مقالات

اتصال ال سی دی گرافیکی به میکرو

اتصال ال سی دی گرافیکی به میکرو

tel:09121006436

بین دنیای انسان و ماشینها نمایشگرها نقش مهمی را دارند و جزو بخشهای با اهمیت در سیستم های تعبیه شده هستند. تمامی نمایشگرها در اندازه های بزرگ و کوچک در کارکردن اصول یکسانی دارند. قطعات SMD در سیستم‌های تعبیه شده نمایشگرهای زیادی مثل نمایشگر گرافیکی یا سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرند و یکی از انواع نمایشگرهای حرفه ای که در این سیستم ها مورد استفاده قرار میگیرد LCD  می باشد که یکی از آسان و مورد اعتمادترین دستگاه های خروجی است. در این بخش قصد داریم توضیح جامعی در خصوص اتصال ال سی دی گرافیکی به میکرو ارائه دهیم. بنابراین تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: نحوه خواندن مقاومت smd

اتصال LCD گرافیکی به میکرو کنترلر

با توجه به اینکه همیشه نمیتوان در پروژه های مبتنی بر میکرو کنترلر از دیباگر استفاده کرد برای تست خروجی‌های ال سی دی بسیار کارآمد است به همین دلیل اتصال LCD گرافیکی به میکرو بیشتر ترجیح داده می‌شود.

ال سی دی برای نمایش اطلاعات به فرم حروف، اعداد، کاراکتر و پویا نمایی در مقایسه با ال ای دی بهترعمل می‌کند. نحوه‌ی اتصال ال سی دی گرافیکی به میکرو و برنامه نویسی آن برای افراد بسیار ساده میباشد، همچنین کار را سریع و جذاب میکند.

بعلاوه از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه میباشد. اتصال LCD گرافیکی به میکرو به سادگی قابل برنامه ریزی است و در نمایش کاراکترهای خاص و پویا نمایی دارای محدودیت نیستند. ال سی دی دارای دو رجیستر است که با نام های رجیستر دستور و رجیستر داده شناخته می‌شود.

نوع داده‌ی آنها دستورالعمل های داده شده به ال سی دی را ذخیره میکند دستورالعملی که به ال سی دی داده میشود یک دستور است تا ال سی دی وظایف از پیش تعریف شده‌ی خود را انجام دهد مثل راه اندازی یا پاک کردن صفحه، تنظیم محل و کنترل نمایشگر؛ اطلاعاتی که توسط رجیستر ذخیره میشود، توسط ال سی دی نمایش داده میشود.

لازم به ذکر است ماژول ال سی دی دارای شانزده پین میباشد که هرکدام وظیفه ی خاص خود را به گردن دارند.

 

اتصال lcd گرافیکی به میکروکنترلر

 

راه اندازی LCD گرافیکی

برای راه اندازی صفحه ی نمایشگر گرافیکی با برد اردوینو سه راه وجود دارد:

۴بیتی، ۸بیتی ،سریالی که در حالت سریالی برای انتقال اطلاعات به سه پین نیاز هست که این سه پین RW ,RS ,E هستند که پین آر اس در ارتباط سریالی مانند chip select عمل میکند پین های آر وی وای به ترتیب مانند پین های serial Data lN وserial CLK عمل میکند.

جالب است بدانید راحت ترین ال سی دی که در بازار پیدا میشود همین ال سی دی گرافیکی با ۱۲۸×۶۴ است که ۸۱۹۲ پیکسل را روی صفحه نمایش میدهد.

برای اتصال LCDگرافیکی به میکروکنترلر ما به دو عدد کنترل کننده KS108 برای درایو نمایشگر گرافیکی احتیاج داریم که هر کدام از انها کنترل نیمی از ۶۴×۶۴ بر عهده دارند یک کنترل مشترک KS0107 برای تولید سیگنال های زمان بندی برای دو کنترل KS108 وجود دارد.

شاید برای شما مفید باشد: کاربرد ترایاک

کاربرد ال‌سی‌دی گرافیکی

کاربرد ال‌سی‌دی گرافیکی به این صورت است که در انواع مختلف تجهیزات الکترونیکی که نیاز به نمایش متن و یا تصویر را دارند، میتوان از آن استفاده کرد.

ال‌سی‌دی‌های گرافیکی در پروژه های الکترونیکی و برنامه نویسی پروژه های میکرو کنترلر AVR جهت نمایش اطلاعات خروجی بسیار پرکاربرد هستند وبا توجه به پردازنده ی خود معرفی میشوند که به آنها راه انداز یا درایور میگویند.

LCD قابلیت تراشه فونت را با تراشه KSO108 را دارند، توانایی راه اندازی یک ال سی  گرافیکی ۶۴×۶۴ را دارند.

اتصال ال سی دی به میکرو avr

 

 نحوه‌ی نمایش عکس در ال سی دی

  • شما با استفاده از کتابخانه های فونت خود کد ویژن یا کتابخانه های فونت به فرمت باینری در اینترنت هر فرمتی را در ال سی دی گرافیکی میتوانید استفاده کنید.
  • برای فارسی نویسی باید فونت های فارسی را به برنامه اضافه کنیم که در فایل پروژه چند فونت فارسی موجود است که ان را باید وارد برنامه کرد.

اتصال LCD گرافیکی به میکروAVR

یکی از مباحث مهم در قطعات برد الکترونیکی  نحو‌ی اتصال  LCDبه میکرو کنترلر در AVR است یک واحد ADC در اغلب میکرو کنترلرهای AVR وجود دارد که رزولوشن آن ده بیتی است و دارای تعدادی کانال ورودی میباشد؛  عنوان ورودی تعدادی سیگنال آنالوگ را میپذیرد در این میکرو کنترلر ها تبدیل آنالوگ به دیجیتال به روش تقریبا متوالی است .

برای راه اندازی ال سی دی گرافیکی با AVR کافی است تابع glcdon  را داشته باشیم و عبارت UNoARD را به مدت دو ثانیه پس از پاک کردن نمایشگر نمایش دهیم.

برای مطالعه:

معرفی کامل قطعات اکتیو و پسیو

راه‌اندازی میکرو AVR

میکرو کنترلر AVR بیشتر از هفتاد درصد بازار کار الکترونیک کشور را پوشش میدهد. اتصال ال‌سی‌دی گرافیکی به میکرو AVR در انواع پروژه های الکترونیک قابل استفاده است، با گسترش یافتن بردهای میکرو کنترلر اردینو که دارای محبوبیت هستند و در انها از همین میکرو کنترلر استفاده شده است.

اتصال ال‌سی‌دی گرافیکی به میکرو کنترل ۱۲۸×۶۴ نمونه‌ای از بهترین میکرو کنترلر‌ها میباشد وعلاوه بر اینکه الفبا و اعداد و بعضی از کاراکترهای خاص را نمایش میدهد امکان نمایش تصاویر و انیمیشن‌های ساده را هم دارد.

در ماژول ال سی دی گرافیکی ۶۴ ردیف و ۱۲۸ ستون وجود دارد و ابعادی که گفته شد متداول ترین ابعاد صفحه نمایش گرافیکی میباشد با اینکه موارد استفاده از ال سی دی گرافیکی با هم مشابه است اما همه ی انها در کنترلر ال سی دی باهم تفاوت دارند.

برای کنترلر مختلف پین نهایی تغییر میکند پس قبل از خرید، بررسی کنترلر و پین نهایی را فراموش نکنید. برای راه اندازی ال سی دی گرافیکی و کنترلر باید از آردوینو استفاده کرد. 

همچنین: از جمله انواع قطعات الکترونیکی می توان به انواع سلف؛ ترانزیستور؛ خازن و … اشاره کرد که برای تهیه اینها پیشنهاد می کنیم از بهترین شرکت های الکترونیکی ایران خرید خود را انجام دهید تا از اصالت کالا مطمئن باشید.

اتصال ال سی دی به میکرو avr

 

بهترین AVR گرافیکی در بازار

یکی از شناخته شده ترین نوع ال سی دی‌ها، ال سی دی گرافیکی است. صفحه نمایش ال سی دی گرافیکی کریستال مایع است که امکان نمایش تصاویر متن را به بهترین شکل برروی خود امکان پذیر میکند؛ تمام پیکسل ها در ال سی دی گرافیکی به گونه ای هستند که مانند یک ماتریس بزرگ عمل میکند.

متداول ترین ابعاد ال سی دی های گرافیکی عبارتند از :

  • ال سی دی گرافیکی ۶۴*۱۲۸
  • ال سی دی گرافیکی ۲۴۰*۳۲۰
  • ال سی دی گرافیکی۲۴۰*۱۲۸
  • ال سی دی گرافیکی۶۴*۲۴۰

که در حال حاضر متداول ترین انها ۶۴*۱۲۸ است و در دو رنگ سبز و آبی میباشد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با تجهیزات فیبر نوری

راه‌اندازی LCD گرافیکی باAVR

تابع glcd که برای روشن کردن ال سی دی گرافیکی است، نمایشگر را پاک میکند. تابع glcd clear هم برای نمایش یک رشته در ال سی دی گرافیکی به کار میرود. کلمه ی uchar در کتابخانه‌ی LCD گرافیکی یک type def از نوع متغیر unsigned char است ارگون های ورودی اول این تابع رشته ای است که میخواهیم نمایش دهیم ارگون های دوم و سوم مکان نمایش را مشخص میکند.

ارگون های ورودی چهارم مربوط به راست چین یا چپ چین بودن متن است درصورتی که صفر شود متن چپ چین میشود اگرمقدار۱ بگیرد متن از سمت راست نمایش داده خواهد شد ارگون های ورودی پنجم نیز اندازه ی فونت را تعیین میکند ارگون های ورودی اخر هم میزان فاصله ی بین حروف را مشخص میکند .

نتیجه گیری

میکرو کنترلر و بخصوص میکرو کنترلر AVR در بازار بسیار محبوب می‌باشند. همچنین  LCD گرافیکی برای اتصال به  میکرو‌ها که با قطعات SMD تولید شده‌اند بخاطر سازگاری و کار‌آیی بهتر، معمولا به LED ترجیح داده می‌شوند.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید. همچنین برای شناخت انواع ترانزیستور این مطلب را دنبال کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

کلیک کنید.!

1.1/5 - (30 امتیاز)

2 دیدگاه در “اتصال ال سی دی گرافیکی به میکرو

  1. سمودی گفت:

    محصولاتتون شامل ضمانت نامه هم میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *