Categories: مقالات

قطعات الکترونیکی نظامی

قطعات الکترونیکی، جزء اجزای اصلی و مهم در بخش برق الکترونیک بوده و در انواع مختلفی موجود می باشند. این قطعات در کاربرد های مختلف استفاده شده و در دنیای پیشرفته امروزی، این قطعات با پیشرفت های چشم گیری رو به رو بوده که این پیشرفت موجب ورود این قطعات به صنایع مختلف مانند هوافضا، پزشکی، صنایع نظامی شده است. بنابراین در ادامه به بررسی کاربرد ها و ویژگی های انواع قطعات الکترونیکی میپردازیم که بدون این قطعات، نمی توانید مدار کاملی داشته باشیم.

آشنایی با قطعات الکترونیکی نظامی

قطعات الکترونیکی نظامی، قطعات گسسته ای در مدارهای الکتریکی و الکترونی هستند، که به صورت مجزا قابل دسترسی هستند. این قطعات حداقل از دو ترمینال، یا سیستم برق ساخته شده اند که برای اتصال به مدار استفاده می شوند. از قطعات الکترونیکی نظامی برای ساخت مدار های الکترونیکی کاربرد دارد که بدون این قطعات، مدار ها به خوبی کار نمی کند و به اصلاح ناقص هستند. برخی از این قطعات الکترونیکی نظامی، از طریق ترمینال ها بر روی مدار لحیم شده و یا به صورت مدار های مجتمع یا همان آی سی در مدار استفاده می شود.

شناخت قطعات الکترونیکی روی برد مدارهای نظامی به دانش تخصصی در زمینه الکترونیک و همچنین آشنایی با الزامات و استانداردهای نظامی نیاز دارد.

خرید دیود با قیمت مناسب

دیود، یک وسیله الکترونیکی نیمه رسانای ساده ای است که جزء قطعات نیمه هادی به حساب می آید. دیود موجب می شود که جریان الکتریکی در مدارهای الکتریکی، در یک جهت جاری شده و از گذر جریان در جهت دیگر ممانعت کند. در حقیقت این قطعه از یک سمت موجب عبور جریان الکتریکی شده و از طرف دیگر مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد، و از همین جهت مانع عبور جریان الکتریکی می شود. پس باید گفت که دیود عملی شبه دریچه دارد. دیود ها انواع مختلفی دارند که با کارکرد های متفاوت در بازار موجود هستند.

ترانزیستور چیست؟

ترانزیستور یک وسیله نیمه هادی سه ترمینال می باشد که سیگنال های الکترونیکی مانند سیگنال های رادیویی و تلویزیونی را تقویت کرده و قبل از این که ترانزیستور ها به وجود بیایند، از لوله های خلاء برای تقویت سیگنال های الکترونیکی استفاده می کردند. اما امروزه لوله های خلاء به دلیل مزایای مختلف ترانزیستور ها، با ترانزیستور جایگزین شده است . همانطور که بیان شد، ترانزیستور یک دستگاه سه ترمینال می باشد. این سه ترمینال به شرح زیر می باشند:

  • بیس: وظیفه فعال کردن ترانزیستور را ایفا می کند.
  • کلکتور: پایه مثبت می باشد.
  • امیتر: پایه منفی می باشد.

شاید برای شما مفید باشد: انواع ترانزیستور و کاربرد آنها

مدار مجتمع یا  ICچیست؟

معمولا از سوکت آی سی در مواقعی استفاده می شود که  آی سی دیپ به راحتی قابل تعویض است. سوکت های نظامی برخلاف مدل معمولی فنر ندارند و به جای آن دارای سوراخ برای قرارگیری پایه های آی سی می باشد. به همین دلیل پایه ها خراب نشده و محدودیتی در قرار دادن دفعات آی سی وجود ندارد. این سوکت ها در مدل های متنوع و مختلفی تولید می شود و در این مجموعه تمامی سایز های آن موجود است.

خرید رله از شرکت ریز موج الکترونیک رسام

رله یک قطعه الکترومکانیکی می باشد که همانند یک کلید ساده عمل کرده، با این تفاوت که باز و بسته شدن این دستگاه توسط جریان الکتریکی انجام می گیرد. در حقیقت رله، مانند یک کلید هوشمند عمل می کند که به راحتی می توان آن را از راه دور کنترل نمایید. از رله به عنوان یک کنترل کننده موثر در دستگاه برقی، و یک کنترلر خاص مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این وسیله برای محافظت نیز استفاده شده و از این جهت بسیار کاربردی است .

تفاوت رله و کنتاکتور در چیست؟

معمولا از کنتاکتور در مسیر تجهیزاتی مانند الکتروموتور که برای راه اندازی آن نیاز به جریان بالا می باشد کاربرد دارد. کنتاکتور ها از نظر ساختار شامل محفظه یا قاب، بوبین یا الکترومگنت، وکنتاکت‌ ها می شوند. کنتاکتور تک فاز و سه فاز بسته به نوع نیاز در مدار استفاده می شوند. با دقت به نحوه ی کار رله الکترومکانیکی درمی یابیم که رله وسیله ای برای تغییر وضعیت کنتاکت‌ ها و وضعیت مدارهای مرتبط به آن می باشد. اما کنتاکتور، دستگاهی است که در صورت بروز شرایطی غیر از شرایط عادی در مدار، به طور مکرر مدار را قطع و وصل می کند.

بیشتر بدانید: اجزای برد الکترونیکی

انواع قطعات الکترونیکی مورد استفاده در تجهیزات تجاری و نظامی

طبقه‌ بندی محیطی قطعات الکترونیک

قطعات الکترونیکی تجاری:

قطعاتی هستندکه دمای کاری آن ها عموما  0 ~ +50ºC  است.

قطعات الکترونیکی صنعتی:

قطعاتی می باشند که دمای کار آن ها عموما -20 ~ +65ºC و یا -40 ~ +85ºC    است و ضمن این که شرایط مقاومت در برابر لرزه و ضربه نیز تا حدودی برای آن ها تعریف می شود.

قطعات الکتذونیکی نظامی:

قطعات نظامی با توجه به کاربرد های آن به چهار گروه تقسیم بندی می شود:

به ترتیب سختگیرانه شدن استانداردها:

زمینی، دریایی، هوایی، فضایی. دمای کار آن ها عموما باتوجه کاربرد،  -40 ~ +85ºC و -55 ~ +125ºC  است ضمن این که استاندارد های کاملی در مورد تحمل شرایط سخت محیطی مثل دما، ارتعاش، ضربه، سقوط، غوطه وری در آب، تست های مه نمکی، تحمل شرایط فشار پرواز وجو برای آن ها تعریف می شود.

طبقه ‌بندی مونتاژی قطعات الکترونیک:

تقریبا همه ی قطعات مونتاژ روی برد که به DIP معروف می باشند، مدل SMD هم دارند. بنابراین نحوه مونتاژ تمامی قطعات یکی از روش های زیر است: روی بردی DIP، روی بردی SMD، سرکابلی یاسر سیمی، روپنلی.

تلرانس در قطعات الکترونیک :

حروفی که معمولا در کاتالوگ ها قسمت کد سازنده یا (Part no) ، نشان دهنده تلرانس هستند که عبارت هستند از:

F=1%   ,   G=2%   ,   J=5%   ,   K=10%   ,   M=20%   , Z= -20~+80%

تعریف پی پی ام (ppm):

مقدار خطای قطعه نسبت به گذر زمان یا تغییرات دما یا موارد فیزیکی و محیطی بوده و مخفف Part Per Million است. مثلا اگر در یک کریستال گفته شود فرکانسش 1Mhz است و تلرانس آن در محدوده دمای کار 20ppm ،  این به این معنا است که به ازای هر یک میلیون هرتز که همان 1Mhz است، بیست واحد یا همان بیست هرتز خطا یا جابه جایی فرکانس خواهیم داشت.

خرید قطعات نظامی و نایاب اصل

در این بخش قصد داریم خاص بودن قطعات نظامی و نایاب اصل را از چند بعد مختلف مورد بررسی قرار دهیم:

امنیتی

اگر تخصص فنی شما در زمینه مخابرات، هوافضا و نظامی می باشد، پیشنهاد می کنیم بیشتر از دیگران به این مطالب توجه نمایید و دلیل آن این است که امکان مواجه شما با قطعات نظامی و نایاب اصل بیش از دیگران می باشد. خطر تحریم و مشکلات اقتصادی در کنار مسائل امنیتی موجب می شود. شرکت‌ ها و سازنده ‌های مطرح و شناخته ‌شده دنیا، سخت گیری ‌های زیادی را در هنگام فروش و تامین قطعات الکترونیکی نظامی خود انجام دهند. قطعات الکترونیکی که تحت نظارت شدید قرار می‌ گیرند، قطعات الکترونیکی نظامی نایاب نامیده می ‌شوند. در این مواقع اگر شخص و یا شرکت از تجربه کافی برخوردار نباشد، به هیچ عنوان امکان خرید قطعات الکترونیکی نظامی را نخواهید داشت.

شرکت ریز موج الکترونیک رسام با بیش از یک دهه تجربه در زمینه تهیه و تامین قطعات و تجهیزات الکترونیک و مخابراتی توانایی تأمین این‌ چنین خرید قطعات نظامی و نایاب اصل را داریم.

توقف تولید

گاهی اوقات قطعه الکترونیکی که مورد نظرشما است، به دلایل مختلفی دیگر تولید نمی ‌شود و شما با توجه به ماهیت پروژه ‌خود دقیقاً به دنبال آن قطعه هستید. یافتن و تأمین این قطعات نظامی و نایاب اصل نیز تخصص و دانش فنی مخصوص خود را می ‌طلبد. این نوع قطعات، قطعات نظامی و نایاب اصل محسوب می ‌شوند. احتمالاً تجربه خرید محصولات الکترونیکی را دارید، با عبارت تاریخ تولید روبه رو شده‌اید. DOC [2]، زمان تولید قطعه را نشان می ‌دهد. داشتن اطلاعات این چنینی در مورد کالا مورد نظر خود می‌ تواند کمک کند تا تأمین‌کننده خود را بهتر بشناسید.

تولید سفارشی

برخی از قطعات الکترونیکی نظامی هستند که تولید محدود دارند و در زمانی که تولید‌ کننده سفارش تولید به دستش رسید، شروع به ساخت قطعه و یا دستگاه می‌کند. برای مثال شرکت Ramsey از این دست شرکت‌ ها است. این شرکت در زمینه ساخت شیلد و محفظه برای نگهداری قطعات الکترونیکی و محصولات مخابراتی فعالیت می نماید. شما این امکان را دارید که شیلد و یا محفظه ای که مورد نظرتان می باشد را با کارشناسان این شرکت در میان بگذارید و بعد از توافق، قول و قرار های خود را برای تحویل محصول انجام دهید. در ضمن لازم به ‌توضیح است وب سایت شرکت Ramsey با آی ‌پی ‌های ایران باز نمی ‌شود زیرا کشور ما تحریم می باشد. لذا این مورد هم به ‌مانند مورد اول  امکان خرید قطعات الکترونیکی نظامی و قطعات الکترونیکی خاص و کمیاب را به خریداران نمی‌ دهد و باید از مجموعه ‌های واسطه کمک گرفت.

سخن پایانی

شرکت ریز موج الکترونیک رسام، به عنوان يکی از بزرگ ترين واردکننده های قطعات و تجهيزات الکترونيکی و مخابراتی و نظامی با افتخار آمادگی خود را جهت تامين قطعات شما اعلام می کند.

این شرکت که یکی از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران است دارای سابقه درخشان در خصوص واردات قطعات الکترونیک، واردات قطعات صنعتی، واردات تجهیزات مخابراتی می باشد. این شرکت در نظر دارد با کادری مجرب و کارآزموده کلیه قطعات الکترونیکی، قطعات الکترونیکی نظامی ،کامپیوتری، قطعات مخابراتی، قطعات الکترونیکی هود را از اقصی نقاط دنیا با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.

از جمله فعاليت ها و امکانات شرکت ریز موج الکترونیک رسام می توان به موارد ذيل اشاره کرد:

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت

View Comments

  • سلام. اگر بخایید قطعات الکترونیکی نظامی برامون وارد کنید نیاز به گرفتن مجوز خاصی از طرف کارخونه ما هم هست.؟

    • رود بر شما لیستتون و بفرستید واتس آپ چک کنیم اطلاع میدم

Recent Posts

قطعات الکترونیکی آسانسور

آسانسور به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در جامعه مدرن، نقش بسیار مهمی را در…

1 ماه ago

المان سرد کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، نیاز به سیستم های خنک کننده کارآمد و پیشرفته…

1 ماه ago

وریستور چیست و چه کاربردی دارد؟

وریستور یکی از عناصر الکترونیکی فعال است که در سیستم ‌های الکتریکی و الکترونیکی استفاده…

1 ماه ago

کانکتور نظامی چیست؟

کانکتور نظامی چیست و از آن ها در کجا می توان استفاده کرد؟ ما در…

2 ماه ago

رگولاتور سوئیچینگ چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره رگولاتور سوئیچینگ صحبت کرده و انواع رگولاتور…

3 ماه ago

اندازه گیری ظرفیت خازن smd

در این مقاله می خواهیم، نحوه اندازه گیری ظرفیت خازن smd را بیان کرده و…

3 ماه ago