بلاگ

ابزار‌های لازم برای اسمبل کردن قطعات روی برد

ابزارهای لازم برای اسمبل کردن قطعات روی برد

ما به طور روزمره از وسایل الکترونیکی زیادی استفاده می‌کنیم، که هر یک در زندگی ما نقش‌ مهمی دارند‌. در این وسایل انواع مختلف قطعات به کار رفته است، هر یک از قطعات نیز، بر روی یک برد الکترونیکی قرار می‌گیرند. این برد‌ها برای انجام کارهای صنعتی ساخته شده‌ و در صنایع زیادی کاربرد دارند، امروزه مصارف آن‌ها به شدت افزایش یافته است. طراحی برد نیاز به مهارت و دقت فراوانی دارد، همچنین باید دانش و تخصص مورد نیاز را برای مونتاژ آن داشته باشید. بنابراین اسمبل کردن آن بر عهده متخصصین این حوزه می‌باشد، همچنین به چندین نوع مختلف صورت می‌گیرد. به کار‌گیری برخی ابزار‌های لازم برای اسمبل کردن قطعات روی برد، ضروری بوده و در سرهم کردن قطعات برد الکترونیکی نقش مهمی دارند. در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این زمینه، ابزار‌های لازم برای نصب کردن قطعات روی برد می‌باشد. در این مقاله خواهید آموخت، که تجهیزات مونتاژ برد الکترونیک کدامند و هر یک دارای چه ویژگی‌هایی هستند.

اسمبل کردن قطعات برد چگونه انجام میشود؟

در واقع برد یک قطعه کوچک است، که سایر قطعات بر روی آن قرار می‌گیرند، این قطعات برای این که به طور مطلوبی در کنار یک‌دیگر باشند، نیاز به مونتاژ دارند. به طور کلی اسمبل کردن شامل یک مجموعه کامل از تمام قطعات الکترونیکی است، که برد در عملکرد خود به آن‌ها نیاز دارد. این قطعات باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، تا به خوبی کار کنند، پس موضوع خرید قطعات الکترونیکی نیز، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای شکل‌گیری مونتاژ، از مسیر‌های رسانایی که بر روی ورقه‌های مسی چند لایه حکاکی شده‌اند، استفاده می‌شود‌. اقدام نهایی برای شکل‌گیری یک دستگاه الکترونیکی، اتصال قطعات الکترونیکی به برد‌های چاپی می‌باشد. تمام مراحلی که گفته شد، با به کارگیری ابزار‌های مونتاژ برد الکترونیک صورت می‌گیرد. پس می‌توان نتیجه گرفت اسمبل کردن برد، بدون این تجهیزات نا‌ممکن است.

درباره سلف چیست بیشتر بدانید.

انواع مونتاژ قطعات الکترونیکی روی برد

چند نوع مونتاژ کردن قطعات الکترونیکی روی برد داریم؟

همان‌طور که گفتیم، دو نوع اصلی برای مونتاژ برد‌های الکترونیکی وجود دارد، که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.  همچنین ممکن است، ابزار‌های مورد نیاز مونتاژ برد الکترونیک، در هر کدام متفاوت باشند. درست است که به طور کلی از یک سری تجهیزات برای مونتاژ استفاده می‌شود، اما فراموش نکنید، که ممکن است به برخی ابزار‌های ویژه در‌ هر کدام نیاز پیدا کنید.

قطعات الکترو نیکی DIP را چگونه مونتاژ کنیم؟

لازم به ذکر است که انواع قطعات الکترونیکی دیپ که به آن THD نیز، گفته می‌شود، درون برد قرار می‌گیرد. همین دلیل باعث می‌شود، به برخی ابزار‌های لازم برای اسمبل کردن قطعات روی برد نیاز پیدا کنیم. برای این که بتوان این قطعه را درون برد جای داد نیاز به سوراخ کردن آن است. این مونتاژ به شکلی سنتی انجام می‌شود، در نتیجه دارای برخی معایب می‌باشد. سوراخ‌هایی که در لایه عمیق برد مدار چاپی ایجاد می‌شوند، باعث می‌شود که قطعات الکترونیکی دارای سیم‌های متناسب با سوراخ باشند. به دلیل قرار دادن هر قطعه به صورت دستی روی برد، مشکلات متعددی ممکن است پیش بیاید.

مونتاژ قطعات الکترونیکی SMD

برخلاف قطعات دیپ، مونتاژ این گونه قطعات بر روی سطح برد می‌باشد، بنابر‌این هیچ نیازی به سوراخ کردن برد نخواهید داشت، این مورد یک مزیت عالی محسوب می‌شود. مقاومت SMD به مراتب بیشتر از نوع دیگر می‌باشد، به همین دلیل در زمان افزایش توان هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌های آن، استفاده از دستگاه پیک اند پلیس است، که برای نصب تمام قطعات از جمله خازن SMD کاربرد دارد. البته مونتاژ دستی نیز در این مورد به کار می‌آید، بنابراین باید از بهترین ابزار‌های مونتاژ برد الکترونیک بهره برد.

ابزار و تجهیزات لازم برای اسمبل کردن قطعات برد

پیشنهاد میکنیم مقاله مفید و کاربردی آشنایی با قطعات smd  را به هیچ عنوان از دست ندهید .

ابزار و تجهیزات لازم برای اسمبل کردن قطعات برد

در ادامه برخی از ابزار‌های لازم برای نصب کردن قطعات روی برد را معرفی می‌کنیم، هر کدام از آن‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

هویه لحیم کاری

این ابزار شبیه به یک قلم یا تفنگ بوده و با وصل شدن به برق بسیار داغ می‌شود، سپس با استفاده از حرارت لحیم را ذوب می‌کند. معمولا از آن برای اتصال دادن دو قطعه به یک‌دیگر استفاده می‌کنند، هویه لحیم کاری در برد‌های مدار، مونتاژ و سیم‌ کشی برق کاربرد دارد. همچنین در چندین نوع وجود دارد، رایج ترین نوع هویه لحیم به صورت الکتریکی می‌باشد، همچنین هویه‌های قلمی شکل، به دلیل استفاده آسان‌‌تر طرفداران بیشتری دارند.

هویه لحیم کاری

پایه هویه

در برخی مواقع که هویه داغ فورا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، باید آن را در جای مناسبی قرار دهید، پایه هویه برای این منظور گزینه مناسبی است. این تجهیزات ساده، در عین حال بسیار کاربردی هستند و از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای اسمبل کردن قطعات روی برد محسوب می‌شوند. در صورت عدم استفاده از پایه مناسب، امکان وقوع آتش‌سوزی و سوختگی وجود خواهد داشت. همچنین ممکن است با افتادن هویه بر روی برد، آسیب‌هایی به آن وارد شود، پس باید ایمنی را به خوبی رعایت کنید.‌

پایه هویه

برای مطالعه بیشتر: ترایاک چیست؟

پنس

امروزه انواع پنس در سایز‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند، که در مونتاژ قطعات برد الکترونیکی استفاده می‌شوند. با توجه به اندازه کم و حساسیت بالایی که برخی قطعات دارند، برای برداشتن و گذاشتن آن‌ها باید از این وسیله بهره برد. برای نگهداری در حین لحیم و جای‌گذاری انواع خازن و سایر قطعات سر جای خود، از این تجهیزات استفاده می‌شود.

ابزار و تجهیزات لازم برای اسمبل کردن قطعات برد

قلع کش

یکی دیگر از تجهیزات مونتاژ برد الکترونیک، قلع کش می‌باشد، که همواره به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این وسیله وظیفه برداشتن قلع‌‌های اضافه را از روی برد بر عهده دارد. قلع کش پمپی معمولا برای بیرون کشیدن لحیم با مقدار زیاد کاربرد دارد، همچنین قلع کشی نواری، از یک نوع نوار برای چسبیدن قلع آب شده بهره می‌برد.

قلع کش

دستگاه هات ایر

دستگاه هات ایر که برخی آن را با نام دستگاه هوای گرم می‌شناسند، برای مونتاژ قطعات به کار گرفته می‌شود. لحیم‌کاری، بازیافت قطعات الکترونیکی و تعمیرات، از کاربرد‌های مهم آن محسوب می‌شوند. این دستگاه در واقع عمل مونتاژ را با سرعت و دقتی بیشتر انجام می‌دهد.

دستگاه هات ایر

مولتی متر

این دستگاه که از ابزار‌های مورد نیاز مونتاژ برد الکترونیک است، در زمینه مهندسی الکترونیک، کاربرد‌های فراوانی دارد. همچنین برای اندازه‌گیری برخی کمیت‌ها مانند؛ مقاومت، جریان و ولتاژ در قطعات مختلف می‌باشد. با کمک این قطعه می‌توان از طریق اهم سنج، مقاومت را اندازه گرفت و نیازی به یادگیری نحوه خواندن مقاومت اس ام دی نیز نخواهید داشت. اندازه‌گیری آمپر و ولتاژ دو بخش نیز توسط دستگاه‌های مولتی‌متر، امکان‌پذیر است.

مولتی متر

سیم لخت کن

یکی دیگر از ابزار های مورد نیاز مونتاژ برد الکترونیک سیم لخت کن است. برخی افراد برای لخت کردن سیم‌ها از سیم چین استفاده می‌کنند، که کاری اشتباه است، زیرا بدنه سیم هنگام جدا کردن زخمی خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از این محصول برای جداسازی روکش سیم‌ها استفاده شود.

سیم لخت کن

دستبند آنتی استاتیک

وظیفه اصلی این دستبند، محافظت از قطعات هنگام مونتاژ می‌باشد، به طوری که از وارد شدن آسیب به آن‌ها به خوبی جلو‌گیری می‌کند. همچنین در جلو‌گیری از تخلیه الکترو‌استاتیکی موثر است، بنابراین استفاده از بسیاری از قطعات و تجهیزات برای اسمبل کردن را مطمئن‌تر خواهد کرد.

قطعات لازم برای اسمبل کردن قطعات برد

نکات و اصول استفاده از قطعات لازم برای اسمبل کردن قطعات برد

اسمبل کردن برد دارای یک اصول و استاندارد‌های خاص می‌باشد، که هر فردی موظف به انجام آن‌ها است. توجه نکردن به این اصول اولیه، در فرایند مونتاژ برد مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مونتاژ قطعات الکترونیکی روی برد‌های مدار چاپی بدین گونه است، که اول از هر کاری باید به نوع هر قطعه توجه کافی داشته باشید. زیرا مونتاژ تمام قطعات الکترونیک به یک شکل نبوده و دارای تفاوت‌هایی است. ابزار‌های لازم برای مونتاژ قطعات روی برد، از تنوع وسیعی برخوردار می‌باشند، بنابر‌این باید زمان استفاده هر ابزار را با به کار‌گیری روشی مناسب بدانید. از قطعات مهمی که در برد‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند، می‌توان به مواردی مانند؛ رله، منبع تغذیه، انواع ترانزیستور و اپتوکوپلر اشاره کرد.

جمع‌بندی

قطعاتی که در برد ها استفاده می‌شوند، بسیار مهم و قابل توجه می‌باشند، همچنین مونتاژ برد الکترونیکی نیز یک نکته بسیار مهم بوده و در عملکرد برد تاثیر‌گذار است. سایز کوچک برد و قطعات و آسیب‌پذیر بودن قطعات مختلف، نیازمند این است تا با کمک ابزارهای مناسب و نهایت دقت، برای آن اقدام شود. عدم استفاده از ابزار‌های لازم برای مونتاژ قطعات روی برد، می‌تواند آسیب‌های زیادی به قطعات وارد کند. بنابراین می‌توان با انتخابی مناسب از چنین اتفاقاتی هنگام کار جلو گیری کرد، تا فرایند مونتاژ برد‌ها به شکل درستی تکمیل شود.

همچنین اگر قصد خرید قطعات الکترونیکی وارداتی و یا قطعات صنعتی را دارید ولی از نحوه انجام آن اطلاعی ندارید! پیشنهاد می کنیم مقاله واردات قطعات الکترونیکی از چین و همچنین مقاله مربوط به شرکت های وارد کننده قطعات صنعتی را جهت آشنایی بیشتر با واردات قطعات صنعتی نیز بخوانید.

ممنون از همراهی شما

5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه در “ابزار‌های لازم برای اسمبل کردن قطعات روی برد

  1. حیدریان گفت:

    سلام ممنون میشم اگر توضیحی کامل در رابطه با چگونگی مونتاژ قطعات الکترونیکی DIP بدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *