دسته‌بندی نشده

فتو ترانزیستور چیست؟

فتو ترانزیستور چیست؟

tel:09121006436

فتوترانزیستور‌ها در واقع از خانواده‌ی ترانزیستور به حساب می‌آیند و جزو قطعات برد الکترونیکی محسوب می شوند. فتو ترانزیستور‌ها به زبان ساده نور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند یا در برابر تغییر میزان نور در جریان الکتریکی آن در مدار باعث تغییر می‌شوند. البته خود ترانزیستور‌های معمولی نیز در برابر نور عکس العمل نشان می‌دهد، اما کاربرد فتوترانزیستور‌ها مستقیما برای این کار بهینه شده‌است.
فتو ترانزیستور‌ها انواع مختلفی دارند و طبق پیوندشان طبقه بندی می‌شوند. نحوه‌ی عملکرد فتو ترانزیستور‌ها دریافت نور مرئی فرا بنفش، دریافت نور قرمز و فیبر نوری و همچنین نور قابل مشاهده و تبدیل آنها به انرژی الکتریکی می‌باشد. اما در انواع آنها عملکرد مدار متفاوت خواهد بود.

اگر نمی دانید ترانزیستور چیست؛ این مطلب را دنبال کنید.

 

خصوصیات فتو ترانزیستور

فتو ترانزیستور‌ها خصوصیات زیادی در خود دارند که باعث شده است، با وجود دیود نوری و گستره‌ی کاربردی که دارد در بعضی برد‌ها عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. البته این به معنی برتری هیچ کدام از این دو نسبت به هم نیست و تنها موارد کاربردشان متفاوت است. فتوترانزیستور‌ها می‌توانند با دریافت نور مقدار مشخصی ولتاژ را وارد جریان الکتریسیته‌ی موجود در برد نمایند یا شدت جریان را کمتر کنند. همچنین در مواردی می‌توانند مانند یک کلید خودکار جریان ولتاژ را کاملا قطع یا وصل نمایند.
انواع فتوترانزیستور‌ها به طور متجانس و مشترک هستند که نوع متجانس آن‌ها تکی است و برد‌های مشترک به صورت امیتر و کلکتور وجود دارد که در دو دسته‌ی مختلف برای قطع کردن و وصل کردن جریان استفاده می‌شوند. اما همیشه هم نقش یک کلید اتوماتیک را ندارند. گاهی با استفاده از آنها تنها میزان ولتاژ کم و بیشتر خواهد شد.
همچنین نوع تکی آنها نسبت به برد‌هایی که از دو فتو ترانزیستور تشکیل می‌شوند سرعت عمل بالاتری دارد ولی لزوما بهتر نخواهد بود و امروزه از نوع مدار دارلینگتون فتو ترانزیستور‌ها که دوتایی هستند بیشتر استفاده می‌شود.

خصوصیات فتو ترانزیستور

کاربرد فتوترانزیستور

کاربرد فتو ترانزیستور در ایجاد سیگنال روشن و خاموش می‌تواند به طور بی نقصی عمل کند. در واقع کاربرد آن شبیه به دیود نوری است، با این تفاوت که ولتاژ بیشتری را از خود عبور می‌دهد. فتو ترانزیستور‌های تکی دارای سرعت بالاتر و عملکردهای ساده‌تری هستند و به راحتی با افزایش نور بسته به مدار موجود در ساختمان موجب قطع و یا وصل شدن جریان می‌شود و یک سوئیچینگ دقیق به حساب می‌آید.
حالت اصلی این قطعات به این صورت است که در صورت نبودن نور جریان پایینی را از خود عبور می‌دهد و با افزایش نور ولتاژ خروجی نیز تقویت می‌شود. برای معکوس کردن این روند می‌شود مقاومت برد را به بخش پین امیتر متصِل می‌کنیم. اگر نحوه خواندن مقاومت را نمیدانید؛ به این مطلب سر بزنید.

نحوه‌ی کار فتو ترانزیستور

همانطور که گفتیم نحوه‌ی کار فتو ترانزیستور‌ها و مدار‌های فتو دالینگتون بر پایه‌ی دریافت نور است و جریان عبوری را نیز افزایش می‌دهد. با وجود اینکه انواع فتو ترانزیستور‌ها برای عبور مقدار جریان بیشتر به کار گرفته می‌شوند اما مدار‌های دارلینگتون که از یک فتو ترانزیستور حساس به نور ویک ترانزیستور تقویت کننده تشکیل شده است که برای عبور جریان‌های پایین و تقویت آنها استفاده می‌شود.
اما اگر بخواهیم نحوه‌ی کار فتو ترانزیستور‌ها را دقیق تر بررسی کنیم کار سخت تر است؛ زیرا دارای مدار‌های مختلفی هستند که نور را به حالت‌های متفاوت دریافت می‌کند، به این صورت می‌توان گفت که مدار موجود در آنها شامل یک امیتر که دریافت کننده‌‌ی جریان است و کلکتور عبوردهنده‌ی جریان خروجی خواهد بود. اما زمانی که نوری وارد نشود مقدار عبور ولتاژ محدود شده و توسط شاخک وسط دریافت شوند.

نحوه‌ی کار فتو ترانزیستور

 

انواع فتوترازیستور

انواع فتو ترانزیستور‌ها از نظر ساختار و کارکرد متفاوت هستند که قبلا هم به آنها اشاره شد. نحوه‌ی کار فتو ترانزیستور‌ها نیز طبق این دسته بندی تقسیم می‌شود.

1. فتو ترانزیستور‌های اولیه

فتو ترانزیستور‌های اولیه ساختار ساده‌ای دارند و به صورت دو قطبی متجانس عمل می‌کنند. نحوه‌ی عملکرد فتو ترانزیستور‌های اولیه بسیار ساده است. آنها دارای دو قطب هستند که شامل ورودی و خروجی می‌باشد. این مقدار ورودی و خروجی توسط شدت نور تغییر خواهد کرد.کاربرد فتو ترانزیستور‌ها‌ی اولیه بیشتر به عنوان سوئیچینگ است و جریان را مستقیما قطع و وصل کرده و شدت آن را طبق میزان نور افزایش می‌دهد.

 

2. فتو ترانزیستور با مدار مشترک

فتو ترانزیستور‌های مشترک عموما فاقد بیس هستند و در نتیجه در میان دو مدار استفاده می‌شوند. به این صورت که جریان از امیتر وارد شده و با افزایش میزان نور شدت آن افزایش میابد و در نهایت از کلکتور خارج خواهد شد. اما تفاوت آن در پایه‌ی سوم است که در هنگام عدم وجود نور مقداری از جریان را از خود عبور می‌دهد.

با شرکت های الکترونیکی در تهران جهت خرید انواع قطعات الکترونیکی، آشنا شوید.

انواع فتوترازیستور

3. فتو ترانزیستور‌های دارلینگتون

نوع دیگر فتو ترانزیستور‌ها دارلینگتون می‌باشد که یک مدار ترکیبی از دو ترانزیستور است. نحوه‌ی عملکرد فتو ترانزیستور دارلینگتون به این صورت است که با دریافت نور جریان را وارد مدار کرده و ترانزیستور دوم این جریان را تقویت و از خود عبور می‌دهد. کاربرد فتو ترانزیستور دارلینگتون برای مدار‌هایی با جریان‌ پایین می‌باشد که نیاز به تقویت دارند.

بیشتر بخوانید: کاربرد سلف

 

ایپتو کوپلرها و ایزولاتور‌های نوری

فتو ترانزیستور ها با دریافت نور‌های طبیعی یا نور مادون قرمز و فرا بنفش کار می‌کنند؛ اما در مواقعی نیاز است که میزان نور نیز در خود برد کنترل شود که این نیاز باعث ساخت انواع مدار‌های مختلف می‌شود. معمولا نور دریافتی در فتو ترانزیستور توسط یک LED در مجاورت آن کنترل می‌شود که برای مدار‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

 

مدار اپتوکوپلر:

مدار اپتوکوپلر دارای دو بخش اصلی است. بخش اول داری یک منبع پخش کننده‌ی نور که می‌تواند یک LED باشد یا پخش کننده‌ی مادون قرمز است؛ این بخش میزان نور را به شکل تنظیم شده‌ای از خود ساتع می‌کند. بخش دوم که با نام آشکار ساز نوری شناخته می‌شود و همان فتو ترانزیستور برد مورد نظر است، نور پخش شده را شناسایی کرده و بسته به شدت نور میزان جریان عبوری را افزایش می‌دهد.
ایزولاتور‌های نوری اغلب برای استفاده در برد‌های با جریان پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ایپتو کوپلرها و ایزولاتور‌های نوری

خرید قطعات الکترونیکی

خرید انواع قطعات الکترونیکی و مشاوره گرفتن برای انتخاب قطعات برد الکترونیکی از کارشناسان برای افراد مختلف بخصوص دانشجو‌ها و دانش آموزان در رشته‌ی الکترونیکی بسیار مهم است. سایت رسام یک سایت تخصصی برای آشنایی با انواع قطعات الکترونیکی و قطعات الکترونیکی SMD می‌باشد. شما می‌توانید سفارش خرید خود را بعد از مشاوره در سایت رسام ثبت کنید و آن را درب منزل دریافت نمایید.

نتیجه گیری

فتو ترانزیستور‌ها یکی از انواع قطعاتی هستند که با محرکه‌ی نور کار می‌کنند. این قطعات دو سال بعد از ساخت اولین ترانزیستور‌ها ساخته شدند و بسیار کاربردی در الکترونیک می‌باشند. کاربرد فتو ترانزیستور‌ها مشابه دیود نوری است ولی برای جریان‌های بالاتر و سوئیچینگ دقیتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دارلینگتون‌ها که مداری تقویت کننده دارند نیز در برد‌های ولتاژ پایین استفاده می‌شوند.

برای استعلام قیمت و خرید قطعات الکترونیکی روی لینک کلیک کنید.

همچنین انواع مختلف ic های کمیاب نیز تامین و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده می شود. برای استعلام قیمت و خرید ic کلیک کنید.

اگر قطعاتی مدنظرتان است که در سایت پیدا نکردید برای سفارش قطعات الکترونیکی از خارج از کشور نیز می توانید اقدام نمایید. مجموعه رسام الکترونیک  واردات قطعات الکترونیک را نیز انجام می دهد.

همچنین انواع ترانزیستور نیز در مجموعه رسام ارائه می شود. برای استعلام قیمت و خرید ترانزیستور کلیک کنید.

پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن نیز یکی دیگر از قطعات مهمی است که پیدا کردن آن ها در ایران کار سختی است. اما سایت رسام این قطعات را نیز از چین وارد می کند. برای استعلام قیمت و خرید پتانسیومتر تریمر و مولتی ترن کلیک کنید.

همچنین می توانید برای گرفتن قیمت و خرید دیود نیز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.
خازن اس ام دی نیز از دیگر قطعات کمیاب در ایران می باشد که می توانید برای مشاهده قیمت و خرید خازن اس ام دی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “فتو ترانزیستور چیست؟

  1. محبیان گفت:

    روز بخیر
    ما برای انجام یه پرژه به تعدادی ازاین محصول نیاز داریم
    میخواستم بپرسم تا چه تعداد خرید داشته باشیم ممکنه بهمون تخفیف بدین؟

  2. عباس خانی گفت:

    سلام
    من فوتو ترانزیستور فرستنده و گیرنده ای میخواهم باشه که وقتی کنار هم قرار میدهیم ویک مداری براش بسازیم . که تا سه متر رو فرستنده بفرسته و وداخل این سه متر اگر تشخیص مانع کرد مثلا یک چراغ روشن کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *