مقالات

کانکتور چیست؟

کانکتور چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا به شما عزیزان توضیح دهیم که کانکتور چیست. همان گونه که مستحضر هستید یکی از حوزه های مهم در جوامع امروزی، حوزه الکترونیک می باشد. لذا در عرصه امروز بخش اعظمی از تجهیزات موجود در جهان مربوط به الکتریسیته می باشد. مبحث قطعات الکتریکی بسیار گستره است و در اینجا می خواهیم یکی از پرکاربرد ترین قطعه را به شما معرفی نمائیم که همان کانکتور می باشد. در ادامه پی خواهید برد که کانکتور چیست و نیز با انواع آن آشنا خواهید شد با ما همراه باشید.
اگر تمایل دارید که در خصوص اینکه قطعات الکترونیکی چیست  و  انواع قطعات الکترونیکی بیشتر بدانید، می توانید مقالات مربوط به آن ها را مطالعه نمائید.

کاربرد کانکتور چیست؟

همان گونه که می دانید به منظور کارایی ابزارآلات برقی، مجموعه قطعات الکترونیکی پیوسته با یکدیگر در حال فعالیت در بستره یک مدار می باشند. حال آن که وظیفه و کاربرد کانکتور چیست؟ شایان ذکر می باشد به منظور پاسخ دادن به سوال مطرح شده لازم است تا بدانید که مفهوم لغوی کانکتور (Connector) به معنای اتصال دهنده می باشد. به علاوه به این قطعات عنوان رابط نیز داده می شود. کاربرد این قطعه نیز به نام آن برمی گردد. بدین صورت که تجهیزات الکترونیکی توسط این جزء به یکدیگر متصل می شوند. برای واضح تر شدن کاربرد آن مثال مفاصل را برایتان توضیح خواهیم داد.
همان گونه که می دانید استخوان های بدن از طریق مفصل ها به یکدیگر مرتبط می شوند. حال به سراغ سوال اصلی که همان کانکتور چیست بر می گردیم. این قطعه نیز به همین منظور در مدارها مورد استفاده قرار می گیرد. تا به اینجای مطالب پی بردید که کانکتور چیه، در ادامه انواع کانکتورها را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

لازم به ذکر می باشد که به طور کلی از این قبیل قطعات در سیم کشی ساختمان ها استفاده می شوند. بهره گیری در سیم کشی منازل باعث شده تا نیروی الکتریسیته به انواع سیستم های لوازم خانگی، تهویه و روشنایی توزیع شود. در نتیجه کاربرد این قبیل تجهیزات بسیار وسیع می باشد.

کانکتورها در اتصال دهنده های رادیویی نیز بکار می روند که در ادامه آن ها را بیشتر شرح خواهیم داد. به علاوه از آن ها در کامپیوتر و لپ تاپ ها نیز بهره گرفته می شود.

ویژگی های مختلف یک کانکتور

شما عزیزان در صورت تمایل می توانید کانکتور مخابراتی چیست، را مطالعه نمائید.

ویژگی های مختلف یک کانکتور

جنسیت (Gender):

جالب است بدانید که این قبیل قطعات همانند دیگر موجودات زنده دارای جنسیت می باشند بدین صورت که دو نوع از آن ها به لحاظ جنس وجود دارد و عبارتند از کانکتور ماده و نر.

پلاریته (Polarity):

لازم به ذکر می باشد که به این بخش قطبیت نیز گفته می شود و به معنای وصل شدن کانکتورها در یک جهت است. به این نکته توجه فرمائید که این قابلیت در مورد تمامی قطعات الکترونیکی صدق می کند، بدین صورت که به تجهیزاتی که دارای محدودیت در اتصال می باشند، عنوان پلاریته داده می شود. شایان ذکر است که متخصصان به منظور جلوگیری از اشتباه متصل کردن دو کانکتور نر و ماده به یکدیگر، برآمدگی هایی بر روی این قطعات به وجود آورده اند.

کانکتور چیست و انواع کانکتور

تماس (Contact):

به این ویژگی اتصال نیز گفته می شود. حال می خواهیم بدانیم که تماس کانکتور چیست. لازم به ذکر است که این تجهیزات محل اتصال دو نوع کانکتور نر و ماده می باشد. به علاوه جنس این بخش فلز بوده و بعد از مدتی امکان ساییده شدن آن وجود دارد. یکی از مشکلات رایجی که برای اکثر کانکتورها رخ می دهد مربوط به همین بخش می باشد. در نتیجه هنگام وصل کردن کانکتورها به یکدیگر می بایست نهایت دقت صورت گیرد تا از آسیب قسمت Contact جلوگیری شود.

گام (Pitch):

به این نکته توجه فرمائید که به طور کلی بیشتر رابط ها از اتصالاتی (Contact) بهره مند می باشند که در یک سری از محل های کانکتور آرایش مشخصی دارند. در واقع این آرایش می تواند غلط انداز باشد چرا که به لحاظ ظاهری تفاوتی در آن ها وجود ندارند. این در حالی است که از نظر تخصصی و فنی این آرایش باعث تمایز کانکتورها می شود. در نتیجه هنگام خرید اتصال دهنده ها به این نکته توجه ویژه ای نمائید.

سیکل طول عمر (Mating cycles):

این مفهوم بیانگر طول عمر یک کانکتور می باشند. همان گونه که مستحضرید هر قطعه ای در بازه زمانی منحصر به فرد خود قادر به فعالیت است. البته اگر درست از آن ها بهره گرفته شود می توان این طول عمر را بسط داد. در نتیجه هنگام خرید این قبیل قطعات می بایست به سیکل عمر آن ها توجه شود. به علاوه همان  گونه که ذکر شد می توانید از آن ها در مدت زمان بیشتری استفاده نمائید اما تنها به شرط آن که در هر بار متصل کردن کانکتورها نهایت دقت را بکار ببرید.

عایق کابل (Strain relief):

لازم به ذکر می باشد که وجود این ویژگی باعث شده تا عمل جا زدن و در واقع اتصال رابط ها به سهولت انجام شود. بدین منظور بر روی کابل های این قبیل قطعات، یک سری تجهیزاتی تعبیه شدند.

کانکتور و انواع آن

 

پایه (Mount):

این ویژگی بطور کلی نشان دهنده نحوه نصب کانکتورها می باشد. لازم به ذکر می باشد که این خصوصیت همچنین زاویه قرار گیری آن و نیز نحوه متصل شدن آن ها را نیز شرح می دهد. به این نکته توجه فرمائید که هر رابطی، شیوه اتصال فنی منحصر به فرد خود را دارد. بعضی از آن ها به صورت سطحی، برخی توسط لحیم کاری و سایرین از طریق سوراخ شدن متصل می شوند.

 

با انواع کانکتورها آشنا شوید

ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که به کانکتورها عنوان ترمینال برق نیز اطلاق می گردد. تجهیزات ذکر شده تنوع و اندازه های بسیار گسترده ای دارند حال انواع کانکتور چیست. با ما همراه باشید تا با مدل های این قطعه آشنا شوید. همان گونه که تا اینجای مطالب پی بردید که کانکتور چیست و چگونه کار میکند. حال وقت آن رسیده تا با مدل های گوناگون رابط ها آشنا شوید.
شایان ذکر است یکی از محبوب ترین کانکتورها، رابط آر اف RF connector می باشد. برای دانستن این که کانکتور RF چیست، ابتدا باید ذکر شود که نام آن کوتاه شده عبارت radio frequency connector و به معنای آن است که از این رابط در امواج فرکانس رادیویی بهره گرفته می شود. کانکتور TNC نیز یکی دیگر از انواع رابط ها می باشد که منجر به ایمنی مدار خواهد شد. به علاوه توان ظرفیت این رابط بیش از ۵۰۰ وات است.
حال به سراغ کانکتور FGG می رویم. این قطعه در دو جنس و دارای آلیاژ برنجی می باشد. این قبیل رابط ها در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.
به این نکته توجه فرمائید که رابط BNC از جمله رایج ترین رابط و ظرفیت توان آن بین ۸۰  تا ۱۰۰ وات است. به علاوه لازم به ذکر است که این کانکتورها نسبت به ارتعاشات حساسیت از خود نشان می دهند.

در اینجا یکی از به صرفه ترین رابط ها معرف حضور شما خواهد بود و آن مدل N type BNC می باشد. به عنوان یکی دیگر از مزیت های این نوع می توان به طول عمر بالای آن اشاره نمود. به علاوه زمینه بهره گیری از آن ها در آمپلی فایر و تقویت کننده ها می باشد.

کانکتور چیست و چگونه کار میکند

 

تا اینجای مطالب کانکتور و انواع آن را به تفصیل برایتان شرح دادیم. اکنون شما عزیزان می دانید که از آن ها در چه زمینه ای بهره گرفته می شود. شما عزیزان می توانید به منظور اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از مدل رابط ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مزایای وجود کانکتور در قطعات برد الکترونیکی

همان گونه که پی بردید که کانکتور چیست و انواع کانکتور را مورد بررسی قرار دادیم، لازم به ذکر می باشد که بهترین نحوه اتصال قطعات برد الکترونیکی به یکدیگر، بهره گیری از رابط ها می باشد. به علاوه این روش از ایمنی بسیار بالایی در بین راه های دیگر بهره مند می باشد لذا مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته است.

خرید کانکتور

لازم به ذکر می باشد که شرکت ریزموج الکترونیک رسام با بهره گیری از مجرب ترین متخصصان و مهندسان خود، ارائه دهنده اصیل و مرغوب ترین قطعات و تجهیزات الکترونیکی به شما خریداران محترم می باشد. رابط ها نیز یکی از پرفروش ترین قطعاتی است که از نهاد ما همواره در بازارهای جهانی عرضه می شود. به علاوه به این نکته توجه فرمائید که شرکت ما وارد کننده این قطعات نادر از کشورهای مطرح جهان می باشد. در نتیجه به لحاظ کیفیت، محصولات ما ثابت شده هستند.

کانکتور چیست؟

شما عزیزان در صورت تمایل می توانید به منظور استعلام و خریداری انواع رابط ها با کارشناسان ممتاز ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

همان گونه که در این مقاله به تفصیل مفهوم کانکتور چیست شرح داده شد اکنون نیز اگر فردی از شما وظیفه کانکتورو انواع آن را بپرسد، به طور قطع می توانید پاسخ روشنی بدهید. در اینجا مجدد به طور خلاصه مفهوم آن را بیان می نمائیم. این قطعه به منظور اتصال تجهیزات متنوع در یک مدار الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه در این بخش به صورت کامل به انواع کانکتورها اشاره شد.
شما عزیزان به منظور اطلاع از قیمت این تجهیزات می توانید با کارشناسان مجرب شرکت ریزموج الکترونیک رسام در ارتباط باشید.

مطالب بیشتر:

شرکت های الکترونیکی در تهران

ترانزیستور چیست

انواع سلف

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

10 دیدگاه در “کانکتور چیست؟

  1. Parham گفت:

    کانکتور های تولیدی مجموعه شما فقط همون چند نمونه‌ای بود که معرفی کردید؟؟ نمونه های دیگر را ندارید ؟؟

  2. فریدونی گفت:

    کانکتور برق چیست? کاربردش بیشتر توی کدوم موتور هاست؟

  3. هادی گفت:

    سلام،،، وظیفه اصلی کانکتور چیه؟ ممنون میشم در این مورد بیشتر توضیح بدید

  4. سجاد صادقیان گفت:

    سلام. میتونم برای سفارش یه سری قطعات الکترونیکی از جمله کانکتور حضوری مراجعه کنم؟

  5. جاوید مهرانوند گفت:

    خیلی ممنون دقیقا تمام اون چه در مورد connector چیست لازم بود بدونیم و به طور خلاصه و با زبان ساده توضیح داده شد

  6. mehrjoo گفت:

    سلام.شما واردات کانکتور TNC هم دارید؟

  7. ranjbar گفت:

    سلام. ممنون میشم در مورد موارد مصرف انواع کانکتور برق بیشتر توضیح بدید

  8. rezvanii گفت:

    شرکت های داخلی هم هستند که در زمینه کانکتور فعالیت داشته باشند؟ لطفا معرفی کنید

  9. HASHEMII گفت:

    سلام
    میشه به صورت مختصر و ساده بگید وظیفه کانکتور چیه ؟؟؟

  10. JAVADII گفت:

    سلام. برای اطلاع از قیمت کانکتور و یک سری سوالات دیگه با چه شماره ای باید تماس بگیرم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *