مقالات

با تجهیزات مخابراتی بیشتر آشنا شوید

تجهیزات مخابراتی چیست

تجهیزات مخابراتی چیست؟ در این نوشته تصمیم داریم تا با معرفی تجهیزات مخابراتی و بیان و بررسی انواع تجهیزات مخابراتی به این سوال پاسخ دهیم. بنابراین در صورتی که شما هم به دنبال اطلاعاتی در مورد این نوع تجهیزات هستید پیشنهاد می کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه نمایید.

برای خریدانواع قطعات الکترونیکی ازجمله انواع تجهیزات و قطعات مخابراتی می توانید محصول مورد نظر خود را در سایت ریز موج الکترونیک رسام سفارش دهید. این مجموعه به صورت حرفه ای در زمینه واردات قطعات الکترونیک، واردات کالا از هنگ کنگ، واردات کالا از چین و … فعالیت می کند.

معرفی تجهیزات مخابراتی

معرفی تجهیزات مخابراتی

تجهیزات شبکه های مخابراتی در واقع سخت افزارهایی هستند که برای برقراری ارتباطات مخابراتی کاملا ضروری می باشند. از جمله این تجهیزات می توانیم به خطوط انتقال دیتا، دستگاه های انتقال، انواع کابل ها، کانکتورهای اتصال کابل، آنتن های گیرنده، آنتن های فرستنده و …. اشاره کنیم.

با این توضیحات، تا کنون متوجه شده اید که منظور از تجهیزات الکترونیکی مخابراتی، مجموعه قطعات اکتیو و پسیو هستند که وجودشان برای ایجاد ارتباط لازم است. این تجهیزات در سیستم های انتقال دیتا، شبکه تلفن همراه و ثابت و … مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع تجهیزات مخابراتی

انواع تجهیزات مخابراتی

تجهیزات الکترونیکی مخابراتی با توجه به نقش و کاربرد آن ها در انتقال دیتا طبقه بندی می شوند. در یک طبقه بندی کلی می توانیم این تجهیزات را به سه گروه تجهیزات انتقال، تجهیزات محل مشتری و تجهیزات سوئیچینگ عمومی تقسیم بندی کنیم. هر یک از این گروها شامل تجهیزات مختلفی می شوند که برخی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند.

از جمله کاربردی ترین تجهیزات شبکه های مخابراتی می توانیم به DSLAM اشاره کنیم. با استفاده از DSLAM می توانیم خطوط اختصاصی کاربران را به Uplink با ظرفیت بالا وصل کرده و به این ترتیب امکان دسترسی اشتراکی کاربران به اینترنت را فراهم آوریم. محل نصب دستگاه DSLAM مراکزی است که سرویس DSL را ارائه می دهند. این دستگاه برای ارائه خدماتی بر مبنای DSL مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزایای استفاده از این دستگاه این است که امکان استفاده از پروتکل ها و مدولاسیون متفاوت و همچنین خطوط DSL متفاوت را فراهم می کند.

شاید خواندن این مطلب برای شما مفید باشد: آشنایی با قطعات برد الکترونیکی

تجهیزات شبکه های مخابراتی

یکی دیگر از انواع تجهیزات مخابراتی، رک (Rack) نام دارد. این وسیله یک محفظه است که می توانیم کابل ها، سوئیچ ها، روتر و سرور را درون آن قرار دهیم. رک ها انواع و اندازه های مختلفی دارند و اغلب در دو شکل دیواری و ایستاده طراحی و تولید می شوند. با قرار دادن تجهیزات مخابراتی درون رک از ورود آسیب به این تجهیزات جلوگیری کرده و به آن ها نظم خوبی می بخشیم. با توجه به میزان تجهیزات می توانید از رک ها با اندازه های مختلفی استفاده کنید.

یکی دیگر از تجهیزات شبکه های مخابراتی آنتن است. از آنتن برای دریافت و ارسال امواج الکتریکی استفاده می شود. در زمان ارسال، آنتن ها وظیفه دارند نشانک ‌های الکتریکی را به موج ‌های الکترومغناطیسی تبدیل کنند. در زمان دریافت نیز آنتن ها باید موج‌ های الکترومغناطیسی را به نشانک ‌های الکتریکی تبدیل کنند.

سایر تجهیزات الکترونیکی مخابراتی

تجهیزات دکل مخابراتی

یکی دیگر از مهم ترین قطعات مخابراتی، کانکتور است. در پاسخ به سوال کانکتور مخابراتی چیست؟ می توانیم بگوییم که از کانکتور برای متصل کردن کابل ها به سایر تجهیزات استفاده می شود. کانکوتورها انواع و دسته بندی های مختلفی دارند. از کانکتور های NType اغلب در تجهیزات تقویت آنتن موبایل استفاده می کنند. در انتخاب این نوع کانکتورها برای تقویت آنتن موبایل باید به موارد مهمی مانند سایز، فرکانس عبوری، میزان برگشتی و … توجه داشته باشید.

رله مخابراتی چیست؟ یکی دیگر از تجهیزات مخابراتی پر کاربرد رله های مخابراتی هستند. این نوع رله ها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ای از آن ها در شبکه های تلفن ثابت و دسته ای دیگر از آن ها در سامانه های مخابراتی بی سیم استفاده می شوند. از رله های مخابراتی در شبکه های تلفن ثابت برای قطع و وصل کردن سیگنال های کوچک صوتی و در سامانه های مخابراتی بی سیم  برای انتخاب آنتن های مختلف و یا قطع و وصل کردن آنتن به گیرنده و فرستنده استفاده می شود. تفاوت رله معمولی با رله مخابراتی این است که اندازه رله های مخابراتی کوچک تر و میزان حساسیت و سرعت آن ها بیشتر است.

کابل فیبر نوری نیز یکی از تجهیزات مخابراتی است که در اتصالات شبکه فیبر نوری با پهنای باند بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل ها از تعدادی رشته های شیشه ای بسیار نازک درست می شوند. این نوع کابل ها نسبت به  کابل شبکه مسی سرعت بالاتری دارند. کابل فیبر نوری منعطف بوده و اشتعال ناپذیر است.

تجهیزات دکل مخابراتی تجهیزاتی هستند که روی دکل ها نصب می شوند. قطعات رادیویی، قطعات وایرلسی، آنتن های پارابولیک و دیش، وسایل مایکروویو، رادیو باکس و … از جمله تجهیزات دکل های مخابراتی می باشند.

تجهیزات پسیو مخابراتی

تجهیزات پسیو مخابراتی

تجهیزات پسیو مخابراتی چیست؟ منظور از تجهیزات پسیو مخابراتی تجهیزاتی است که  نمی توانند سیگنال‌های الکترونیکی را تولید و یا بازتولید کنند. از این نوع تجهیزات برای انتقال سیگنال‌ هایی که توسط تجهیزات اکتیو ارسال می شوند استفاده می شود. این نوع تجهیزات بسیار کاربردی می باشند و به نوعی زیر ساخت شبکه به حساب می آیند. انتخاب و استفاده صحیح از تجهیزات پسیو تأثیر بسیار زیادی در افزایش بهره ‌وری، راندمان و کیفیت شبکه دارد. از جمله این نوع تجهیزات می توانیم به کیستون شبکه، کابل شبکه، داکت، پچ کورد شبکه، پاور ماژول، سوکت ‌های دیواری، رک شبکه و … اشاره کنیم.

به یاد داشته باشید که استفاده صحیح از تجهیزات پسیو امکان توسعه شبکه را ایجاد کرده و همچنین تأثیر بسیار زیادی در سرعت و ثبات شبکه دارد. به کمک این نوع تجهیزات می توانید به راحتی شبکه را عیب یابی و مدیریت کنید.

از دیگر تجهیزات مخابراتی و شبکه ای می توانیم به ترمینال مخابراتی اشاره کنیم. یکی از کاربردهای اصلی این قطعه استفاده از آن در دستگاه های سانترال است که برای پست های تلفن های شرکت استفاده می شود. این قطعه دارای پورت های ورودی و خروجی است که اطلاعات را بین سیم های رانژه و سیم های وارد شده از مخابرات منتقل می کند.

کابل کواکسیال نیز از جمله تجهیزات پر کاربرد مخابراتی می باشد. در این نوع کابل ها یک سری رشته سیم دور تا دور مغزی وجود دارند که سبب می شوند عبور فرکانس روی مغزی راحت تر و با افت فرکانس کمتری انجام شود.

جمع بندی

در این نوشته با معرفی تجهیزات مخابراتی به سوال تجهیزات مخابراتی چیست؟ پاسخ داده ایم. همان طور که توضیح دادیم این نوع تجهیزات بخش سخت افزاری مورد نیاز برای برقراری ارتباطات مخابراتی می باشند که بدون آن ها برقراری ارتباطات ممکن نیست. انواع مختلف این نوع تجهیزات عبارتند از کانکتورها، رک مخابراتی، آنتن ها، ترمینال مخابراتی، کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری، سوئیچ‌ های خصوصی، مودم‌ ها، خطوط انتقال، ماهواره ‌ها، ایستگاه ‌های گیرنده پایه و …

برای تهیه این نوع تجهیزات و همچنین تهیه قطعات الکترونیکی SMD مانند خرید ترانزیستور، خرید تجهیزات فیبر نوری، خرید آداپتور سوئیچینگ – منبع تغدیه، خرید فیلتر الکترونیکی و … می توانید سفارش خود را در سایت ریز موج الکترونیک رسام ثبت نمایید. مجموعه ریز موج الکترونیک رسام به عنوان شرکت واردات قطعات الکترونیکی به صورت حرفه ای در زمینه واردات قطعات الکترونیک از اروپا، واردات تجهیزات مخابراتی، واردات تجهیزات شبکه و … فعالیت می کند.

مطالب مرتبط:

بهترین شرکت های الکترونیکی ایران

ترانزیستور چیست

ترایاک چیست

 

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “با تجهیزات مخابراتی بیشتر آشنا شوید

  1. alizadeh گفت:

    خداقوت.. مثل همیشه این مقاله هم عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *