمله ای ارائه می دهند.

خطی کردن همبستگی مقاومت و دما را می توان با مدارهای آنالوگ یا با استفاده از ماشین حساب دیجیتال انجام داد.

این مقاله را از دست ندید: قطعات الکترونیکی در مشهد

مدار ترمیستور

از نمودار مدار مشخص است که این یک تقسیم کننده ولتاژ ساده است. RMB یک نشانگر مقاومت ثابت (ارائه دهنده) است. RMB و ولتاژ منبع Vs را می توان برای به دست آوردن ولتاژ Vo مورد نیاز در یک محدوده دمایی خاص تنظیم کرد. .

مزایا: تغییر مقاومت زیاد با دما، زمان پاسخ سریع، پایداری خوب، مقاومت بالا بر مشکلات ناشی از مقاومت سرب غلبه می کند. ، مقرون به صرفه و قابل انعطاف است.

معایب: غیر خطی، محدوده دمای عملیاتی محدود، ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد نادرست باشد، نیاز به منبع تغذیه دارد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید: واردات قطعات الکترونیک جاروبرقی

کاربرد ترمیستور چیست ؟

مقاومت های حرارتی به دلیل مزایایی که دارند به راحتی در صنایع مختلفی که کنترل دما مورد نیاز است استفاده می شود. بنابراین باید بدانید که ترمیستورهای PTC و NTC برای جبران دما، اندازه گیری دما، کنترل دما و محدود کردن جریان استفاده می شوند. علاوه بر این به دلیل اندازه کوچک به راحتی در سنسورهای دمایی دماسنج ها و ترموستات های دیجیتالی نصب می شوند. علاوه بر این، آنها در صنعت خودرو برای اندازه گیری دمای مایع خنک کننده و روغن استفاده می شوند. در سوال کاربرد ترمیستور چیست باید اضافه کرد که کاربرد ترمیستور بسیار متنوع است در مدارهای الکترونیکی می توان از آن به عنوان محافظ مدار و قطعه الکترونیکی استفاده کرد. شکل زیر یک مدار الکترونیکی بسیار ساده است که از ترمیستور به عنوان کلید استفاده می کند.

مهمتر از همه، ترموکوپل ها انتخاب مناسبی برای استفاده در لوازم خانگی برای تعیین مقدار مقاومت حرارتی هستند. این محصولات به دلیل افزایش مقدار مقاومت در محافظت از مدارها در برابر گرمای بیش از حد موثر هستند.

لازم به ذکر است که ترمیستورها در باتری های قابل شارژ، تولید برق آنالوگ از تغییرات دمای محیط، کنترل دما در سیستم های کنترل آب و هوا و لوازم خانگی الکتریکی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و یخچال استفاده می شوند. بنابراین تعیین عملکرد این اجزا را می توان راه حلی برای حل مشکل ترمیستور دانست.

کاربرد ترمیستور

سایت فروش قطعات الکترونیکی رسام

شما با آشنایی بیشتر در مورد قطعات مختلف الکترونیکی و مقایسه‌ی آنها با یک دیگر می‌توانید انتخاب درستی را برای استفاده در برد الکترونیکی خود انجام دهید. زمینه‌ی الکترونیک دارای اصطلاحات و مباحث گسترده‌ای است اما سایت رسام با مقالات آموزشی خود به زبان ساده سعی در آشنایی کلی مخاطب با انواع قطعات دارد و برای آن از زبان ساده استفاده می‌کند. شما نیز با مراجعه به این مقالات می‌توانید قبل از خرید با کاربرد و ساختار انواع قطعات الکترونیک آشنا شوید و سپس سفارش خود را به صورت آنلاین و به راحتی انجام دهید.

جمع بندی بحث ترمیستور چیست؟

ترمیستور یک قطعه‌ی پسیو است و همانطور که توضیح دادیم جزو مقاومت‌های الکترونیکی می‌باشد و از قانون اهم پیروی می‌کند. عملکرد آن نیز با تغییر دما تغییر می‌کند و بسته به ساختاری که دارد می‌تواند با افزایش دما مقاومت خود را افزایش یا کاهش دهد.

کاربرد ترمیستور برای محافظت از مدار مناسب بوده و همچنین از آن به منظور اندازه گیری دما در لوازم مختلفی نیز استفاده می‌شود. از طرفی دیگر مقاومت نیز مانند یک ترمیستور سنسور حرارت است اما از نظر ساختار تفاوت دارد و محدودیت آن برای دما کمتر می‌باشد. ممنون از اینکه تا پایان این بخش با موضوع ترمیستور چیست همراه ما بودید.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

کلیک کنید.!

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “ترمیستور چیست؟

  1. جمشیدی گفت:

    سلام
    شما تعداد پایین هم سفارش میگیرین ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *