دسته‌بندی نشده

زوج دارلینگتون چیست؟

زوج دارلینگتون

tel:09121006436

زوج دارلینگتون چیست؟ در این نوشته تصمیم داریم به این سوال پاسخ دهیم و اطلاعات کاملی در مورد این قطعه ارائه کنیم. زمانی که برای تغذیه یک بار، بهره ی جریان ترانزیستور معمولی کم است می توانید برای افزایش بهره به راحتی از زوج دارلینگتون استفاده کنید.

 

زوج دارلینگتون در الکترونیک

زوج دارلینگتون در واقع نوعی از انواع ترانزیستورها می باشد. این قطعه از به هم متصل شدن دو ترانزیستور دو قطبی  NPN و PNP تشکیل می شود. نام این قطعه از نام مخترع آن که شخصی به نام سیدنی دارلینگتون بوده گرفته شده است. این قطعه دارای پایه های کلکتور، امیتر و بیس می باشد.

برای تشکیل یک زوج دارلینگتون باید امیتر یکی از ترانزیستورها را به بیس ترانزیستور دوم متصل کنند. یکی از مهم ترین خواص زوج دارلینگتون استفاده از این قطعه در مدارهایی است که به تقویت یا سوئیچینگ نیاز دارند.  ترانزیستورهای زوج دارلینگتون انواع بسیار مختلفی دارد و با جریان ها و ولتاژهای مختلفی در بازار موجود می باشد. می توانید با توجه به کاربری مد نظر خود مناسب ترین نوع این قطعه را انتخاب و خریداری کنید.

بهره ی ترانزیستورهای معمولی حدودا بین 50 تا 200 است اما بهره ترانزیستورهای زوج دارلینگتون معمولا از 1000 بیشتر می باشد.

برای مطالعه:

زوج دارلینگتون چیست؟

عملکرد زوج دارلینگتون

 

عملکرد زوج دارلینگتون

معمولا از ترانزیستورهای زوج دارلینگتون به عنوان واسطه موتورها، رله ‌ها و لامپ ها در کامپیوترها یا میکروکنترلرهایی با توان پایین و یا در سلونوئیدها و موتورهای DC استفاده می کنند.

همان طور که توضیح دادیم یک زوج دارلینگتون ترانزیستور از متصل شدن دو ترانزیستور NPN و PNP ساخته می شود. این اتصال به گونه ای انجام می شود که جریان پایه امیتر ترانزیستور اول، جریان پایه بیس ترانزیستور دوم است. همچنین جریان پایه کلکتور ترانزیستور اول ( یا ترانزیستور تابع) با ترانزیستور دوم ( ترانزیستور متبوع) هم فاز می باشد.

با اجزای برد الکترونیکی آشنا شوید.

مزایا و معایب زوج دارلینگتون

یکی از مهم ترین معایب زوج دارلینگتون ترانزیستور این است که در هنگام اشباع کامل، بین پایه های بیس و امیتر ولتاژ افت می کند. مقدار افت ولتاژ این قطعه بین 0.6 تا 1.5 ولت است. در واقع مقدار افت ولتاژ در زوج دارلینگتون با مجموع افت‌ ولتا‌ژهای دو ترانزیستوری که در آن وجود دارد برابر می باشد. به همین علت این مقدار از میزان افت ولتاژی که یک ترانزیستور معمولی در حالتی که کاملا روشن است دچار می شود، بیشتر است. افت ولتاژ ترانزیستورهای معمولی حدودا بین 0.3 تا 0.7 ولت است.

از معایب دیگر این قطعه می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که میزان بالای افت ولتاژ بیس- امیتر سبب می شود تا این قطعه از یک ترانزیستور معمولی داغ تر شود. مشکل دیگر زوج دارلینگتون در الکترونیک نیز این است که پاسخ زمانی خاموش- روشن این قطعه کند است. علت این کند بودن نیز این است که برای اینکه ترانزیستور تابع، ترانزیستور متبوع را کاملا خاموش یا روشن کند به مدتی زمان نیاز است.

برای غلبه کردن به این معایب و رفع این مشکلات می توانیم از زوج زیکلای که یک نوع ترانزیستور دیگر و به نوعی مکملی برای زوج دارلینگتون است استفاده کنیم.

شاید خواندن این مطلب برای شما جالب باشد: نام قطعات الکترونیکی با عکس

معایب زوج دارلینگتون

 

یکی دیگر از اشکالات زوج دارلینگتون این است که جریان نشتی ترانزیستور اول توسط ترانزیستور دوم تقویت می شود. برای رفع این مشکل می توان بین پایه امیتر ترانزیستور اول و پایه امیتر ترانزیستور دوم یک مقاومت قرار داد. قرار دادن این مقاومت در این جایگاه سبب جلوگیری از  اشباع ترانزیستورها نیز می شود. ابتدا نحوه خواندن مقاومت را یاد بگیرید.

از مزایای استفاده از زوج دارلینگتون در الکترونیک نیز می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که با استفاده از این قطعه برای سوئیچ کردن یک جریان بار بسیار بزرگ به جریان بیس کمی نیاز است زیرا حساسیت این نوع ترانزیستور برای سوئیچینگ بیشتر است.

علاوه بر این همان طور که اشاره کردیم بهره ی زوج دارلینگتون بسیار بیشتر از ترانزیستورهای معمولی است. در حالی که بهره ی ترانزیستورهای معمولی بین 50 تا 200 است، بهری ی زوج دارلینگتون معمولا از 1000 بیشتر است. این موارد برخی از مزایا و معایب زوج دارلینگتون به حساب می آیند.

بیشتر بخوانید:

ترمیستور چیست؟

فرمول های زوج دارلینگتون

برای محاسبه کردن میزان بهره ی کلی جریان این قطعه می توانیم از فرمول زوج دارلینگتون به صورت زیر استفاده کنیم :

بهره ی جریان : بهره ی ترانزیستور اول * بهره ی ترانزیستور دوم

با شرکت های الکترونیکی در تهران آشنا شوید.

زوج دارلینگتون

 

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم به پرسش زوج دارلینگتون چیست؟ به طور جامع پاسخ دهیم. همچنین توضیحات کاملی در مورد عملکرد زوج دارلینگتون، مزایا و معایب زوج دارلینگتون و …. ارائه کردیم. طبق این توضیحات می توانیم به طور خلاصه بگوییم که زوج دارلینگتون ترانزیستور یک قطعه ی نیمه هادی است که توان بالایی دارد. از خواص زوج دارلینگتون می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که این قطعه نسبت به ترانزیستورهای معمولی ولتاژ و جریان بالاتری دارد.

همچنین توضیح دادیم که برای رفع برخی از معایب زوج دارلینگتون مانند داغ شدن بیش از حد آن، پاسخ کند روشن – خاموش و افت ولتاژی که رخ می دهد می توانید از ترانزیستور زیکلای که مکمل زوج دارلینگتون است استفاده نمایید. جرج کلیفورد زیکلای این قطعه را ابداع کرده و به همین دلیل این نام را روی این قطعه گذاشته اند. برای تشکیل زوج زیکلای دو ترانزیستور NPN و PNP را به هم متصل می کنند.

در تشکیل زوج دارلینگتون دو ترانزیستور وجود دارد که یکی از آن ها  حامل جریان اصلی و دیگری ترانزیستور سوئیچینگ کوچکی است که وظیفه دارد تا جریان بیس ترانزیستور اصلی را تأمین کند. از عملکرد زوج دارلینگتون می توان در رباتیک و مکاترونیک نیز استفاده کرد.

پیشنهاد میکنیم سایر مقالات ما را در زمینه دیود شاتکی چیست؟، فتو دیود چیست؟!، خازن الکترولیتی چیست؟! نیز مطالعه نمایید.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

کلیک کنید.!

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “زوج دارلینگتون چیست؟

  1. ebrahimi گفت:

    لطفا قیمت قطعه رو هم بگید. خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *